يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۲
کد خبر: ۴۲۴۱۸
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱
قاليباف گفت: در فلسفه مهدويت و انقلاب اسلامي ايران ما موظفيم كه در هر كجا قرار داريم در سايه نظام اسلامي كارآمدي دين در جامعه را اثبات كنيم. هر كس دل‌سوخته امام و مخلص به مردم، معتقد به قيامت و داراي وجدان و انصاف بوده و در انتظار ظهور امام زمان (عج) است، راهي جز كار كردن و خدمت كردن به مردم در پيش‌رو ندارد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، امروز ـ 4 مرداد ـ در مراسم افتتاح پروژه‌هاي مديريت پسماند شهر تهران گفت: هم‌اكنون توانسته‌ايم طبق يك روند مشخص، 7 هزار تن زباله‌اي كه به مركز دفن زباله كهريزك منتقل مي‌شود پردازش كنيم. به اين ترتيب ديگر دفن زباله در اين مركز نخواهيم داشت، البته به ميزان محدودي زباله باقي مي‌ماند كه آنها به‌صورت بهداشتي دفن مي‌شود.


او افزود: منتظر واقعي كسي است كه صالح مصلح باشد و علاوه بر صالح بودن خود جامعه را نيز به سمت اصلاح پيش ببرد.


قاليباف با بيان اينكه حاشيه‌سازي‌هاي برخي روزنامه‌ها و رسانه‌ها دغدغه‌اي براي ما نيست، گفت: دفن زباله در كهريزك زخم كهنه‌اي است كه قدمت 40 ساله دارد.

معضلات موجود نتيجه تنبلي مسئولان در برخي مقاطع است 

شهردار تهران تصريح كرد: هم‌اكنون ما با معضلاتي مانند آلودگي هوا، بافت فرسوده و دفن زباله مواجهه‌ايم كه علت به وجود آمدن اين معضلات از دست دادن فرصت‌ها و تنبلي مسوولان در برخي مقاطع بوده است كه امروز به اين شكل مشكلات انباشته شده است.


او ادامه داد: درياچه شيرابه‌اي كه در كهريزك وجود دارد، در مدت 4 تا 5 سال اخير به وجود نيامده و حاصل جمع‌آوري زباله در طول 40 سال اخير در اين محله است، چرا كه در طول 4 و 5 سال اخير امكان به وجود آمدن اين ميزان شيرابه و گاز متان وجود ندارد.


محمد باقر قاليباف تاكيد كرد: بنابراين امروز روزي است كه توانسته‌ايم عقب‌ماندگي‌ها را در اين حوزه جبران كنيم و شرايط را به نقطه خوب برسانيم، اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله داريم.


او با بيان اينكه رسيدن به نقطه مطلوب نياز به 2 اقدام اساسي دارد، گفت: هم‌اكنون اين 2 اقدام شروع شده كه مورد اول آن به اقدامات فرهنگي بازمي‌گردد.


كاهش زباله با اقدامات فرهنگي

شهردار پايتخت ادامه داد: ما بايد سعي كنيم با اقدامات فرهنگي توليد زباله را كاهش داده و فرهنگ تفكيك زباله از مبدا را ايجاد كنيم و اين از وظايف بسيار جدي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري و رسانه‌ها و به ويژه رسانه ملي است.


او خاطرنشان كرد: من در ديدار با شهرداران شهرهاي كشورهاي خارجي، خجالت مي‌كشم كه بگويم ما در تهران روزانه 7 هزار تن توليد زباله داريم. البته موضوع متحيركننده‌تر و عجيب‌تر براي آنها اين است كه بدانند كه ما در تهران روزي 3 بار زباله‌ها را جمع‌آوري و در مساحتي 120 كيلومتري حمل مي‌كنيم.


قاليباف ادامه داد: رسانه‌ها بايد اين مطلب را به شهروندان بگويند كه در بيشتر مجتمع‌هاي مسكوني دنيا تنها هر 15 روز يك‌بار زباله‌ها جمع مي‌شوند و در همان مقطع زباله خشك و تر تفكيك مي‌شود.


در  بعضي شهرهاي خارجي حتي يك سطل زباله نيست 

او خاطرنشان ساخت: در سفرهاي خارجي خود به شهرهايي رفتم كه حتي در آن شهر يك سطل زباله و آشغال نبود و مردم به وظيفه خود در اين حوزه آگاه بودند، رسيدن به چنين وضعيتي شرايط مطلوبي است كه ما انتظار داريم كه از طريق فرهنگ‌سازي به دست بيايد.


شهردار كلان‌شهر تهران با تاكيد بر اينكه ما نبايد اسراف كنيم، گفت: بخشي از اين اسراف‌ها به مصرف و بخش ديگري از آن به بسته‌بندي محصولات بازمي‌گردد كه در اين زمينه هم‌اكنون شاهد اين موضوع در مراكز ميوه و تره‌بار هستيم كه در اين حوزه اين ميزان اسراف عاقلانه نيست و بايد اين موضوع حل شود.


او تصريح كرد: ما زماني به نقطه مطلوب در حوزه مديريت پسماند خواهيم رسيد كه ديگر زباله حمل نكنيم و نيازي به تبديل اين زباله‌ها به كود و يا دفن بهداشتي آنها نباشد. امروزه در همه نقاط دنيا زباله‌ها در پارك‌هايي مانند همين بوستان‌هاي خود تهران از جمله ملت، ساعي و ولايت تبديل به انرژي مي‌شود و مشكلات زيست محيطي براي شهروندان به همراه ندارد.

 

بهر‌ه‌برداري از  2 زباله‌سوز با ظرفيت 500 تن تا پايان سال 91

دكتر قاليباف اظهار كرد: در حوزه مديريت پسماند گام اول برداشته شده است و تا پايان سال 91 ، 2 زباله‌سوز با ظرفيت 500 تن به بهره‌برداري مي‌رسد.


او گفت: اميدواريم به روزي برسيم كه ديگر نيازي به صرف هزينه 150 ميليارد توماني براي حمل زباله نداشته باشيم و از طريق خود زباله‌ها هزينه‌ مديريت پسماند را كسب كنيم كه اين مورد امكان پذير است.


شهردار تهران افزود: بنابراين در گام‌هاي بعدي مديريت پسماند بايد با فرهنگ‌سازي، توليد زباله را كاهش داده و از حمل زباله جلوگيري كنيم و آن را در محيط خود تبديل به انرژي كنيم.


او گفت: تا پايان امسال نيز  جنگل‌كاري در محدوده كهريزك به ميزان 250 هكتار مي‌رسد و در اين منطقه پارك جنگلي بزرگي احداث خواهيم كرد.

 

 

منتظر واقعي راهي جز خدمت به مردم ندارد

قاليباف خاطرنشان كرد: در فلسفه مهدويت و انقلاب اسلامي ايران ما موظفيم كه در هر كجا قرار داريم در سايه نظام اسلامي كارآمدي دين در جامعه را اثبات كنيم. هر كس دلسوخته امام و مخلص به مردم و معتقد به قيامت است و داراي وجدان و انصاف است و در انتظار ظهور امام زمان (عج) است راهي جز كار كردن و خدمت كردن به مردم در پيش‌رو ندارد.

نظر شما