دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۹
کد خبر: ۴۱۶۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۱
مدير اجرايي نمايشگاه خط زرين از رونمايي قرآن منحصر بفرد نوشته شده روي پوست با حضور محمدهادي ايازي، معاون امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، اين نمايشگاه که دقايقي ديگر - سه‌شنبه 21 تير ساعت 17- در برج ميلاد افتتاح مي‌شود، صفحاتي از يک قرآن رونمايي خواهد شد که روي پوست خطاطي شده و تذهيب آن در حاشيه، با توجه به سوره و ايه‌هايي که در هر صفحه هست، صورت گرفته است.

اين تذهيب مفهومي، در واقع از نگاره‌هاي بسيار ريزي تشکيل شده است و براي مثال در حاشيه سوره‌اي که محتواي آن داستان حضرت موسي(ع) است، اين نگاره‌ها و تذهيب‌ها تصاويري مرتبط با همان داستان هستند. اين نخستين باري است که قرآن کريم به شکل مفهومي تذهيب و حاشه‌نگاري مي‌شود.

به گفته مدير اجرايي اين نمايشگاه، اين قرآن که 612 برگ چرمين دارد، توسط حبيب‌الله اسلامي به خط نسخ کتابت شده و دو مذهب طاهره عسگري و ليلي عظيمي‌فهيم آن‌را تذهيب کرده‌اند. اين قرآن به سفارش کارگاه هنري «انتظار» وابسته به مسجد جمکران کتابت و تذهيب شده و کار آن در مهرماه 89 به پايان رسيده است.

در نمايشگاه «خط زرين» همچنين 5 پوست بسيار بزرگ که براي نخستين بار قرآن بر روي آن‌ها خطاطي شده است به نمايش گذاشته مي‌ شود. يکي از اين 5 صفحه که بزرگ‌ترين آن‌ها نيز هست و سوره کوثر روي آن نوشته شده، 2 متر و 80 سانتيمتر عرض و 3 متر و 30 سانتيمتر طول دارد. روند تهيه اين پوست‌هاي خطاطي‌شده سه سال به‌طول انجاميده است.

در کنار اين صفحات قرآني در نمايشگاه «خط زرين» خط نقاشي‌هاي حسين رزاقي نيز به نمايش گذاشته خواهد شد. اين خط نقاشي‌ها که 40 تابلو هستند، به‌شيوه‌اي کاملا گرافيکي آيات قرآني و اسماء متبرکه را به مخاطب ارائه مي‌دهند به نحوي که به گفته مسئولان اجرايي نمايشگاه، خواندن آن‌ها مخاطب را به تفکر وامي إارد و در نگاه نخست نيز خوانا نيستند.

علاوه بر محمدهادي ايازي که در اين مراسم حضور خواهد داشت، شهرداران مناطق 22‌گانه تهران، روساي فرهنگسراهاي شهرداري تهران و 20 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز به اين مراسم دعوت شده‌اند.

علاقمندان براي بازديد از نمايشگاه «خط زرين» مي‌توانند از امروز سه شنبه 21 تير تا 24 تير ماه از ساعت 10 تا 19 به برج ميلاد تهران مراجعه کنند.

نظر شما