شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۹
کد خبر: ۴۲۷۳۵
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۶
شماره پنجم دوماهنامه فرهنگي سياسي هابيل با بند پوتين و پرونده‌اي براي سربازي منتشر شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در شماره پنجم از دوره جديد دوماهنامه «هابيل» که دوماهنامه‌اي فرهنگي سياسي پيرامون تاريخ و فرهنگ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس است، مطالبي چون «زندگي با ارواح»، «فرهنگ در برابر فرهنگ»،‌ «پرونده‌اي براي علي‌رضا کمري و پژوهش جنگ»، «اين جاده يک‌طرفه نيست»،‌«تفکر؛ نقطه آغاز پژوهش ناب جنگ» و «واژه شناخت؛ بررسي نوع واژه‌سازي، واژه‌يابي، واژه گزين، واژه چيني در آثار علي‌رضا کمري» منتشر شده است.


شمايل ظاهري اين شماره «هابيل» نيز همچون شماره‌هاي پيشين، متفاوت و هماهنگ با عنوان پرونده‌اي است که اين‌بار «ما همه در بند توايم» نام دارد. اين پرونده، پرونده‌اي براي سربازي است و طراحي مرتبط با آن در اين شماره بند پوتيني است که از نقطه‌اي نزديک به عطف، از همه صفحات نشريه رد شده است و گرهي سربازانه دارد.

اين پرونده 36 صفحه‌اي در صفحاتي تفکيک شده از ديگر صفحات نشريه با کاغذي متفاوت ولي در چهارچوب مجله منتشر شده و مطالبي چون «پيوستگي جنگ، تاريخ و انقلاب در زبان انسان بسيجي»، «آرما هفت: شاخه‌هاي يک درخت‌ايم»، «جامعه شعر يا شعر جامعه»، «رزمنده، رزمنده است»، «تک‌نگاشت‌هاي يک سرباز در دوره آموزشي» و «نهضت ملي ليسانسه‌هاي تايپيست و مساله‌اي به نام سرباز-داماد»،‌ «جعبه سياه» و «يک قفس بزرگ» را در بر دارد.

در مطلب «جعبه سياه» به قلم ميثم اميري آمده است: «مدرنيته، اين مولود خرد آدمي، کاوش و کنکاش در پديده‌‌ها را گرامي داشته و انديشه‌هاي مدرن با بهره‌گيري از چنين کاوش‌هايي، شناخت بهتري از پيرامون و بسياري از تجربه نشده‌ها را به بار آورده‌اند. عصر روشن‌گري، موسم آشکارسازي بسياري ناپيدايي‌ها بود که بي جهت به معنويت پيوند زده شده بودند. خجم عظيم اطلاعاتي که امروزه اين‌جا و آن‌جا پيرامون هر پديده‌اي، چه بسا ناآشکار و رازآلود، نظير روح و جن و قيامت، منتشر مي‌شود باعث شده آگاهي بشر نسبت به دنيايي که در آن مي‌زيد بيش‌تر شود. نتيجه‌ي اين آگاهي بيشتر، برخورد حرفه‌اي و کم‌خطاتر با پديده‌هاست. چرا چنين رهاورد، يعني کم‌خطاتر بودن، ناديده انگاشته مي‌شود؟»

اين دو ماهنامه همچنين بخشي با عنوان «ترازوي نقد» را به مباحثي متفاوت اختصاص داده است. از جمله مطالب اين بخش مي‌توان «افتاء با کراوات سفيد»، پاسخي به «شبهات» مقاله «فرهنگ علمايي و سياست حجاب در ايران» و «مغالطه، تفسير به راي و برخورد غيرعلمي و غير فني با مساله‌ي حجاب» را نام برد.

شوراي تحريريه اين نشريه را احمد ذوعلم، حامد صلاحي، محمد صمدي، سيدعلي کشفي و علي‌رضا کميلي تشکيل مي إهند و همکاران اين شماره تيمور آقا محمدي، ميثم اميري، مصطفا پورمحمدي، محمد جبرييلي، فلامک جمشيدي، رسول حميدي، علي داوودي،‌ مسعود دياني، محمود ذکاوت، معصومه رامهرمزي،‌ کاظم رستمي،‌ آرش سالاري، حسين سوختانلو، محمدمهدي شيخ صراف، پرويز شيشه‌گران، محمد صدرا، حامد صفايي‌پور، محسن صفايي‌فرد، فاطمه‌سادات علمدار، خليل عمراني، مرتضا فيروزآبادي، محمدرضا قائمي‌نيک، مهدي قاسمي، حميدرضا مرادي، محمد معماريان، محمد ملاعباسي، آيه موسوي، اميد مهدي‌نژاد و بهروز ياسمي هستند.

شماره پنجم از دوره جديد دوماهنامه فرهنگي سياسي «هابيل» ويژه خرداد و تير 1390 در 132 صفحه با قيمت دوهزار تومان به تازگي منتشر شده است.

نظر شما