شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۶
کد خبر: ۴۲۰۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱
هر چند روزبه‌روز شهرها بزرگ‌تر و جمعيت شهرنشين‌ها افزايش مي‌يابد، اما فناوري‌هاي نوين به‌ويژه در عرصه ارتباطات و گسترش شبكه‌هاي اجتماعي توانسته است بخشي از فاصله‌هاي ميان مديران و شهروندان را كاسته دهد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، شهرداري تهران به‌منظور بهره‌گيري از فناوري اطلاعات براي هوشمندسازي و چابك‌سازي امور «سامانه مديريت محلات» را راه‌اندازي كرده است كه گامي بلندي در راستاي رويكرد محله‌محوري اين نهاد اجتماعي در سال‌هاي اخير است.

محمد باقر قاليباف، شهردار تهران در اين زمينه معتقد است: «كيفيت زندگي شهري به وضوح بستگي به ميزان دسترسي شهروندان به داده‌ها دارد که به هر طريق بايد اطلاعات و آگاهي آنها را در بستر فناوري اطلاعات بالا ببريم تا چابک‌سازي‌ سازماني اتفاق بيفتد.»

اين سامانه از طريق سايت معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران به‌آدرس الكترونيكي http://farhangi.tehran.ir قابل دسترس است كه خود متشكل از 7 سامانه نيمرخ محلات، هم انديشي محلات، پژوهشگران محله، تهران تيوب، گردشگري مجازي، خبر مكان‌محور و دانش‌نامه محلات تهران است.


نيمرخ محلات

اين سامانه متشكل از اطلاعات محلات مناطق 22 گانه در پنج حوزه اطلاعات جغرافيايي، نيمرخ تاريخي،

اطلاعات پايه جمعيت شناختي، اماکن و مراکز اجتماعي و فرهنگي و افراد و گروه‌هاي داراي ضريب اثربخشي در محلات است. اين سامانه از طريق آدرس اينترنتي http://services1.tehran.ir قابل دسترسي است. براي ورود به اين سامانه نيازمند كلمه‌عبور و كليدواژه است كه در حال حاضر تنها در اختيار مديران فناوري اطلاعات محلات قرار دارد.


در طرح تهيه نيمرخ محلات اجتماعي و فرهنگي، نيمرخ يا اطلاعات ضروري و پايه اجتماعي و فرهنگي محلات تهران (شامل 374محله) که براي برنامه‌ريزي موثر محلي مورد نياز است، جمع‌آوري شد. در اين طرح، نخست مسووليت طراحي مدل و تهيه دستورالعمل اجرايي و سپس نظارت اجرايي بر طرح به‌انجام رسيد. فاز اجرايي پروژه با حضور 22مجري براي 22 منطقه تهران، انجام و با نظارت مشاور به پايان رسيد.


هم‌انديشي محلات

در سامانه هم‌انديشي محلات، گزارش‌هاي نشست‌هاي گروهي نخبگان اثرگذار محلي که جهت بررسي و مطالعه مشکلات و آسيب‌هاي محله گرد هم مي‌آيند ثبت مي‌شود. همچنين پژوهشگران محله مي‌توانند راهکارهاي ارائه شده از سوي صاحب‌نظران را در اين سامانه ثبت کنند. اين سامانه در قالب سه ماتريس شناسايي مشكلات محله، راهكارهاي اجرايي و پي‌گيري طراحي شده است.


پژوهشگران محله

سومين بخش از تهران ديجيتالي، سامانه پژوهشگران محله است. اين سامانه امکان ثبت اسامي داوطلبان محلي براي انجام پژوهش در محله خود را فراهم مي‌آورد و داوطلبان از طريق اين سامانه مي‌توانند براي اجراي پروژه نيمرخ محلات و هم‌انديشي محلات شرکت كنند. استفاده از 3 سامانه اول در فاز اوليه صرفا توسط مديران آي‌تي محلات صورت مي‌گيرد و به‌زودي دسترسي عمومي روي وب نيز فراهم مي‌شود.


تهران تيوب

اين سامانه با ساختاري کاملا مشابه شبکه‌هاي اجتماعي مجازي، انتشار فيلم و ويدئو، به‌منظور بارگذاري و دانلود و مشاهده فيلم‌هاي مرتبط با تهران و مستندات مذهبي، آموزشي، سينمايي، کودک و نوجوان، نماهنگ و فيلم‌هاي مناسبتي راه‌اندازي شده است. اين سامانه در آدرس اينترنتي http://tube.tehran.ir براي عموم شهروندان قابل دسترس است و در حال حاضر فيلم‌هاي كوتاهي از برخي برنامه‌هاي مديران شهري روي اين سامانه قرار دارد، هر چند به‌نظر مي‌رسد تكميل آن زمان مي‌برد.


گردشگري مجازي

امكان دسترسي به‌تصاوير پانوراما و سه بعدي شهر تهران با كيفيت بالا در آدرس اينترنتي http://virtualtour.tehran.ir فراهم شده است. در حال حاضر در اين سامانه، امكان تماشاي سه بعدي تهران از نماهاي شمالي، شرقي و غربي برج ميلاد، نماي شمال تهران از منطقه 10 و هم‌چنين منطقه بهجت‌آباد و نماي شرقي برج آزادي فراهم شده است. هم‌چنين برخي نقاط مهم تهران در اين تصاوير نشانه‌گذاري شده كه با كليك روي آنها اطلاعاتي درباره اين مكان‌ها ارائه مي‌شود.


هم چنين در اين سامانه آرشيوي از تصاوير سه‌بعدي اماكن تاريخي، مذهبي، فرهنگي و هنري، ورزشي، گردشگردي و تفريحي فراهم شده است. گذري در شهر تهران امروز و نمايشي از تصاوير عكس‌هاي قديم از ديگر بخش‌هاي اين سامانه به‌شمار مي‌آيد.

در ضمن هر يك از اين بخش‌ها به زيرمجموعه‌هاي مختلفي دسته‌بندي شده است. در همين راستا در بخش اماكن تاريخي، امكان تماشاي تصاويري از حمام‌ها و سرداب‌ها، بازهاي قديمي، محله‌ها، برج‌ها و بناها امكان‌پذير است. هم چنين با كليك روي هر يك از تصاوير، اطلاعاتي نيز درباره هر يك از آنها ارائه مي‌شود. هر چند اين سامانه در نوع خود جالب است، اما قطعا بايد اطلاعات آن تكميل شود. ضمن اين‌كه اطلاعات تنها به‌زبان فارسي ارائه مي‌شود كه به نظر مي رسد ارائه اطلاعات به‌زبان انگليسي در اين سامانه بايد مدنظر قرار گيرد.


از كجا چه خبر؟!

در سامانه «خبر مكان‌محور» که مبتني بر محيط GIS است، خبرها و رخدادهاي هر محله براساس محل وقوع آن روي نقشه تهران ثبت مي‌شود و کاربران مي‌توانند اطلاعات هر محله را براساس خروجي RSS روي گيرنده‌هاي آنلاين خود دريافت كنند. اين سامانه در آدرس الكتريكي http://map.tehran.ir در دسترس است. ارائه خدماتي مانند نقشه تهران براي گوشي‌هاي موبايل، نشانه‌گذاري مكان‌هاي توريستي تهران و ثبت مكان شما از ديگر بخش‌هاي آن به‌شمار مي‌آيد.

در قسمت « ثبت مكان شما» شهروندان مي‌توانند با ارايه شماره تلفن همراه و کدپستي محل کار و يا منزل خود، اطلاعات دقيق تر شامل اخبار و رويدادهاي محله خود را بطور رايگان بر روي موبايل دريافت كنند. اين امکان تنها براي شهروندان تهراني طراحي شده است.


محلات تهران دانش‌نامه‌دار شدند

اين سامانه که مي‌توان آن را «تهران ويکي» نيز ناميد يک سايت آنلاين کاملا مشابه دانشنامه آنلاين ويکي‌پديا است که امکان بارگذاري مقالات و مستندات در حوزه اجتماعي و فرهنگي را با توجه به دسترسي‌هاي تعيين شده و مشاهده و اشتراک آن براي کاربران فراهم مي‌کند.

تهران ويكي در آدرس اينترنتي http://wiki.tehran.ir براي همه شهروندان تهراني فراهم است و حتي شهروندان تهراني مي‌توانند پس از ثبت نام نسبت به‌تكميل اطلاعات محله خود در اين دانش‌نامه اقدام كنند.

تاريخ و جغرافياي تهران، فرهنگ شهر، محلات تهران، جامعه‌شناسي شهري، جمعيت شناسي، مديريت شهري، مشاهير پايتخت و هنرهاي تهران از بخش‌‌هاي اين دانش‌نامه آن‌لاين است.


شهرداري تهران در سال هاي اخير تلاش كرده با افزايش آگاهي، ‌مشاركت مردم تهران را در امور شهري ارتقا دهد كه به‌نظر مي‌رسد ايجاد سامانه مديريت محلات به صورت آن‌لاين، در كنار اقدامات ديگري چون تشكيل شواراياري‌ها و انتخاب مديران محلات گامي استوار در رسيدن به‌اين هدف باشد، چنان‌چه شهردار تهران تاكيد مي‌كند: «اين شبکه‌هاي اجتماعي مجازي در چارچوب سامانه‌هاي آنلايني که راه‌اندازي شده مي‌تواند به ما در چابک‌سازي‌ امور کمک کرده و ما را در فرايند تبديل شهرنشين به شهروند ياري کند.»  

نظر شما