شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۴
کد خبر: ۴۲۱۴۰
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
ميرباقري در سومين آيين تجليل از مفاخر شميران:
سيدمحسن ميرباقري، معلم اخلاق و قرآن در سومين آيين تجليل از مفاخر شميران كه در فرهنگسراي ملل برگزار شد، خواستار توجه بيش از پيش مراكز فرهنگي، فرهنگسراها، مدارس و دانشگاه‌هاي سراسر كشور به قرآن و معارف اسلامي شد تا جوانان از هجوم افكار فاسد غربي‌ها در امان بمانند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي ملل، سيدمحسن ميرباقري گفت: امروز جوانان ما به قرآن و آموزه‌هاي آن بسيار عقيده دارند، بنابراين مسوولان و كارشناسان فرهنگي بايد مراقبت كنند تا اين عقيده همچنان باقي بماند و مانع نفوذ امواج مسموم و مفسد وارداتي كشورهاي غربي و شرقي به قلب جوانان شوند.


وي با اشاره به جواناني كه مي‌خواهند عمر جواني خود را در نورانيت بگذرانند و در دنيا و آخرت بهره‌هاي عظيم معنوي بدست آورند، تصريح كرد: قرآن و سخنان اهل بيت(ع) تنها راهكار هدايت جوانان به سمت نورانيت و رهايي از ظلمات دنيوي و اخروي به شمار مي‌آيد. بنابراين كارشناسان فرهنگي و قرآني بايد پيشدستي كنند و جوانانمان را بيش از گذشته با قرآن و معارف اسلامي مانوس و زمينه‌ها را براي جايگزيني انديشه‌هاي قرآني در ذهن و قلب آنها فراهم كنند تا جوانان تحت تاثير افكار ظلماني غرب و شرق قرار نگيرند.



اين معلم اخلاق و قرآن ادامه داد: جوانان بايد توجه داشته باشند تا در مسير تقوا قدم بردارند كه اگر چنين كنند و در اين راه استقامت بورزند، خداوند هيچ‌گاه آنها را رها نمي‌كند و در بحران‌هاي زندگي، فرشتگان الهي را براي كمك و دادن آرامش به سوي بندگان با تقوا مي‌فرستد.



دكتر ميرباقري با اشاره به عموم مردم جامعه به ويژه پدران و مادران اظهار كرد: همه افراد يك جامعه بايد خود را در زمره معلمان قرآن و احاديث اهل بيت(ع) قرار دهند؛ به اين معنا كه روزانه ساعاتي از وقت خود را به ياددهي قرآن و معارف اسلامي به فرزندان و دانش‌آموزان اختصاص دهند كه آموختن قرآن به ديگران، نورانيت الهي را به دنبال خواهد داشت،زيرا خداوند خود در قرآن فرموده «كسي كه براي رضاي خدا ياد بگيرد و آنچه را كه ياد گرفته براي رضاي خدا به ديگران ياد بدهد، نام او را در ملكوت آسمان‌ها به عظمت ياد خواهند كرد.»




وي با اشاره به برخي از فعاليت‌هاي فرهنگي خويش در طول سال‌هاي تدريس در دانشگاه‌هاي متعدد كشور افزود: کتاب‌هاي «موت و حيات در قرآن کريم»، «عالم ذر در قرآن کريم»، «نگاهي به جايگاه زن و مرد در قرآن کريم»، «آغاز و انجام انسان از ديدگاه قرآن»، «سر تاريخ در قرآن کريم»، «ظاهر قرآن و باطن قرآن»، «سيماي انسان مختار در قرآن کريم» از جمله تاليفاتي محسوب مي‌شوند كه در سال‌هاي قبل از انقلاب كه فضاي مذهبي محدودي در دانشگاه‌ها وجود داشت و حتي بعد از انقلاب اسلامي به رشته تحرير درآورده‌ام.



وي يادآور شد: در دوره تدريس در دانشگاه، فعاليت‌هاي پژوهشي گسترده‌اي درباره قرآن و معارف اهل بيت(ع) انجام دادم. همچنين كتاب‌ها‌ي «معارف قرآن»، «به رنگ آسمان»، «به رنگ محبوب» و «اِنما» كه تفسير آيه ولايت را دربردارد و جزوات بسياري كه «اخلاق در قرآن» نمونه‌اي از آنها محسوب مي‌شود، در دوران تدريسم تاليف كردم و در اختيار دانشجويان قرار دادم.



دكتر ميرباقري در پايان گفت: براي تمام توفيقاتي كه نصيب من شده‌اند، برنامه‌ريزي نكرده بودم، آنچه كه وجود دارد همه موهبت الهي‌اند و از درگاه پروردگار و امام عصر(عج) شرمنده‌ام كه اين همه توفيقات به من عنايت كردند اما نتوانستم حق آن را به خوبي به جاآورم.



در پايان اين مراسم از دكتر محسن ميرباقري به پاس تمام فعاليت‌هاي قرآني كه طي ساليان متمادي به مرحله اجرا رسانده‌اند، قدرداني شد.

 

مراسم تجليل از دکتر سيدمحسن ميرباقري با مهنس جاويد شهردار منطقه يک ، جلالي معاون اجتماعي منطقه و زند وکيلي رييس فرهنگسراي ملل وبرخي از قرآن‌پژوهان در فرهنگسراي ملل در بزرگراه صدر، بوستان قيطريه برگزار شد.

نظر شما