دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۸
کد خبر: ۴۱۷۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۱
با حضور شهردار تبريز و جمعي از مديران و مسئولان شهري از تنديس علامه استاد محمدتقي جعفري رونمايي شد.

به گزارش شهر از تبريز به نقل از روابط عمومي شهرداري تبريز، عليرضا نوين در اين مراسم با اشاره اجمالي به تاريخچه علمي، ادبي، فرهنگي و هنري شهر تبريز گفت: شهر تبريز به عنوان مهد مدنيت ايران زمين و محور فعاليت‌هاي فرهنگي، سياسي، ادبي و هنري ميهن عزيزمان همواره در كانون توجه بوده و اين خطه گهرخيز مفاخر و نام‌آوران زيادي را در بالين خود پرورش داده كه علامه محمدتقي جعفري از جمله اين بزرگان است.

وي افزود: تاسيس دانشگاه ربع‌رشيدي به عنوان بزرگ‌ترين دانشگاه جهان اسلام در 700 سال پيش، وجود 400 مجتهد جامع الشرايط به طور همزمان در اين شهر و نيز نام گرفتن اين شهر به شهر سه علامه‌ها خود به تنهايي مي‌تواند گوياي اهميت و عظمت اين شهر باشد.

شهردار تبريز در ادامه سخنان خود با اشاره به مقام علمي علامه جعفري تاكيد كرد: علامه جعفري از فيلسوفان و عالمان بنام و معروف مشرق زمين بود كه در طول زندگي پربار خود آثار ماندگار و ارزشمند بسياري را در زمينه‌هاي مختلف علمي نظير فلسفه، اخلاق و دين به يادگار گذاشت كه شرح و تفسير مثنوي مولانا و ترجمه و تفسير نهج‌البلاغه از آن جمله بوده و امروزه اين افكار و آثار رهگشاي اهل علم و ادب است.

شهردار تبريز گفت: اكنون وظيفه ماست تا با انتشار آثار و افكار اين بزرگان و همچنين برپايي جشنواره‌ها، يادمان‌ها و يادبودها در حفظ و نشر اين افكار و عقايد بكوشيم و نگذاريم تا نام و آوازه اين بزگمردان به بوته فراموشي سپرده شود و از يادها و خاطره‌ها محو شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: شهرداري تبريز در سال‌هاي اخير با خريد و بازسازي خانه‌هاي بزرگان و فرهيختگان شهر تبريز و نصب بيش از 60 مورد آثار حجمي، تنديس و يادمان اين افراد در طول شش سال گذشته براي شناساندن و قدرداني از زحمات آنان گام‌هاي اساسي برداشته است.

نوين در ادامه تلاش براي اعتلاي نام مفاخر آذربايجان و تبريز را از جمله مهم‌ترين برنامه‌هاي فرهنگي شهرداري دانست.

همچنين با حضور شهردار تبريز رئيس و اعضاي شوراي اسلامي شهر، خانواده شهدا، جمعي از مديران استاني و شهري چند پروژه عمراني خدماتي شهرداري منطقه هفت تبريز افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

علي جاهد شهردار منطقه هفت در اين مراسم در سخناني با تبريك اعياد شعبانيه گفت: در سال‌هاي اخير با همدلي و همكاري مجموعه شهرداري تبريز و حمايت‌هاي اعضاي شوراي اسلامي شهر، تبريز در مسير توسعه و پيشرفت قرار گرفته و اجرا و كلنگ‌زني ده‌ها طرح و پروژه عمراني و خدماتي نشانه تحول و توسعه اين شهر است.

در اين مراسم، نورپردازي و آبنماي ميدان حسين خان باغبان، آسفالت و لكه‌گيري كجوار و خلجان و آسفالت 35 متري لاله با اعتباري بالغ بر 5 ميليارد و 174 ميليون ريال افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

مجسمه علامه محمدتقي جعفري به سفارش شهرداري تبريز توسط استاد احد حسيني از اساتيد نام‌آور مجسمه‌ساز آذربايجان‌شرقي ساخته شده است.

نظر شما