دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۶
کد خبر: ۴۱۷۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
به‌مناسبت ميلاد حضرت ولي‌عصر (عج) انجام مي‌شود؛
به‌مناسبت ميلاد حضرت مهدي (عج) چاووش‌خواني توسط گروه سنتي از شهر تربت خراسان جنوبي در برج ميلاد اجرا مي‌شود.

رحيم مطهرنژاد، مديرعامل برج ميلاد در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» درباره برنامه‌هاي برج ميلاد در نيمه شعبان گفت: به‌مناسب ميلاد حضرت ولي‌عصر (عج) برنامه «چاووش‌خواني» عصر روزهاي شنبه و يك‌شنبه ـ 25 و 26 تيرماه ـ در چند نوبت برگزار مي‌شود.


او افزود: اين چاووشي‌خواني توسط گروه سنتي از شهر تربت خراسان جنوبي اجرا مي‌شود كه در آن ضمن نواختن موسيقي فولكور آيين چاووش خواني، اشعاري در مدح حضرت صاحب الزمان (عج) خوانده مي‌شود.


مديرعامل برج ميلاد تصريح كرد: تلاش داريم مراسم نورافشاني نيز به اين مناسبت، شنبه شب هفته آينده ـ 25 تيرماه ـ در شب ميلاد امام مهدي (عج) انجام شود.


او ادامه داد: نمايشگاه «خط زرين» نيز تا 24 تيرماه در اين برج ادامه دارد كه در آن صفحاتي از يک قرآن نفيس به‌نمايش درآمده و روي پوست خطاطي شده و تذهيب آن در حاشيه، با توجه به سوره و آيه‌هايي که در هر صفحه هست، صورت گرفته است.


به‌گفته مطهرنژاد، در اين نمايشگاه، هم‌چنين پنج پوست بسيار بزرگ که براي نخستين بار قرآن بر روي آن‌ها خطاطي شده است به نمايش گذاشته شده و 40 تابلو از خط نقاشي‌هاي حسين رزاقي نيز در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.


«چاووشي‌خواني» يكي از سنت‌هاي قديمي ايران زمين به شمار مي آيد كه مضامين آن شرح و توصيف مراحل سفر، توصيف و مدح امامان معصوم عليهم السلام و ياد از گذشتگان و ذوي الحقوق است.


ديدار و زيارت مومنان، مذاکره و گفت و گو با برادران ديني و اصلاح ميان مردم، ديدار با خويشاوندان و صله رحم
و صلح و آشتي از آثار اجتماعي چاووشي‌خواني برشمرده شده است.

نظر شما