دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۷
کد خبر: ۴۱۹۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۱
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران كه به دعوت شوراي اسلامي شهر تهران صبح سه‌شنبه 28 تير در صحن علني شوراي شهر حاضر شده بود، گزارش عملكرد 6 ساله مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك را ارائه كرد.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران،  سيد جعفر تشكري هاشمي در ابتداي گزارش خود با اشاره به اسناد فرادستي موجود از جمله طرح جامع حمل و نقل و ترافيك و قانون توسعه حمل و نقل عمومي به عنوان اساس و مبناي فعاليت‌ اين معاونت، گفت: هيچ‌ كار سليقه‌اي و خارج از آن‌چه قانون‌گذار پيش‌بيني كرده، انجام نداده و نمي‌دهيم.

تشكري از ارتقاي كيفيت آمد و شد شهروندان بر اساس شهري انسان‌ محور به منظور دست‌يآبي به سهم 75 درصدي سفر با حمل و نقل عمومي به عنوان هدف مديريت شهري نام برد و افزود: به اين منظور در 7 محور از جمله مترو، اتوبوسراني، تاكسيراني، سيستم‌هاي هوشمند، حمل و نقل غير موتوري، آموزش و ارتقاي فرهنگ ترافيك و افزايش ايمني و بهره‌وري معابر اقدام شده است.

معاون شهردار تهران با تأكيد بر اين كه مترو با سرعت چشم‌گير به سمت هدف چشم‌انداز در حركت است، گفت: از 226 كيلومتر خطوط مصوب مترو، 125 كيلومتر احداث شده و ناوگان مترو به ركورد جابه‌جايي دو ميليون مسافر در روز دست يافته و هر ماه يك ايستگاه جديد مترو افتتاح خواهد شد، چنان‌چه ايستگاه كهريزك چهارشنبه 29 تير در جنوبي‌ترين نقطه تهران افتتاح مي‌شود.

او با اعلام اين نكته كه در حال حاضر توسعه خطوط مترو در 200 جبهه كاري با استفاده از روش‌هاي حفاري مكانيزه و غير مكانيزه از جمله به كارگيري 4 دستگاه حفار اتوماتيك مترو (TBM)، دنبال مي‌شود، افزود: مديران و كارگران مترو به منظور آرامش و رفاه شهروندان كار شبانه‌روزي سخت و طاقت‌فرسايي را در قالب 200 كارگاه فعال در زير زمين‌هاي تهران انجام مي‌دهند.

تشكري هاشمي با اشاره به اين كه شركت واحد، شبكه‌اي به وسعت 864 كيلومتر مربع را تحت پوشش دارد، گفت: ناوگان اتوبوسراني با 7 هزار و 68 دستگاه اتوبوس در قالب 308 خط، سالانه 3/1 ميليارد مسافر را جابه‌جا مي‌كند و اين در حالي است كه پديده رو به گسترش اتوبوس‌هاي تندرو در 10 خط پيش‌بيني شده كل تهران را در يك شبكه ماتريسي تحت پوشش قرار مي‌دهد.

او از افزايش يك هزار و 836 دستگاه اتوبوس و كاهش 3 ساله عمر ناوگان اتوبوسراني در 6 سال اخير خبر داد و افزود: شركت واحد اتوبوسراني داراي ناوگان جوان و چالاكي است كه با توجه به ايجاد و توسعه خطوط BRT و مهندسي مجدد خطوط روزبه‌روز از كارآمدي بيشتري برخوردار مي‌شود و به عنوان نمونه امتداد خط 4 تندرو تا پيش از بازگشايي مدارس به بهره‌‌برداري مي‌رسد.

معاون شهردار تهران تعداد تاكسي‌هاي تهران را 80 هزار و 572 دستگاه اعلام كرد و گفت: با احتساب تاكسي‌هاي ون، در حال حاضر 50 درصد ناوگان تاكسيراني خصوصي‌سازي شده و 34 هزار و 152 دستگاه تاكسي ظرف 6 سال اخير مورد نوسازي قرار گرفته و سن ناوگان تاكسيراني به زير 5 سال كاهش پيدا كرده و در اين ميان راه‌اندازي تاكسي ويژه بانوان پديده‌ موفقي بوده است.

او به ‌كارگيري سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل را از جمله اقدامات اين حوزه بر شمرد و افزود: در 6 سال اخير فيبر نوري از 70 كيلومتر به 547 كيلومتر، دوربين‌هاي نظارت تصويري از 122 دستگاه به 601 دستگاه، تقاطع‌هاي تحت پوشش كنترل هوشمند از 238 تقاطع به 373 تقاطع و دوربين‌هاي كنترل هوشمند سرعت كه در يكي دو سال اخير نصب شده‌‌‌، به 67 دستگاه رسيده‌ است.

معاون شهردار تهران گسترش خطوط دوچرخه‌سواري را از برنامه‌هاي جدي اين معاونت در سال 90  اعلام كرد و گفت: در حال حاضر 158 كيلومتر مسير ويژه دوچرخه وجود دارد كه اين مسيرها تا پايان سال جاري به 300 كيلومتر مي‌رسد، ضمن اين كه براي امكان ايجاد يك هزار خانه دوچرخه و ارائه يك ‌صد هزار دستگاه دوچرخه به شهروندان تا پايان سال 90 برنامه‌ريزي كرده‌ايم.

او افزايش ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا از 5  ايستگاه به 25  ايستگاه و افزايش خطوط معاينه فني از 26 خط به 37 خط را از جمله اقدامات به عمل آمده به منظور بهبود وضعيت هوا عنوان كرد و افزود: علاوه بر اين مطالعات گسترده‌اي در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل و ترافيك انجام مي‌شود و به جرأت مي‌توان ادعا كرد كوچك‌ترين كاري در اين حوزه بدون مطالعه قبلي انجام نمي‌شود.

تشكري هاشمي بر آموزش به عنوان يكي از مهم‌ترين مسائل مورد توجه اين معاونت تأكيد كرد و گفت: احداث و توسعه پارك‌هاي ترافيك، اجراي نمايش‌هاي آموزشي در مدارس، آموزش رانندگان اتوبوس و تاكسي، انتشار 50 عنوان كتاب تخصصي و كودك، انجام فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي در حوزه آموزش، اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و هنري به منظور ارتقاي فرهنگ ترافيك، استفاده از آموزه‌هاي ديني در رفتارهاي شهروندي  ، از جمله‌ فعاليت‌هايي است كه به اين منظور به مورد اجرا در آمده است.

او افزايش ايمني و بهره‌وري معابر را به عنوان يكي ديگر از فعاليت‌هاي اين معاونت بر شمرد و افزود: مناسب‌سازي معابر جهت جانبازان و معلولان، احداث ايستگاه‌ها و توقف‌گاه‌هاي اتوبوس و اصلاح هندسي معابر از اهم اقدامات حوزه ايمني ترافيك است، ضمن اين كه نرده‌گذاري در اطراف ميدان‌ها، نصب تابلوهاي شناسايي مسير و خط‌كشي معابر شهر، از ديگر اقدامات اين حوزه است.

 معاون شهردار تهران انتخاب پايتخت كشورمان به عنوان يكي از 5 شهر برتر جهان در توسعه حمل و نقل پايدار در سال گذشته را دليلي بر موفقيت مديريت شهري در توسعه حمل و نقل عمومي دانست و گفت: البته در اين مسير با چالش‌هاي بزرگ و كوچكي رو‌به‌رو هستيم كه نخستين و مهم‌ترين چالش موجود پايين بودن سطح فرهنگ ترافيك و بي‌ توجهي و عدم احترام به قانون است.

او از رفتارهاي ناهنجار راكبان موتورسيكلت‌ها كه 50 درصد تصادفات منجر به فوت در تهران را تشكيل مي‌دهند به عنوان يكي ديگر از چالش‌هاي اين حوزه نام برد و افزود: نبود طرح جامع پاركينگ و كمبود بيش از 460 هزار فضاي پارك غير حاشيه‌اي، عدم وجود سيستم يكپارچه حمل و نقل عمومي، وجود نهادها و دستگاه‌هاي مختلف تصميم‌گير در موضوع ترافيك، تردد 5/3 ميليون وسيله نقليه كه 88 درصد آلودگي هواي تهران را توليد مي‌كنند و نيز پايين بودن كيفيت خودروها، از ساير مشكلات اين حوزه است.

در اين جلسه هر يك از اعضاي شوراي شهر در خصوص وضعيت حمل و نقل عمومي و عملكرد مديريت شهري در اين حوزه به اظهار نظر پرداختند و نكته مشتركي كه در اظهارات اكثر اعضاي شوراي شهر وجود داشت، اشتراك نظر آن‌ها در حمايت جدي و قاطع از تداوم توسعه حمل و نقل شهري و مجموعه اقداماتي بود كه به اين منظور تدارك ديده شده است.

نظر شما