شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۶
کد خبر: ۴۲۹۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹
آلبوم موسيقي تواشيح «شميم يار» با اجراي گروه هم‌خواني و مديحه سرايي «محراب» به سفارش مركز موسيقي حوزه هنري و در دو لوح مجزا شامل بخش‌هاي فارسي و عربي منتشر شد.

به گزارش «شهر» بخش نخست اين آلبوم كه عنوان اصلي آلبوم يعني «شميم يار» را دارد، دربردارنده 10 قطعه موسيقايي با عنوان‌هاي شميم يار، اسوه، رفيق نخل ها،نينوا، حريم عشق، ماه رحمت، گل نرگس، بحركرم، ضامن و آخرين منجي است.

 

آهنگسازي و تنظيم اكثر قطعات اين بخش را رحمت‌الله وطن دوست برعهده داشته وفقط آهنگسازي وتنظيم قطعه «رفيق نخل‌ها» توسط «مهرداد حسن‌پور»، قطعه «ماه رحمت» توسط «جهانگير شعباني» و قطعه «گل نرگس» توسط «محمدمهدي كورنگي» انجام شده است.

گروه همخواني و مديحه سرايي «محراب» به سرپرستي «محمدجواد مكرمي» همكاري با حوزه هنري را گسترده كرده و حسن صفري، سيدعلي فرهاد مجاب، محسن سليماني‌زاد، شيرزاد احمدي، سهراب احمدي و محمد مكرمي از اعضاي آن هستند.

 

اين گروه از بدو فعاليت اقدام به تهيه و توليد قطعاتي با مضامين و مناجات اهل بيت (عليه السلام) كرده و همكاري زيادي با مركز موسيقي حوزه هنري داشته و دارد.

 

شعر قطعه «بحركرم» با شعري به همين عنوان از غزلسراي معاصر زنده‌ياد «محمدحسين شهريار» است و شعر قطعات نينوا، حريم عشق، ضامن و آخرين منجي هم از «حسين اسرافيلي» است و بقيه شعرها نيز از سيدفرخ مجاب، رضا مكرمي، مسعود عبدالوند و محمدعلي شهاب است.

 

بخش دوم آلبوم با عنوان «وصال» نيز شامل12 تواشيح و قطعه موسيقايي است كه 8 تواشيح آن برگرفته از مفاتيح‌الجنان است.

 

قابل توجه است خاچيك بابائيان، همايون رحيميان، علي جعفري، ميثم مروستي و پيام طوني ازنوازندگان ويلن، پيام طوني نوازنده ويلن سل، پريچهر خواجه نوازنده قانون، ارسلان كامكار نوازنده عود، زنده ياد داوود عزيزي نوازنده رباب، كورش بزرگپور نوازنده تمپو، محمد اسلامي نوازنده ني، ناصر محمدي و مرتضي محمدي نوازنده فلوت، پرويز وزيري نوازنده فلوت عربي، حامد فولادقلم نوازنده گيتار، مجيد واصفي و جهانگير شعباني نوازنده تار و سه تار، رحمت الله وطن دوست و مهرداد حسن پور نوازندگان كيبورد و سازهاي الكترونيك در اين آلبوم هستند.

رضا مهدوي، مديركل مركز موسيقي حوزه هنري در مقدمه‌اي كه براين آلبوم نوشته و در جلد آن آمده است؛ تواشيح خواني را شاخه‌اي از موسيقي مذهبي كشورهاي مسلمان دانسته و ريشه و اصل آن را بيش از تعلق داشتن به مرزهاي فرهنگي ايران ، مربوط به جهان اسلام دانسته است.

 

مهدوي در بخش ديگر اين مقدمه ، هدف مركز موسيقي حوزه هنري از سفارش اين آلبوم را ارائه نوع نويني از تواشيح ، با حفظ چهارچوب‌هاي اصلي آن و رنگ و بو و حال و هواي ايران اسلامي دادن به آن عنوان كرده و در بخش ديگري از اين نوشته بر رعايت سليقه‌هاي مختلف و احترام به نحله‌هاي گوناگوني ، كه هميشه موضعي از پرهيز و احتياط واجب درمقابل هر نوع صداي توليد شده ازآلات موسيقي وادوات مشهور ومهجور را دارند، تاكيد كرده است و سپس به جنبه سازي بخشيدن به تواشيح خواني در يكي از لوح‌هاي فشرده اين آلبوم به خاطر استفاده از افزار موسيقي، و همچنين اكتفا به صرف صداي عيني انساني دريكي ديگر از لوح هاي آن اشاره كرده است .

اين آلبوم كه شامل 2 لوح فشرده است، درحال حاضر از سوي پخش آواي باربد توزيع شده است.

نظر شما