شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۶
کد خبر: ۴۱۷۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
معاون شهردار تهران در نشست تخصصي پل‌هاي درون شهري:
به گفته مازيار حسيني از 110 پل موجود ،40 دستگاه از پل‌ها نارسايي گسترده ، 19 دستگاه نارسايي نيم گسترده،30 دستگاه نارسايي محدود و موضعي و 17 پل نياز به بهسازي ندارند.

به گزارش «شهر» به‌نقل از روابط عمومي مرکز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران، نشست تخصصي «پل‌هاي درون شهري» صبح امروز ـ 21 تيرماه ـ با حضور مازيار حسيني، معاون فني و عمراني شهرداري تهران و سيد محمد مجابي معاون علمي مرکز مطالعات شهر تهران و برخي مديران پروژه ها و اعضا هيئت علمي دانشگاه صنعتي شريف از سوي مرکز مطالعات شهر تهران برگزار شد.

در اين نشست سيد محمد مجابي با بيان برخي از برنامه‌هاي مرکز مطالعات شهر تهران مبني برشناسايي مسائل مختلف در حوزه مديرت شهر تهران و پيگيري و مطرح کردن آنها با دست اندرکان، بيان کرد: آنچه حاصل اين مطالعات است بايد به کار بست برسد تا بتواند مشکلات را حل کند.

او با اشاره به اينکه مرکز مطالعات در اين مسير از مساله‌يابي آغاز مي کند و در انتها نيز به دنبال نشر دانش است، اظهار داشت: در اين مسير از حوزه هاي مختلف اطلاع رساني و هر جايگاه ديگري استفاده مي کنيم که يکي از اين راه ها نيز برگزاري نشست ها است.

معاون علمي مرکز مطالعات شهر تهران با اشاره به سي وسه پل و پل خواجو در اصفهان که هر کدام هويت خود را دارد، بيان کرد: با اين وجود به پل‌ها تنها به عنوان معبر نگاه نشده است و جنبه‌هاي ديگر از جمله زيبايي را نيز در بر گرفته و سئوال اينجاست که چرا در پل سازي از اين شيوه ها فاصله گرفته ايم و اکنون پل ها تنها معابري هستند که نمي توانند به منظر و مبلمان شهري هيچ کمکي کنند.

وي با اشاره به جايگاه پل جواديه و مقايسه آن با پل هاي سي و سه پل و پل خواجو گفت: اين پل اگرچه مدرن است و بسيار زيبا طراحي شده و يک نقطه عطف در شهر تهران محسوب مي شود.

در ادامه اين نشست مازيار حسيني معاون فني و عمراني شهر داري تهران نيز درباره آسيب پذيري و بهسازي پلهاي لرزه اي شهر تهران مطالبي را عنوان کرد.

حسيني پل‌ها را از سه منظر مورد بحث وبررسي قرار داد. کارهايي که قرار است در آينده انجام شود واينکه هر روز در شهر شاهد احداث مجموعه هاي جدي ترافيکي هستيم و پل مي تواند در اين ميان چه نقشي داشته باشد.

به گفته وي، امروز در برخي بزرگراه‌هاي شهر به خصوص در بخش‌هاي تازه توسعه يافته، نمي توان وجه تمايزي قائل شد و حتي شايد يک فرد ساکن تهران نيز در اين مسيرهاي مشابه گم شود. اما در کنار سي و سه پل هيچ گاه کسي گم نمي شود چون با يک سازه خاص و قابل توصيف روبه رو است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: با اين وجود ما نمي توانيم همه پل‌ها را سه پايه و به اين شکل بسازيم، چراکه به هر حال صرف و صلاح و اقتصاد هم مهم است. رويکرد معاونت فني و عمراني نيز اين است که بايد در کنار ساير شاخص‌ها از شاخص‌هاي همزيستي و همراهي با محيط نيز برخوردار باشد.

او با اشاره به اينکه بزرگترين پروژه حال حاضر در بزرگراه صدر- نيايش با 10 کيلومتر کار تونل و 10 کيلومتر پل همراه است، خاطرنشان کرد: در کنار ساير شاخص هايي که براي کارفرما تعريف مي شود، يکي از الزامات خواسته شده که حتي از سوي شهردار نيز مورد تاکيد قرار گرفته است بحث زيباسازي است، بايد به اين نکته توجه داشت که هر گاه بحث معماري سنتي مطرح مي شود ما تنها به فکر يک سري قوس مي افتيم و اين در حالي است که معماري در دوره هاي مختلف شکل متفاوتي داشته است.

مازيار حسيني به يکي ديگر از معضلات حال حاضر نيز اشاره کرد و گفت: در چند دهه اخير متاسفانه نتوانسته ايم بين عالم جديد و مدرنيته پل قابل قبولي بزنيم. انسان‌ها فرزند زمان و مکان خود هستند. اگر امروز سي وسه پل را عينا تکرار کنيم کار توسعه خود را زير سئوال برده ايم. بايد کاري کنيم که حسي که در کنار سي وسه پل وجد دارد در مورد پل‌هاي ديگر نيز به وجود بيايد.البته پل جواديه در اين جايگاه قرار نگرفته است چراکه بسيار مدرن است. به هر حال نکته مهم اين است که در سال 90چطور مي توان معماري را با هويت کرد و اين به معناي شبيه سازي نيست. بايد ريشه را نگه داريم و به آن شاخ و برگ جديد بدهيم.

او ادامه داد: بحث ديگري در حوزه پل و مسائل مرتبط مهم است، بحث مربوط به موضوع تعمير و نگهداري است. بر اساس استانداردها براي هر پل هزينه اي نيز براي نگهداري در نظر گرفته مي شود.اين موضوع جاي کار بسياري دارد تا آنجا که زمانيکه در حوزه فني و عمراني مورد بررسي قرار گرفت، بنا بر اين شد که سازو کار جداگانه اي براي آن در نظر گرفته شود.

معاون فني و عمراني شهردار تهران تصريح کرد: بر اين اساس نيز اساسنامه تاسيس شرکت مهندسي نگهداري شهردر حال تدوين است و به زودي تقديم شوراي شهر مي شود و ممکن است در سال جاري به مرحله اجرايي برسد.

او با اشاره به اينکه تفاوت ما با کشورهاي توسعه يافته اين است که آنها از داشته‌هاي خود مراقبت مي کنند، اظهار داشت: يکي از مباحث و معضلات موجود بحث مقاوم سازي و ضد زلزله سازي پل ها است. از زلزله در ايران کسي نمي تواند فرار کند و بايد ياد بگيريم با اين پديده چطور زندگي کرد.از آنجا که نمي توان همه شهر را براي زلزله آماده کرد بايد شبکه معابر را براي زلزله آماده کنيم.

حسيني خاطرنشان کرد: از سال 1383 بررسي زلزله اي پل هاي تهران در دستور کار قرار گرفته است . الان حدود 250 پل در تهران داريم که 7 پل فلزي و بقيه پل ها بتني است. فعاليت هاي انجام شده در اين حوزه نيز تهيه شرح خدمات در دو مرحله، تهيه شناسنامه فني پل ها، اولويت بندي پل ها با توجه به نياز و کمک رساني و تکميل مطالعات ارزيابي کمي وکيفي و مطالعات ژئوتکنيک بوده است .

به گفته وي، بر اساس اين اقدامات صورت گرفته از 110 پل موجود ،40 دستگاه از پل ها نارسايي گسترده ، 19 دستگاه نارسايي نيم گسترده،30 دستگاه نارسايي محدود و موضعي و 17 پل نياز به بهسازي ندارند.

او همچنين افزود: در بحث تکنولوژي نيز به دليل استفاده زياد از نمک براي آب کردن برف ها مقدار خوردگي بتن ها زياد است و بايد اقدامات اساسي انجام شود.

به گفته حسيني پل همت-چمران و سيد خندان در سال 89 مقاوم سازي شده و با اين اقدام دو طرح پايلوت نيز در دسترس داريم.

حسيني با اشاره به اينکه 17 پل در اولويت بهسازي قرار دارد ، اظهار داشت: اين اقدام قرار است در طول 4 سال صورت بگيرد و فکر مي کنيم با 100 ميليارد تومان بتوانيم اين اقدام را انجام دهيم. بر اين اساس در سال اول10 ميليارد تومان، سال دوم20ميليارد تومان ، سال سوم 20 ميليارد و سال چهارم 40 ميليارد تومان نياز خواهيم داشت.

به گفته معاون شهردار تهران اين در حالي است که براي ساخت 70 پل نيازمند 2100 ميليارد تومان تنها براي هزينه ساخت هستيم و با 110 ميليارد تومان مي توان اين 70 پل را مقاوم سازي کرد. اين اقدام علاوه بر پس انداز مانع قطع شبکه ترافيک مي شود و يک سرمايه گذاري بزرگ است.

در اين نشست همچنين مهندس سيد علي رضا صفوي، مدير پروژه واحد تعمير و نگهداري پل ها ي شهر تهران، عبدالرضا جغتايي، عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي شريف، مهرداد اشتري، مدير عامل شرکت سازيان،  سيد محمد مهدي مير معزي، عضو هيئت مديره شرکت آويز برزين نيز نکاتي را مطرح کردند.اين نشست از ساعت 9 صبح آغاز و تا ساعت 13:30 نيز ادامه داشت.

نظر شما