يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۱
کد خبر: ۴۲۵۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۵
با حضور يکي از فرزندان شيخ رجبعلي خياط
کتاب خياط شهر ما نوشته سميرا اصلان پور با حضور يکي از فرزندان شيخ رجبعلي خياط در فرهنگسراي انديشه رونمايي شد .

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي انديشه ، در اين برنامه که با حضور سميرا اصلان‌پور نويسنده کتاب، محمود نکوگويان يکي از فرزندان شيخ رجبعلي خياط ،حجت الاسلام و المسلمين سيد محمدعلي غروي و سيد محمد حسين حجازي مديرفرهنگي هنري منطقه 7 برگزار شد، اصلان پور درباره کتاب خياط شهر ما گفت :10 سال پيش با شخصيت شيخ رجبعلي خياط آشنا شدم و دريافتم که بسياري از مردم ايشان را مي‌شناسند و بعد از گذشت 50 سال از فوت وي هنوز خاطرات ايشان سينه به سينه نقل مي‌شود.

 

وي افزود: «کيمياي محبت» ري‌شهري و ويژه‌نامه کيهان فرهنگي مصاحبه‌اي با دو تن از شاگران ايشان با نام‌هاي دکتر علي مدرسي و حميد فرزام، تنها منابع من براي نوشتن بود. بخش‌‌هاي قابل استفاده اين خاطرات را به صورت داستان پردازش کردم که به طور طبيعي پردازش داستاني با اشکال ديگر ادبي متفاوت است و ويژگي‌هايي نظير طرح و شخصيت پردازي و گفتگو دارد.

 

اصلان‌پور با ذکر اين‌ نکته که براي نوشتن داستان‌ها از تخيل خود نيز بهره برده است، ادامه داد: برخي خاطرات را نيز که زمان مشخصي نداشتند و مي‌توانستند کنار هم قرار بگيرند، تلفيق کردم و يک داستان نوشتم. برخي خاطرات تنها دو خط بودند اما از نگاه داستاني فضا براي مانور وجود داشت و مي‌شد از تخيل بيشتري استفاده کرد و از همين رو از شخصيت‌پردازي بهره بيشتري بردم.

 

اين نويسنده و منتقد ادبي با بيان اينکه از تمام زندگي شيخ رجبعلي خياط تاثير پذيرفته است، به مرگ اين عارف اشاره کرد و افزود: از خود گذشتن‌ها و دوست داشتن مردم و براي خدا زندگي کردن در زندگي‌ ايشان نمود پيدا کرده و در حد شعار نبوده است. يکي از شاگران خواب ديده بود که ايشان فوت کردند که خواب بسيار فراواقع‌گرايانه و زيبايي بود من از آن براي نوشتن استفاده کردم و بسيار تحت تاثير قرار گرفتم.

 

اين نويسنده ادامه داد: «خياط شهر ما» شامل داستان‌هاي دو کتاب قبلي به علاوه 10 داستان جديد است و اميدوارم به خاطر شخصيت والاي شيخ رجبعلي خياط تيراژ اين کتاب بالا برود و کمکي به رونق کتابخواني باشد.

 

وي شخصيت شيخ رجبعلي را عامل شروع داستان نويسي‌هاي خود در اين‌باره و ادامه دادن آن دانست و گفت: من زمان نوشتن احساس مي‌کردم که اصلاً با شيخ رجبعلي غريبه نيستم و حتي حس مي‌کردم سر کلاس ايشان بودم و صدايشان را شنيدم.

 

اصلان‌پور افزود: مسئله‌اي که مرا به نوشتن تشويق کرد اخلاق شيخ بود، اخلاق و رفتار انساني که کمبود آن به شدت در زندگي شهري امروزي حس مي‌شود؛ بالا بودن آستانه تحمل و احترام به حريم افراد در زندگي شيخ رجبعلي بارز است.

 

وي ادامه داد: در يکي از داستان‌ها مي‌بينيم که ايشان حتي براي شخصيت يک سگ ولگرد هم احترام قائل هستند. چنين صفات نيکويي را امروزه کمتر در جامعه شاهد هستيم چه از سوي مردم عادي و چه مسئولان و مديران. شايد ما که در سن بزرگسالي هستيم، قدرت يادگيري کمتري داشته باشيم اما اميدوارم اين کتاب فرصتي باشد تا اخلاق را براي بچه‌هايمان به يادگار بگذاريم.

 

در ادامه برنامه سيد محمد حسين حجازي مدير فرهنگي هنري منطقه 7 با اشاره به برگزاري برنامه هاي رونمايي کتاب افزود : ما نيز به سهم خود برنامه ريزي در حوزه کتاب و کتابخواني و ارتقاء سطح کمي و کيفي مطالعه در بين شهروندان عزيز انجام داده ايم و اميدواريم که بتوانيم گامي هر چند کوچک در اعتلاي فرهنگ عمومي‌مان برداريم.

 

وي در خصوص رونمايي کتاب خياط شهر ما افزود : مراسم امروز رونمايي به کتابي اختصاص دارد که حکاياتي از سير و سلوک شيخ رجبعلي خياط را در قالب داستان به ما هديه مي دهد که معمولا اين طيف آثار خود دريچه اي به جهاني از فضايل انساني و حقيقت جاودانه مي گشايد که در فرهنگ عمومي ما مي تواند منشا خيرات بسياري باشد چه بسا که جامعه ما و جوانان ما که درک دانش فرزانگي را جانمايه عبوديت و توکل به خدا مي دانند به خوبي واقفند که دور شدن از اصالت ،ما را به زاويه بي قراري ها و بيهوده پويي ها مي کشاند که اين عارضه متاسفانه در جهان امروز و تمدني که بر مبناي مدرنيت بنا شده، ريشه دوانده است و جامعه ما نيز از آسيب هايش و نابهنجاري هايش بي نصيب نمانده است ؛ عوارضي که در شان ما و جامعه ما نيست.

 

در ادامه مراسم رونمايي کتاب ،حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمدعلي غروي با بيان اينکه حضرت حق انسان را گل سرسبد مخلوقات قرار داد، گفت: جهان بسيار عظمت دارد و انسان در مقابل آن يک ذره است اما عرفا مي‌گويند که انسان عالم‌گير است. اگر مي‌خواهيم به جايي برسيم، بايد ابتدا خود را بشناسيم و بعد راه را دنبال کنيم. قرآن مي‌فرمايد کرامت متعلق به انسان است و چون بزرگ هستيد، خورشيد و دريا را مسخر شما و پاک‌ترين غذاها را هم براي شما قرار دادم. اين انسان به جايي مي‌رسد که قرآن مي‌فرمايد بر همه موجودات مسلط مي‌شود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمدعلي غروي افزود: براي اينکه انسان بالاتر برود، نبايد اسير خواهش‌هاي نفساني شود و راه دل را برود که اگر چنين کند از چهارپايان هم کمتر مي‌شود. اما اگر راه را درست انتخاب کني آنقدر بالا مي‌روي که به قول پيامبر(ص) از ملائکه و جبرئيل نيز بالاتر مي‌روي.

 

وي همچنين تذهيب ظاهر، آراستن باطن و پيراستن باطن را از حمله راه‌هاي بالارفتن انسان دانست و گفت: اگر اين کارها را انجام داديم تازه مي‌شويم شيخ رجبعلي خياط.

 

در ادامه اين برنامه، کتاب خياط شهر ما با حضور مدير فرهنگي هنري منطقه 7 ، حجت الاسلام غروي ، نويسنده و يکي از فرزندان شيخ رجبعلي نکوگويان رونمايي شد.

نظر شما