يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۴
کد خبر: ۴۱۹۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
مدير کل مرکز هنرهاي نمايشي تاکيد کرد هنرمندان فعال در شهرستان‌ها در عرصه نمايش‌هاي آئيني و سنتي سهمي بسيار گسترده‌ دارند.

به گزارش شهر، حسين مسافر آستانه مدير کل مرکز هنرهاي نمايشي درباره جشنواره آئيني سنتي گفت: درعرصه نمايش‌هاي آئيني و سنتي هنرمندان فعال در شهرستان‌ها سهمي بسيار گسترده‌تر از سايرين دارند؛ چه، ايشان با آن منابع ذخار فرهنگي عجين‌ترند. البته ناگفته پيداست که مسئولان امور نيز بايد براي پاسداشت هنر اصيل و سنت‌ها و آيينهاي اين مرز و بوم، کمال هم و سعي خويش را انجام داده و حرمت هنرمندان و خانواده تئاتر را در اين راه ارج وافر نهند.




وي در ادامه پيامش عنوان کرد: يکي از نظريه‌هاي مقوم پيدايي تئاتر، آنگونه که آراء انديشمندان پيشرو قرن بيستم مويد آن بوده؛ آيين است. شرق و حوزه خاورميانه ريشه بسياري از اين آيينهاي بشري دانسته شده ودر اين بين جغرافياي فرهنگي مرز و بومي کهن چون ايران، سهمي کلان داشته است.



وي افزود: امروز نيز هنر تئاتر که نمودي موجز از اين آيين‌هاست و کرانش تا بي‌نهايت وسعت دارد، با سحر روايتش و عمق کلامش اينچنين معجزه‌آسا همه چيز را در بر مي‌گيرد. باشد تا قدر اين هنر، که راوي قلب‌هاي مردمان است را بدانيم و حاليا تا دست از کوشش و پژوهش و فعاليت نکشيم و حق مطلب ادا کنيم. البته ناگفته پيداست که مسئولان امور نيز بايد براي پاسداشت هنر اصيل و سنت‌ها و آيينهاي اين مرز و بوم، کمال هم و سعي خويش را نموده و حرمت هنرمندان و خانواده تئاتر را در اين راه ارج وافر نهند.



- همزمان با برگزاري پانزدهمين جشنواره بين المللي نمايش‌هاي آئيني و سنتي فيلم تعزيه به کارگرداني سيد عظيم موسوي تهيه شده جهت ثبت در يونسکو به نمايش درآمد. اين فيلم روز گذشته با حضور کارگردان و همراه با جلسه گفتگو و پرسش و پاسخ در طبقه دوم تالار وحدت در محل نخستين نمايشگاه نسخ، اسناد، البسه و عروسک هاي آئيني نمايش داده شد.



نخستين نمايشگاه آئيني و سنتي پانزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آئيني و سنتي از 23 تيرماه برپا شد و بازديد براي عموم آزاد است. در اين نمايشگاه براي نخستين بار مجموعه عکس‌ها، اسناد، البسه، ماسکها، وسايل صحنه، اسناد صوتي و تصويري، عکس و شرح حال پيشکسوتان و عروسکهاي آئيني و سنتي ارائه شده است. اين نمايشگاه در راستاي اهداف جشنواره براي معرفي و احياي ميراث کهن نمايشي ايرانيان و با آرزوي برداشتن گام نخست براي حرکت به سوي تحقق تاسيس "موزه تئاتر ايران" افتتاح شده است.


- اردشير صالح پور دبير پيمايش و نمايش هاي تعزيه و ميداني جشنواره گفت: ماسک‌ها و سرويس‌هاي تکيه دولت همزمان با برنامه پيمايش جشنواره آئيني و سنتي به نمايش گذاشته مي‌شود. ستاد جشنواره با هماهنگي مديريت کاخ موزه گلستان در بخش پيمايش برنامه ريزي کرده است تا پس از بازبيني تماشاخانه‌هاي قديمي تهران در خيابان لاله زار و فردوسي در کاخ موزه گلستان در موزه مردم شناسي و در تالار عاشورا علم و کتل، منبر و سرويس ها و ماسک هاي مربوط به تکيه دولت را به نمايش خواهند گذاشت.



وي ادامه داد: درهمين مکان و درجايگاه تکيه دولت بخشي از اجراي تعزيه توسط دو تن از پيشکسوتان اجراخواهد شد.همچنين، در دارالفنون ضمن بازديد يک قطعه نمايشي به اجرا در خواهد آمد.در تئاتر نصر نيز، دو پيش پرده توسط هنرمندان تئاتر صورت مي گيرد. در ادامه اين برنامه در سالن گلک ( عروسک و کودک) طبقه دوم موزه مردم شناسي گروه خمسه اي براي تماشاچيان اجرا خواهند داشت.





- بخش پاتوق سنتي کودک از دوره گذشته به جشنواره بين المللي تئاتر آئيني سنتي اضافه شده است. اين بخش در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر همزمان با برگزاري جشنواره آئيني سنتي فضاهاي ايجاد شده‌است تا علاقمندان کودک ونوجوان اين جشنواره بتوانند در آن به بازي‌هاي سنتي ايراني و تماشاي اجراهاي نمايش‌هاي سنتي ايران با بازي کودکان و نوجوانان بپردازند.



افسانه زماني مسئول برگزاري اين خش در ارتباط با ويژگي‌هاي پاتوق سنتي کودکان گفت: بخش "پاتوق سنتي کودک" با هدف آشنايي هر چه بيشتر کودکان و نوجوانان با نمايش‌هاي آئيني و سنتي ايراني در جشنواره تئاتر آئيني سنتي طراحي شده است.کودکاني که از توانايي اجراي نقالي، تعزيه، خيمه شب بازي و حرکات موزون آئيني و سنتي ايران را برخوردار هستند، در طول روزهاي برگزاري جشنواره به اجراي اين نمايش‌ها از اقوام مختلف ايران مي‌پردازند.



وي هدف برگزاري اين بخش را همانند دوره گذشته آشنايي هر چه بيشتر کودکان با سنت‌هايي نمايشي ايراني دانست و افزود: در اين دوره از برگزاري بخش پاتوق سنتي کودک بخش تعزيه نسبت به دوره گذشته پربار‌تر شده و نمايش‌هاي شبيه خواني نيز همچون اجرايي شبيه خواني مجلس حضرت سليمان در اين بخش اجرا مي‌شود. البته در بخش نقالي نيز تنوع نسبت به دوره پيش بيشتر شده و قصه‌هاي بيشتري نقل مي‌شود.

نظر شما