دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۷
کد خبر: ۴۱۹۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۸
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با تاکيد بر مشارکت شهروندان در ساماندهي بافت‌هاي واجد ارزش گفت: بايد تدبيري انديشيد تا در اين بافت ها انگيزه اقتصادي متناسب ايجاد شده و به اين وسيله اعتماد شهروندان براي مشارکت جلب شود.

به گزارش «شهر» به‌روابط عمومي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، بررسي بافت تاريخي و فرسوده در منطقه 12 و محدوده امامزاده يحيي ، عودلاجان ، فردوسي ، لاله زار، بهارستان و غيره با حضور دکتر احمد مسجد جامعي عضو شوراي اسلامي شهر تهران، دکتر هيربد معصومي معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران، مهندس بهروز کاشف مدير بافت تاريخي شهر تهران، مهندس بزرگوار شهردار و مهندس بيدخام معاون شهرسازي و معماري منطقه 12 ودکتر پيروزحناچي رياست موسسه پژوهشي فرهنگ و هنر دانشگاه تهران تشکيل شد.

 در اين نشست، دکتر هيربد معصومي ، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در بافت هاي فرسوده گفت: يک ياز اقدمات انجام شده در محدوده خليج فارس در منطقه 21 بوده است که 400 هکتار تبديل به فضاي سبز و تفرج گاهي براي گذران اوقات فراغت شهروندان مي شود.وي افزود: اقدامي که در بوستان ولايت نيز صورت گرفت در اين راستا بود و 300 هکتار تبديل به فضاي سبز شد و در مجموع شاهديم که در اين دوره مديريت شهري اقدامات بي بديلي در سطح شهر صورت گرفته است .

معصومي با تاکيد بر اين که در شهرداري تهران رويکرد شهرسازي مشارکتي دنبال مي شود ، تصريح کرد: در اين راستا رويکرد شهرداري امرانه در حال حذف است و بايد تشکل ها ي مردمي در اين زمينه شکل گيرد و از انگيزه افراد و توانمندي آنان استفاده شود که منطقه 12 در اين زمينه اقدامات خوبي را انجام داده است. معاون شهردار تهران با بيان اين که اخيرا تجديد نظري در حوزه بافت فرسوده شده و اين کار در حوزه اختيارات شوراي عالي شهرسازي است و شهرداري دخالتي در آن نداشته، افزود : امسال نسبت به سال گذشته 100 درصدرشد افزايش صدور پروانه دربافت فرسوده داشتيم که در کشور بي سابقه است.

معصومي افزود: بايد اذعان داشت که همکاري بسيار خوب شوراي شهر در اين زمينه وجود داشته و با آن که 14 هزار هکتار و20 درصد بافت هاي ناپايدار در تهران وجود دارد اقدامات بي بديلي در اين راستا انجام شده تا حداقل بافت هاي ناپايدار به پايدار تبديل شود که اين از مهم ترين اقدامات شهرداري تهران در اين مدت است.

 معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با تاکيد بر اهميت بافت هاي تاريخي اظهار کرد: اين بافت ها بسيار ارزشمند است و بايد براي آن تدبيري انديشيد؛ در همه جاي دنيا از اين بافت ها درآمد کسب مي کنند و عامل جذب توريست است.

اين گزارش مي افزايد براي رونق بافت تاريخي، بايدانگيزه اقتصادي ايجاد گرديده تا اعتماد شهروندان جلب شود و همکاري ميراث فرهنگي در اين راستا نيز ضروري بنظر مي رسد. معصومي افزود: بايد براي تک پلاک هاي تاريخي نيز کارکردهايي تعريف کنيم تا انگيزه اقتصادي براي مالک ايجاد کند .

او با اشاره به نبود يک نگاه اقتصادي متناسب عليرغم تاکيد شهرداري تهران مبني بر اهميت سکونت در محله عودلاجان، اظهار کرد: در اين دوره مديريت شهري روند کارها بسيار تفاوت پيداکرده، کارها سيستمي شده و بر خلاف اين که تهران 30 سال بي برنامه و با سليقه موردي اداره شده هم اکنون اقدامات با نظم وبرنامه در تهران درحال اجراست.

معصومي همچنين تصريح کرد: طرح تفصيلي 30 جلسه درصحن علني شوراي اسلامي شهرتهران بررسي شد و شورا همکاري خوبي داشت و اين طرح پس ازاعمال ديدگاه هاي فني و بررسي هاي دقيق، ارتقا بيشتري يافت که جاي تشکر دارد.

 برهمين اساس ازآنجا که در راستاي برون سپاري بعنوان اقدامي مهم درشهرداري تهران و اجرايي شدن راهکارآن با ايجاد دفاتر خدمات الکترونيک، با جديت و تاکيد شهردار تهران دنبال شده است و توسعه آي تي و برون سپاري ازمهم ترين اقداماتي عنوان شده است که در اين دوره تحقق مي يابد.

 همچنين درنشست مديريت بافت تاريخي شهرتهران، معاون شهرسازي و معماري منطقه 12 با اشاره به لزوم بهسازي محله عودلاجان، گفت: هرچند اين کاردشوار است اما بهسازي آن مانند آنچه که در محدوده مروي شده است مي تواند موجد تحول اين بافت ارزشمند و نيز منطقه12 است.

محدوده عودلاجان و امامزاده يحيي مورد مطالعه قرار گرفته است و 79 درصد شهروندان اين محله به تغيير کاربري آن به طور سنتي رضايت دارند و از اين رو به تهيه طرح اجرايي و ارائه الگويي براي انجام اين کار نياز است.

نظر شما