سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۸
کد خبر: ۴۱۷۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
در آستانه پانزدهم ماه شعبان، سالروز ميلاد با سعادت منتظر المهدي عجل‌الله تعالي فرجه الشريف، حضرت آيت‌الله‌ العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني کتابي را تاليف کرده است که توسط انتشارات مسجد مقدس جمكران با عنوان «معرفت حجت خدا» منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، بر اساس آن چه روايات مختلف مي‌گويند، در دوران غيبت کبراي حضرت صاحب‌الامر(عج)، به دليل فتنه‌هاي بسيار و آزمايش‌هاي شديد، حفظ دين دشوار مي‌شود و جز افرادي كه در شدايد شكيبا و در معرفت و ولايت استوار و پابرجا باشند، از بوته امتحان بي‌غل و غش و خالص بيرون نخواهند آمد.


مي‌گويند در اين دوران چنان شود كه «شخص صبح مي‌كند در حالي كه مومن است و شام مي‌كند در حالي كه منافق يا كافر است. همچنين شب مي‌كند در حال اسلام و ايمان و صبح مي‌كند در حال كفر و نفاق» و گمراهي‌ها و اغوائات و انحراف‌ها از حق فراوان مي‌شود و حتي به اسم اسلام بدعت‌ها مي‌سازند و شبهه‌ها، تحيرها و سرگرداني‌ها ايجاد مي‌كنند.

«معرفت حجت خدا»، چهارمين كتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدويت»، شرحي بر دعاي «اللهم عرفني نفسك» از دعاهاي معروف مومنان و منتظران ظهور در عصر غيبت است كه در آن مومنان از خداي تعالي، معرفت خود، معرفت پيامبر و معرفت حجت خدا (عليهم‌السلام) را مسئلت مي‌كنند.



در روايات آمده است که پيامبر اسلام صلوات‌الله عليه و ائمه عليهم‌السلام، از كساني كه در دوران غيبت ثابت قدم مي‌مانند، مدح و تقدير فراوان كرده‌اند و ايمان آن‌ها را ستوده‌اند و به پاداش‌هاي بزرگ و درجات بلند وعده داده‌اند. در حديثي از رسول خدا(ص) كه در آن حكايت اسلام آوردن جندل‌بن جنادةبن جبير ذكر شده، پس از آن كه جندل از اوصياي حضرت قائم(عج) مي‌پرسد، رسول اكرم(ص) مي‌فرمايد: «خوشا به حال صبركنندگان در غيبت او! خوشا به حال پايندگان بر دوستي ايشان. ايشانند آنان كه خدا در كتابش آن‌ها را وصف كرده و فرموده است: قرآن مايه هدايت پرهيزكاران است. (پرهيزكاران) كساني هستند كه به غيب [= آنچه از حس پوشيده و پنهان است] ايمان مي‌آورند(بقره، آيات 2 و 3). سپس فرمود: آن‌ها حزب خداوند (الله) هستند؛ بدانيد حزب‌الله پيروزان و رستگارانند(مجادله، آيه 22).»



علاوه بر مقدمه، عناويني چون «اعتبار سند دعا»، «لغات دعا»، «الله»، «عرفان و معرفت»، «نفس»، «نفس لوامه»، «نفس مطمئنه»، «نبي و نبوت»، «رسول»، «حجت»، «ضلال و ضلالت»، «دين»، «تفسير دعا»، «جمله اول»، «جمله دوم»، «جمله سوم»، «نتيجه» و «بحث کلي پيرامون دعا» را در اين کتاب مي‌خوانيد.


درباره سند اين دعا در اين کتاب آمده است: «لفظ اين دعاي شريف بر حسب روايتي که در کافي، مقدم بر حديث ديگر روايت شده و بر حسب روايت غيبت نعماني و سه روايت کمال‌الدين اين است: اللهم عرفني نفسک؛ فإنک إن لم تعرفني نفسک لم أعرف نبيک. اللهم عرفني رسولک؛ فإنک إن لم تعرفني رسولک لم أعرف حجتک. اللهم عرفني حجتک؛ فإنک إن لم تعرفني حجتک ضللت عن ديني.»



همچنين در ادامه توضيح داده شده است: «اعتبار سند اين دعا با اين‌که در اين سه کتاب معتبر به سندهاي متعدد روايت شده است و بعضي از شواهد ديگر نيز اعتبار آن را تأييد مي‌نمايد، انصافا اطمينان به صدور آن از امام عليه‌السلام حاصل است. علاوه بر آن، بر فرض که در مثل اين مورد سند ضعيف باشد، طبق قاعده تسامح در ادله سنن عمل مي‌شود؛ اما به نظر حقير، سند دعا واجد اعتبار کافي است و خواندن آن به نيت ورود جايز است.»



کتاب «معرفت حجت خدا» تاليف آيت‌الله صافي گلپايگاني در تيراژ 2000 نسخه در 124 صفحه و با قيمت 1300 تومان توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر شده است.



نظر شما