شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۹
کد خبر: ۴۲۹۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲
معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا:
معاون فني مهندسي و خدمات ترافيك پليس راهور ناجا از عدم شماره گذاري خودرو روآ از اول مهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر سرهنگ جهانگيري معاون فني مهندسي و خدمات ترافيك پليس راهور ناجا سه شنبه در نشست خبري با خبر نگاران با اشاره به موضوع راه‌اندازي آموزشگاه‌هاي تعليم رانندگي مربوط به خودروهاي نيمه سنگين و سنگين در آينده بسيار نزديك گفت: زيرساخت‌هاي مورد نياز براي راه اندازي آموزشگاه‌هاي معين براي آموزش متقاضيان اخذ گواهينامه خودروهاي نيمه سنگين و سنگين فراهم شده و به زودي اين آموزشگاه‌ها آغاز به كار خواهد كرد.

 

وي همچنين از فراهم شدن شرايط آغاز به كار آموزشگاه‌هاي تربيت مربي براي حضور در آموزشگاه‌هاي تعليم رانندگي خبر داد و گفت: در گذشته بيشتر تعليم دهندگاني كه در آموزشگاه‌ها فعاليت داشتند به صورت سليقه‌اي عمل مي‌كردند در حالي كه با توجه به راه‌اندازي اين آموزشگاه‌ها دبيران آموزشگاه‌ها از آموزش يكسان برخوردار مي‌شوند.

 

سرهنگ جهانگيري هشداري هم به صاحبان خودرو داده و عنوان كرد: برابر قانون در صورتي كه تغيير مكان بدهند بايد اصلاح آدرس كنند و در صورتي كه آدرس جديد خود را ارائه نكنند متخلف به شمار مي‌آيند.

 

وي گفت: پيش از اين، اين افراد بايد به شهرك آزمايش مراجعه مي‌كردند و اصلاحيه آدرس خود را ارائه مي‌كردند در حالي كه جديداً تسهيلاتي فراهم شده تا شهروندان بتوانند در دفاتر پليس + 10 آدرس محل سكونت خود را اصلاح كنند.

 

وي همچنين با اشاره به اينكه 21 درصد از حجم تصادفات در سراسر كشور مربوط به موتوسيكلت‌ها است، گفت: كارخانه‌هاي سازنده موتوسيكلت موظفند در راستاي ارتقاء امنيت موتوسيكلت‌ها اقدامات جدي انجام دهند زيرا در صورت انجام نشدن اين كار پليس براي توليدات آنها اقدامات شماره‌گذاري را انجام نخواهد داد.

 

معاون فني - مهندسي و خدمات ترافيك پليس راهور ناجا همچنين با اشاره به اين مطلب كه سال 89 سال نصب ترمز ضد قفل در توليدات شركت خودروسازي بود گفت: خوشبختانه شركت‌هاي خودروسازي به تعهدات خود عمل كردند و اين در حالي است كه در سال 90 سال كيسه هوا را پيش رو داريم.

 

وي گفت: امسال شركت‌هاي خودروسازي موظف به نصب حداقل 2 كيسه هوا براي خودروهاي سواري و عمومي شده‌اند كه بررسي 6 ماهه اول سال ما حاكي از دستاوردهاي مفيدي در اين زمينه است.

 

 

سرهنگ جهانگيري درباره عدم شماره‌گذاري خودروي روآ گفت: ما به طور قطع از تاريخ 31 شهريور امسال هيچ خودروي روآيي را شماره‌گذاري نخواهيم كرد.

 

وي در خصوص اينكه شنيده‌ها حاكي از آن است كه سازمان‌هايي مانند سازمان تاكسيراني قرار است كه به برخي از شهروندان و متقاضيان خودروي روآ را به عنوان تاكسي ارائه دهد، گفت: ما به اين سازمان‌ها اعلام نارضايتيمان را ارائه كرده‌ايم اما به آنها وعده مي‌دهيم كه مطمئن باشند پس از 31 شهريور هيچ گونه خودروي روآيي را براي آنها شماره‌گذاري نخواهيم كرد.

 

وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع پلاك هاي گذر موقت اشاره كرد و گفت: شنيده شده در برخي از رسانه‌ها تبليغات گسترده‌اي براي خريد و فروش پلاك گذر موقت مي‌شود در حالي كه شهروندان بايد استحضار داشته باشند كه پلاك موقت فقط براي يك خودرو صادر مي‌شود و امكان نقل و انتقال آن وجود ندارد و در صورتي كه اين موضوع مشاهده شود خودرو از سوي مأموران پليس متوقف شده و فرد خاطي به اداره گمرك معرفي مي‌شود و در زمره افراد قاچاقچي كالا به شمار مي‌رود.

 

سرهنگ جهانگيري همچنين درباره بخشودگي جرائم معوقه مربوط به تخلفات راهنمايي و رانندگي مربوط به سال 89 و قبل از آن اشاره كرد و گفت: بر اساس بند 65 قانون مربوط به بودجه سال 90 يكي از مدارك مربوط به نقل و انتقال خودرو بحث مفاصا حساب جرايم رانندگي است كه مقرر شده جرايم معوق سال 89 و قبل از آن به اصل جريمه تعديل شود به همين دليل از شهروندان درخواست مي‌شود به مراكز پليس + 10 مراجعه كنند و از بخشودگي آن استفاده كنند.

 

معاون فني مهندسي و خدمات ترافيك پليس راهور ناجا همچنين با اشاره به نهايي شدن بحث انتشار گواهينامه‌هاي الكترونيكي گفت: اميدواريم تا قبل از آغاز هفته ناجا فراخوان مربوط به تعويض گواهينامه‌ها و الكترونيكي شدن آنها را منتشر كنيم و اين در حالي است كه اگر فردي 3 گواهينامه مربوط به 3 وسيله نقليه داشته باشد همگي آنها تجميع مي‌شود.

   

 وي درباره عدم شماره‌گذاري موتوسيكلت‌هاي بالا 10 سال گفت: از نظر قانون موتوسيكلت‌هاي بالاي 10 سال فرسوده به حساب مي‌آيند به همين دليل پليس نمي‌تواند به آنها خدمات مربوط به شماره‌گذاري را ارائه دهد.

 

وي افزود: اين موتورسيكلت‌ها بايد به مراكز اسقاط موتورسيكلت‌ مراجعه كنند و به چرخه اسقاط وارد شوند تا موتورسيكلتشان اسقاط شود.

 

سرهنگ جهانگيري با اشاره به اين مطلب كه موتورسازان موظف شده‌اند كه 30 درصد ميزان توليد موتوسيكلت‌هاي سالانه‌شان به گواهي اسقاط موتوسيكلت به پليس ارائه دهند، گفت: اين موضوع فرصت خوبي است تا موتوسيكلت‌هاي بالاي 10 سال اسقاط شده و ديگر مشكلي براي شهروندان ايجاد نشود.

 

معاون فني - مهندسي و خدمات ترافيك پليس راهور ناجا همچنين با اشاره به اين مطلب كه از سال 88 تا اول مرداد امسال فرصتي به صاحبان موتوسيكلت‌ها داده شد تا موتوسيكلت‌هاي خود را از آنجايي كه برخي از شهروندان مشكلاتي داشتند مقرر شد اين زمان 2 ماه ديگر تمديد شود به همين دليل آخرين فرصت براي تعويض پلاك موتوسيكلت‌ها اول مهر تعيين شد.

 

وي خاطر نشان كرد: بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد حدود 6.5 ميليون موتوسيكلت‌ در سراسر كشور وجود دارد كه البته بخشي از آنها در طول سال‌ها دچار اسقاط و فرسودگي شدند و خود به خود از چرخه استفاده خارج شدند.

 

وي تأكيد كرد: در حال حاضر 3.5 اطلاعات هويتي مالكان ميليون موتوسيكلت جمع‌آوري شده كه از اين ميان فقط 2ميليون موتوسيكلت براي تعويض پلاك مراجعه كرده‌اند.

 

سرهنگ جهانگيري در پاسخ به پرسش خبرنگاري در اين باره كه چگونه ممكن است با توجه به اينكه در طول يكسال و نيم گذشته فقط 2 ميليون موتوسيكلت براي تعويض پلاك مراجعه كرده‌اند به يكباره ظرف مدت 2 ماه 1.5ميليون موتوسيكلت ديگر مراجعه كنند، گفت: ما در مراكز شماره گذاري و تعويض پلاك اين قدرت و پتانسيل را داريم كه اين تعداد موتوسيكلت را در اين مدت تعويض پلاك كنيم اما اين منوط به مراجعه شهروندان است.

نظر شما