دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۷
کد خبر: ۴۲۳۶۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
افزايش 570 برابري قيمت‌ها در چهار دهه
مدير کل اقتصادي بانک مرکزي گفت : قيمت ها در چهار دهه اخير 570 برابر افزايش داشته و هم اکنون قدرت خريد بزرگترين اسکناس ما يعني 10 هزار توماني نسبت به سال 1352 ،هيجده تومان است.

باشگاه خبرنگاران: ابوالفضل اکرمي در مصاحبه با راديو گفتگو افزود: زمان مناسب حذف صفرها رسيده است ، چون افزايش نرخ تورم ، نظام پرداخت ها را با چالش مواجه کرده و بررسي و تبيين ضرورت آن بر عهده بانک مرکزي است.

وي خاطر نشان کرد : حذف صفرها از سال 80 مطرح بود و اين معضل به طور موقت با چاپ اسکناس هاي درشت تر حل شد اما در سال 86 به طور جدي تري حذف صفرها دوباره مطرح شد.

مدير کل اقتصادي بانک مرکزي تصريح کرد: در چهار دهه گذشته قيمت ها 570 برابر شده و رشد نقدينگي هم خيلي زياد شده که ضرورت اصلاح نظام پولي را ايجاب مي کرد.

وي اظهار داشت : حجم نقدينگي ما رشد نامطلوبي داشته و ارزش پول را به شدت کاهش داده است و چون مبادلات اقتصادي با اسکناس هاي 5و10 هزار توماني امکان پذير نبود، بانک ها به چاپ ايران چک هايي براي رفع اين معضل روي آوردند.

اکرمي با اشاره به اين تصور که اقتصاد هايي که با ابر تورم ها مواجه هستند بايد اقدام به حذف صفرها کنند ، گفت: ما دچار ابر تورم نشده ايم و متوسط تورم در کشور ما در چهار دهه گذشته 19 در صد در سال بوده است اما اين دليل نمي شود که حذف چهار صفر صرفا براي مهار تورم باشد بلکه اين اقدام به لحاظ هماهنگي با هدفمند سازي ضروري است.

وي افزود : حذف صفر چيزي معادل جراحي زيبايي نيست و بسيار موثر است ، در حالي که فرايند حذف چهار صفر حدود يک سال و نيم طول مي کشد و در دوره اي نيز اسکناس قديم و جديد هم زيستي خواهد داشت.

اکرمي با اشاره به معضلات زياد بودن صفرها گفت: حفظ کردن اعداد و ارقام در حسابداري و آمارها و مباحث کارشناسي مشکلات جدي به وجود آورده و حتي تعداد صفرها براي مردم عادي نيز مشکل ايجاد کرده است ضمن اينکه واحد پول ما که يک ريال است که در عمل وجود ندارد.

نظر شما