سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۸
کد خبر: ۴۲۸۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
مدير عامل بنياد سينمايي فارابي در ديدار با تعدادي از سينماگران کشور مصر اعلام کرد، هفته فيلم ايران در مصر به زودي برگزار مي شود.

به گزارش شهر، سيداحمد ميرعلايي در اين ديدار افزود: همچنين ما آماده پذيرايي از سينماگران و فيلم هاي کشور مصر هستيم تاهفته فيلم اين کشور در ايران برگزار شود و از طريق همين هفته هاي متقابل سينماييبتوانيم زمينه آشنايي مردم دو کشور با فرهنگ يکديگر را فراهم کنيم.

وي ادامه داد: کشور مصر هم اکنون دردوران حساسي به سر مي برد و امکان اينکه برخي از جريان ها در خلاف جهت اهدافانقلاب مصر و منافع ملي اين کشور عمل کنند وجود دارد، هنرمندان بايد مراقب چنين جريانها و انحراف هاي احتمالي باشند.

وي تصريح کرد: شکل گيري انقلاب در مصربه مانند انقلاب اسلامي عامل افزايش اشتراکات ملي و مذهبي بين دو کشور است و ما نيزبه استقبال اين انقلاب مي رويم تا خللي که در گذشته در روابط بين اين دو کشورمسلمان بوده را از بين ببريم.

مدير عامل بنياد سينمايي فارابي درادامه گفت: توجه به تحکيم روابط خانواده و رعايت مسائل اخلاقي و ارزشي در کناراحترام به شعور مخاطب از جمله محورهاي اصلي سينماي ايران است به همين دليل خانوادهها در برخي از کشورهاي مسلمان فقط به فيلم هاي ايراني اعتماد دارند.

ميرعلايي ادامه داد: تقاضا براي نگارش فيلمنامههاي مشترک از جمله محورهايي است که مي تواند باعث تعامل دو کشور شود. همچنين ماقرار است جشنواره اي بزرگ با عنوان جشنواره فيلمنامه نويسي انقلاب اسلامي برگزار ميکنيم و با توجه به بيداري اسلامي در ميان جوامع امروز مسلمان، بخشي از اين رويدادبه اين موضوع اختصاص يافته است، از شما هنرمندان مصري و ديگر هنرمندان مسلمان دعوتمي کنيم تا در اين جشنواره حضور يابيد.

ميرعلايي با اشاره به جايگاه ايران ومصر در جهان معاصر، افزود: هيچ تمدني در جهان قديمي تر و ريشه دار از ايران و مصرنيست و با اتحاد اين دو تمدن بزرگ اسلامي ، مي توان جهان را تحت تاثير قرار داد. تلاشمي کنيم تا سينما عامل اين پيوند شود.

وي در پايان عنوان کرد: بايد در حوزهفرهنگ از مصرف زدگي پرهيز شود. جهان اسلام بازار بزرگي براي فيلم هاي ايراني و مصريبه شمار مي رود و بايد با برنامه ريزي مناسب زمينه مقابله با آثار سينماي غرب وبهره گيري از فيلم هاي کشورهاي مسلمان را در منطقه و جهان اسلام فراهم کرد.

در اين ديدار احمد ماهر کارگردان سينمايمصر در خصوص شکل گيري يک توليد مشترک با ميرعلايي مذاکره کرد و قرار شد فيلمنامهمورد نظر اين هنرمند به زبان فارسي ترجمه شود تا مورد کارشناسي قرار گيرد.

همچنين عزه الشلبي فيلمنامه نويس در اينديدار در ارتباط با نگارش فيلمنامه هاي مشترک صحبت کرد. محمود قاسم محقق و تاريخنگار سينماي مصر نيز در اين نشست برخي از کتاب هاي خود را به ميرعلايي تقديم کرد وقرار شد يکي از اين آثار که به خوبي سينماگران مصري و سينماي مصر را معرفي کرده درآينده به زبان فارسي ترجمه شود. همچنين محير الدين فتحي روزنامه نگار مصري از ديگرهنرمندان حاضر در اين نشست بود.

نظر شما