يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۲
کد خبر: ۴۲۴۲۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۷
شهردار تهران با اشاره به‌بهره‌برداري از 2 زباله‌سوز تا سال 91:
شهردار تهران از راه‌اندازي دو دستگاه زباله‌سوز در كهريزك و شرق تهران تا پايان سال 91 خبرداد و افزود: با احداث اين مرکز روزانه 200 تن زباله با پيشرفته‌ترين شيوه‌ها سوزانده و تبديل به انرژي مي‌شود و در ساعت 3 مگابايت برق از آن گرفته مي‌شود. البته براي رسيدن به نقطه مطلوب در مديريت پسماند و پايان حمل زباله در شهر نياز به هفت زباله‌سوز داريم.

به گزارش خبرنگار «شهر» ، دکتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران امروز ـ4 مرداد ـ در حاشيه مراسم جشن پايان دفن غيربهداشتي زباله تهران و کلنگ زني اولين مرکز زباله سوز در کهريزک در جمع خبرنگاران گفت: مساله زباله از دغدغه هاي جدي تهران است که پيش از 4 دهه سابقه دارد و از زخم هاي کهنه اي است که بربدنه شهر تهران بوده و بيشترين ضايعات آن توليد گاز متان و عوارض بر محيط زيست بود که خسارت بسياري را بر مردم جنوب شهر و کهريزک وارد مي کرد.

او افزود: از 7 هزار تن زباله شهر تهران که در سال 84 به کهريزک منتقل مي‌شد، تنها 500 تن آن مورد پردازش قرار مي گرفت و بيش از 6 هزار 500 تن زباله به صورت غير بهداشتي دفن مي شد.

 

قاليباف تصريح کرد: امروز اگر کساني از شيرابه حرف مي‌زنند اين درياچه شيرابه نتيجه بيش از سه دهه دفن غير بهداشتي زباله است.

 

ظرفيت پردازش 7 هزار تن زباله در روز را داريم

او خاطر نشان کرد: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و حمايت شوراي اسلامي شهر امروز شاهد آن هستيم که حتي يک تن زباله هم به منطقه کهريزک نمي‌آيد که پردازش نشود و هم اکنون ظرفيت پردازش 7 هزار تن زباله در روز را داريم که تبديل به كمپوست مي‌شود.

 

شهردار تهران افزود: بخشي از زباله نيز که ناگزير به دفن آن هستيم کاملا بر اساس استاندارهاي جهاني به صورت بهداشتي دفن مي شوند و آسيبي براي محيط زيست نمي رساند.

 

قاليباف با اشاره به کلنگ زني احداث مرکز زباله سوز در کهريزک افزود: با احداث اين مرکز روزانه 200 تن زباله با پيشرفته ترين شيوه‌ها سوزانده و تبديل به انرژي مي‌شود و در ساعت سه مگابايت برق از آن گرفته مي‌شود.

 

او با بيان اين که احداث يک زباله سوز در شرق تهران نيز در دست انجام است، گفت: همه اين اقدامات ما را به شرايط خوب رسانده است اما شرايط مطلوب وقتي است که بتوانيم هفت زباله سوز در تهران راه اندازي کنيم و هيچ زباله اي را حمل نکرده و آنها را داخل شهر سوزانده و تبديل به انرژي کنيم.

 

مقدار زباله‌هايي که دفن مي‌شود کم‌تر از 500 تن است

شهردار تهران با اشاره به اين که تعداد زيادي از کشورهاي اروپايي نيز همچنان دفن زباله به‌صورت بهداشتي دارند، تصريح کرد: مقدار زباله‌هايي که امروز دفن مي‌شود کم‌تر از 500 تن است و در مخازني دفن مي‌شود که براي اين مخازن در زير زمين سبيل‌بندي شده و داخل آن شبکه لوله گذاري قرار گرفته و اين زباله ها موادي هستند که قابل بازيافت نيست و تبديل به کمپوست نمي‌شود، اما در اين سلول بهداشتي به گونه‌اي دفن مي‌شود که هيچ کدام از شيرابه‌ها به داخل زمين نرود.

 

او ادامه داد: با اين روش بخشي از شيرابه‌ها به مخازن منتقل مي‌شود و بخشي نيز تبديل به گاز شده و از طريق لوله‌ها به مخازن گاز متان مي‌رود که اين گاز خود نيز تبديل به انرژي و حرارت مي‌شود.

 

قاليباف گفت: عمليات احداث كارخانه‌هاي تبديل زباله به انرژي براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام گرفته تا 15 ماه آينده ساخت مي‌شود. البته به طورطبيعي امكان طولاني تر شدن اين عمليات اجرايي وجود دارد اما به طور قطع تا پايان سال 91 دو كارخانه زباله سوز در تهران به بهره‌برداري خواهد رسيد.

 

فقط 25 درصد زباله‌هاي تهران در مبدا تفكيك مي‌شود

او همچنين با اشاره به موضوع تفکيک زباله از مبدا اين اقدام را کاري فرهنگي دانست و گفت: ما هنوز در شهرداري در اين کار موفق نبوده ايم و فقط 25 در صد زباله ها در مبدا تفکيک مي شود که از آسيبهاي جدي ما است و اميدواريم با کمک مردم اين معضل نيز بر طرف شود.

 

شهردار در مورد تفكيك زباله از مبدا نيز گفت: اين اقدام نياز به فعاليت‌هاي فرهنگي دارد.در اين زمينه تاكنون موفق نبوديم. هم‌اكنون 25 درصد از زباله‌هاي تهران در مبدا تفكيك مي‌شود. اين موضوع از آسيب‌هاي جدي ماست كه بايد با تلاش مردم اين معضل را حل كنيم.

 

قاليباف در ادامه در خصوص توسعه فضاي سبز کهريزک اظهار کرد: در يک سال گذشته بيش 140 هکتار درخت کاري و فضاي سبز در اين منطقه انجام شده است و اين موضوع که کهريزک تبديل به پارکي جنگلي شود، در حال تحقق است.

نظر شما