چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۳
کد خبر: ۴۱۵۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸
معاون آموزش و حوادث اورژانس کشور، ضمن ارائه توصيه هايي براي مواجهه با فرد غرق شده گفت: هيچگاه کودکان را در کنار ساحل تنها نگذاريد و حتما شنا کردن را به کودکان بياموزيد.

به گزارش شهر دکتر فرهاد رضواني اظهار داشت:‌ فردي که در حال غرق شدن است علائم وحشت را نشان داده و با حرکات دست کمک مي خواهد و نمي تواند روي آب بماند.

 

وي در خصوص نشانه هاي غرق شدگي گفت: فرد غرق شده لبها و گوشهايش خاکستري شده، پوست بدن سرد و بي رنگ مي شود و شکم به دليل خوردن مقادير زياد آب ورم مي کند.

 

معاون اورژانس کشور، تهوع و استفراغ، خفگي، ناآگاهي، عدم تنفس، سرفه همراه با خلط صورتي و کف آلود، درد قفسه سينه و بي قراري را از ديگر علائم شايع فرد دچار غرق شدگي بيان کرد.

 

به گفته وي،‌عدم توانايي شنا کردن، طوفاني بودن دريا، افتادن در آب به دليل شکستگي يخ،‌ضربه خوردن و آسيب ديدن در حين شنا کردن و شيرجه زدن از علل غرق شدگي به حساب مي آيد.

 

رضواني به افراد توصيه کرد: با حفظ خونسردي، هر چه سريعتر با اورژانس 115 تماس بگيرند و در صورت امکان با حفظ ايمني خود، دست فرد غرق شده را گرفته و در غير اين صورت طناب و يا چوبي درون آب بيندازيد تا او را بيرون بکشند.

 

وي در تشريح چگونگي نجات دادن غريق، افزود: چوب و يا قايق را در کنار قرباني قرار داده از کشيدن غريق به داخل قايق خودداري کنند، زيرا احتمال برگشت قايق و افتادن هر دو در داخل آب وجود دارد.

 

معاون اورژانس کشور با اشاره به اينکه آب سرد مي تواند منجر به افت دماي بدن بيمار شود،‌ تأکيد کرد: افراد بايد دقت داشته باشند که اگر دوره غريق نجات ديده اند مي توانند جهت نجات غريق وارد آب شوند، در غير اين صورت احتمال وقوع آسيب به خود آنها بيشتر خواهد بود.

 

وي ادامه داد:‌ اگر نياز است که براي رسيدن به غريق شنا کنند، جليقه نجات پوشيده و وارد آب شوند، غريق را از پشت بغل کرده و به او نزديک شوند و سعي کنند او را آرام کنند زيرا غريق متشنج مي تواند آنها را غرق کند.

 

رضواني تصريح کرد: اگر تصور مي کنند که ستون مهره فرد غرق شده آسيب ديده است، دستشان را زير چانه او قرار داده و صورتش را بالا بگيرند بگونه اي که سر، گردن و بدن در يک راستا باشد.

 

به گفته وي، بهترين راه براي نجات غريق قرار دادن فرد غرق شده بر روي يک تخته شناور است و زماني که غريق را از آب بيرون کشيدند، سر و گردن او را حمايت کرده و بي حرکت نگاه داريد زيرا احتمال آسيب به سر و گردن بسيار زياد است.

 

معاون آموزش وحوادث اورژانس کشور در خصوص پيشگيري از غرق شدگي در کودکان، ‌اظهار داشت:‌ هيچگاه کودکان را در کنار ساحل تنها نگذارند و حتما شنا کردن را به کودکان بياموزند و اجازه ندهند که به تنهايي شنا کنند.

 

وي بيان کرد:‌ کودکان داخل قايق و نزديک ساحل بايد جليقه نجات پوشيده و از نزديک شدن به آب و درياي طوفاني همراه با کودکان خودداري کنيد.

نظر شما