دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۶
کد خبر: ۴۱۸۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
با پرداختن به زندگي و شخصيت امام موسي صدر
نخستين نشست برنامه تفکر از نماي نزديک به فيلم سيد موسي ساخته روح الله حسيني و زندگي و شخصيت امام موسي صدر اختصاص داشت.


به گزارش شهر، پس از نمايش فيلم ابتدا کوروش علياني با اذعان به اين که صحبت درباره امام موسي صدر به مجالي بسيار بيش از اين نياز دارد، فيلم روح الله حسيني را خوب ارزيابي کرد و براي آغاز گفتگو مختصر اشاره اي به زندگي امام موسي صدر داشته وگفت که ايشان متولد ايران و از خانواده اي مهاجر که از علماي لبناني بودند، است. کشور لبنان تاريخ بسيار پيچيده‌اي دارد به ساليان بسيار دور که برگرديم درگيري‌هايي بين کليساها وجود همچنين ميان فرقه هاي مختلف مسيحي که تا دوران معاصر نيز ادامه يافت، وجود داشت.


لبنان با توجه به 17 تا 19 فرقه مختلف در آن، همچون انبار باروتي است که هر لحظه آماده انفجار است. امام موسي صدر در 30 سالگي به عنوان امام جماعت مسجد صور وارد اين انبار باروت مي شود، از اولين کارهايي که او انجام مي‌دهد در شهري که نصف مردمش در آمدشان از راه تکدي بود به کمک صندوق صدقات سبب مي‌شود که ديگر گدا در آن وجود نداشته باشد و همين طور کارهاي ديگر که منتهي مي‌شود به محبوبيت ايشان در لبنان،ميشوند رهبرلبنان و مورد احترام بسياري از فرقه‌ها و همچنين اهل سنت ؛


يک بار مساله‌اي پيش مي‌آيد، مردم بسياري به دليل حمايت از ايشان به خيابان ها مي‌آيند و در نهايت دولت لبنان به ايشان پيشنهاد مي‌دهد که وي نامزد رياست جمهوري شود اما قبول نمي کند. او به جاي هر گونه در خواستي که مي توانست داشته باشد، تشکيل مجلس اعلاي شيعيان را درخواست و پيشنهاد مي‌کند،چون طايفه شيعه، نماينده‌اي نداشت.

بسياري از شما لبنان رفته‌ايد اما کمتر، مناطق روستايي آن را ديده ايد، در فضاي روستايي لبنان امام صدر زنده است نه به صورت عکس و پوستر و يک شماي ظاهري بلکه در اين روستا‌ها که وارد مي شويد به صورتي است که انگار ايشان ديروز از آنجا رد شده و حضور او کاملا محسوس است.

در اماکن عمومي لبنان مي‌شود رد امام صدر را ديد همان کسي که روزي 20 ساعت با فولکس واگن رانندگي مي‌کرده و از اين ده تا آن ده براي رسيدگي به مردم روستاهاي لبنان مي رفت. اين رفتار چنان تاثيري گذاشته که همچنان فقدانش اين گونه احساس مي‌شود.


در ادامه، شهرام خرازي‌ها گفت: در مواجهه با فيلم ها و سريال‌هاي شخصيت محور با محدوديت‌هاي زيادي روبرو هستيم و کار در اين حوزه سخت است ،توصيف چهره واقعي اين شخصيت‌ها سخت است به خصوص درحوزه سياسي، مذهبي و تاريخي.


خرازي‌ها به جمله‌اي‌ از مهمان برنامه کوروش علياني اشاره کرد که اينجا در حال صحبت از يک وجود انساني هستيم و نه کسي که از آسمان نازل شده؛ متاسفانه ويژگي‌هاي منفي و حساسيت برانگيزي که در آن شخصيت هست را کنار مي‌گذاريم و تنها به بخش‌هاي مثبت او مي‌پردازيم و اين مساله عموميت دارد . نه اينکه درباره يک شخصيت خاصي باشد، تمام ابعاد شخص را نمي‌آوريم و سرآخر تصويري ناقص از وي را نمايش مي‌دهيم. در مجموع خيلي دير يادمان مي‌افتد که درباره شخصيت‌هاي خودمان کاري انجام دهيم، فيلم بسازيم و کارهايي ازين دست.

ساخت فيلم‌هاي شخصيت محور حکم يک تاريخ تصويري را دارند،خيلي از افراد سراغ اسناد مکتوب نمي‌روند و بي شک واضح است که هنرهاي نمايشي به خصوص سينما از تاثيرگزاري بالايي برخوردار است. درباره امام صدر هم دير کار را شروع کرديم اما همين چند نمونه هم بسيار مغتنم است.

جاي سوال است که با ويژگي هاي خاص ايشان همچون شخصيت کاريزماتيک، سيماي خوش، تسلط به زبان عربي و مهمترين آن، سرنوشت نا معلوم ومبهم ، چرا تا کنون فيلم داستاني از زندگي امام صدر ساخته نشده؛يادمان نرود که بچه‌هاي ايراني الان و بعدها از طريق همين شناسنامه تصويري با اين شخصيت‌ها آشنا مي‌شوند و در زمان کوتاه تري مي‌توانند از راه تصوير مطلب را بگيرند.


کوروش علياني، در مورد مطلبي که شهرام خرازي‌ها درباره وجود اطلاعات مناسب از امام صدر به ويژه با وجود خانواده ايشان که مي‌تواند به گروه فيلم سازي کمک کند، گفت: درباره امام موسي صدر هيچ اطلاعي در دست نيست زماني که در روايت فتح بودم با خيلي ها از جمله ايراني و لبناني مصاحبه انجام مي شد اما بسياري از مطالب ضد و نقيض بود. در واقع نبودن اسطوره در زندگي لبناني ها باعث شده يک دراماتيزه شدگي غير سينمايي و البته خيلي سريع روي زندگي امام موسي صدر صورت گيرد که شما هيچ چيز را از هيچ چيز نمي‌توانيد سوا کنيد يکسري خطوط کلي هست که مشخص است؛ تاسيس امل ، جمعيت البر و الاحسان ،حذف تکدي ، سر زدن هر روزه به روستاها و.... اين ها يکسري سر فصل هاي مشخص است اما در مورد جزئيات اين گونه نيست؛ عمو آنتيباي بستني فروش و روايت هاي مختلف در اين مورد مي تواند سندي باشد بر اين گفته.

جامعه آن روز لبنان نياز به اسطوره داشته ،جامعه عربي نياز به اسطوره داشته، نياز به يک اسطوره زنده، اسطوره اي که در عمل سه ساعت در جايي بسيار سخت مي خوابيد اما در مقابل دوربين روي صندلي اي مي نشست که شما هم در فيلم ديديد. در نهايت بايد گفت پيدا کردن شخص امام موسي صدر بماهو صدر از سخت ترين کارهاي عالم است و نشدني است.


شهرام خرازي ها معتقد است که برخي از آثار در سينما و تلويزيون درباره شخصيت‌ها به جاي ابهام زدايي، ابهام زا هستند؛ يعني اين سوال همواره مطرح است که اين آثار برمبناي شايعات است يا بر اساس مستندات.

علياني به ساخته‌هايي که درباره امام صدر تا کنون صورت گرفته اشاره کرد و گفت: تا کنون 4 فيلم درباره ايشان ساخته شده است. نخستين اثر به جهت اولين و پيشرو بودن به ذات قابل ستايش است اما 3 اثر ديگر از موسسه روايت فتح هستند . فيلم آرشيوي مرحوم ابراهيم اصغر زاده که در مدت حدود 24 ساعت ساخته شد و در اين زمان محدود اثري است خوب اما در کل ،متوسط. ديدگاه هر دو فيلم حسين محموديان و روح الله حسيني، ايدئولوژيک است. نکته مهمي اين که از منظر هاي متفاوت، امام صدر هاي متفاوت خواهيم داشت؛ از منظر جنبش امل، از منظر حزب الله، از منظر پنج ده شيعه نشين در شمال لبنان که ميان مناطق مسيحي نشين قرار گرفته اند، منظر و ديدي متفاوت از امام صدر داريم از منظر ما ايراني ها هم همينطور،وهيچ کدام از اين ها صحنه سازي نيست اين به ديد ما بر مي گردد. اين دو فيلم تا حدي از منظر ايراني هاي نزديک به حزب الله لبنان نگاه کرده اند. خصوصيت فيلم محموديان موضوع بندي است به عنوان نمونه زنان،اقليت هاي مذهبي،در گيري هاي قومي،فقر زدايي،تاسيس امل،رسيدگي اقتصادي به آسيب ديدگان جنگ هاي جنوب و.... يک اثر دايرةالمعارفي خوب از کار در آمده است. گرايش تحميلي در اين کارها نيست که به عنوان مثال بخشي از زندگي ايشان قيچي شود يا اضافه شود.

در ادامه جلسه، حضار سوالات خود را از کارشناسان پرسيدند ودر انتها کوروش علياني گفت به همان اندازه که در پي شخص امام صدر هستيم بايد دنبال شخصيت ايشان نيز باشيم. و راز محبوبيت ايشان را فطري بودن امام موسي صدر عنوان کرد.

شهرام خرازي ها هم تاکيد کرد اين جلسه ابهامي را از ميان نبرد و کارشناسان تنها به بيان نظرات خويش درباره امام صدر و همينطور فيلم "سيد موسي" نداشتند و تلاش شد ابهام زايي نشود اعلام گردد. و اين برنامه با محوريت بيداري اسلامي و شخصيت هاي تاثير گذار جهان اسلام و انقلاب اسلامي به صورت ماهانه ادامه خواهد يافت.


نخستين نشست از سلسله جلسات برنامه «تفکر از نماي نزديک» که قرار است به نقد و بررسي زندگينامه شخصيت هاي تاريخي بپردازد، توسط مديريت فرهنگي هنري منطقه 6 و در محل خانه موزه شريعتي و با مشارکت موسسه امام موسي صدر برگزار شد.

اين نشست با حضور دکتر شهرام خرازي ها دبير جلسه و کارشناس در حوزه نقد فيلم و کوروش علياني نويسنده و پژوهشگر با موضوع گفتگو درباره تفکر، شخصيت و آراء امام موسي و با استقبال بسيار خوب علاقمندان چهارشنبه 22 تير ماه در خانه موزه دکتر شريعتي واقع در خيابان جمال زاده شمالي کوچه نادر پلاک 9 برگزار شد.

نظر شما