يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۷
کد خبر: ۴۱۸۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
وزير ارشاد طي پيامي به پانزدهمين جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي تاكيد كرد: اين رويداد بين‌المللي، در بخش‌هاي متفاوت و گسترده‌ خود، گامي در جهت تحقق اهداف بلند و حاصل تلاش هنرمندان شيفته و متعهد فرهنگ ايراني است.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آئيني و سنتي متن كامل پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين شرح است: افزون بر صبغه و سابقه‌ چندين هزار ساله‌ سنت‌ها و آيين‌هاي نمايشي ايراني، قريب به يك و نيم قرن از شكل‌گيري تئاترجديد در ايران مي‌گذرد و در طي‍ي اين ايام جوشش‌ها و كوشش‌هاي بسياري از سوي هنرمندان سخت‌كوش اين مرز و بوم در جهت نيل به اهداف متعالي اين رشته صورت پذيرفته از اين منظر جاي بسي تقدير دارد؛ اما به رغم اين خلاقيت‌ها همچنان دغدغه‌ ‌تئاتر ملّي و ايراني در سرلوحه‌ و پيشاني اين ماجرا باقي‌ست.

انتظار جامعه ما دستيابي به تئاتري است كه با هويت مذهبي و ملي سازگاري داشته و مؤلفه‌ها و شاخصه‌هاي فرهنگ ايراني را ابراز دارد. نگاهي مختص به روح ايراني كه به طور مستقيم با هويت حقيقي، پيوندي ژرف و عميق برقرار سازد. هويتي كه در مواجهه با فرهنگ ساير ملل و جهان مدّرن از نظر شكل و بيان و هم از منظر محتوا و معنا، شأن و منزلت و مزاياي
هستي‌شناسي فرهنگي ما را در معرض تماشاي جهانيان قرار دهد.

بي‌شك تحقق بخش عمده‌اي از اين آرمان‌ها بر دوش و مسئوليت تئاتر سنتي و جشنواره‌ نمايش‌هاي سنتي و آييني است؛ چرا كه اين مقوله بنا بر خصلت ماهوي، قرابت بيشتري با ارزش‌هاي ديني و ملّي داشته و آثارش همواره حال و هواي ايراني را مدّنظر دارند.

تئاتر سنتي و آييني ما نبايد به سوي هنر گلخانه‌اي و آرشيوي سمت و سو پيدا كند، بلكه بايد همواره با جسارت در ايده و پويايي در معنا، بياني تازه و مردمي را مبتني بر ابتكار و خلاقيت در افق‌هاي پيش رو و سپهر خاطرات فرهنگي، دنبال كند و د رمواجهه با هنر مهاجر، پايه‌ها و بنيان‌هاي خود را از ياد نبرد.

آفرينش‌هاي هنري هر سرزميني محصول فرآيند مناسبات، جهان‌بيني و تفكر ديني و آييني و شرايط ذهني تاريخي است و در اين روند، راه پيشرفت، نفي ارزش‌هاي گذشته نيست؛ بلكه تعالي و تكامل تنها بر بستر منطقي و تداوم حقيقي امكان‌پذير است. تجارب و ارزش‌هاي كهن حياتي نوين و مبتكرانه را طلب مي‌كند و همين امر،‌موجب ضمان و بقاي هنر ماست.

پانزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آييني و سنتي، در بخش‌هاي متفاوت و گسترده‌ي خود، گامي در جهت تحقق اهداف فوق و حاصل تلاش هنرمندان شيفته و متعهد فرهنگ ايراني است كه اميدوارم با گام‌هاي بلند خود زمينه‌هاي شكوفايي و استمرار و تداوم ارزش‌هاي الهي و انساني را بيش از پيش بر صحنه‌هاي عشق و ايمان جاري سازد.

نظر شما