شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۷
کد خبر: ۴۳۰۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کتاب‌هاي «نقش انگليس در فتنه 88» و «نقش بهائيت در فتنه 88» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامي به تازگي منتشر شده اند در بيست و دومين نشست زرين قلم فرهنگسراي رسانه رونمايي شدند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه؛ اين نشست با حضور حجت الاسلام و المسلمين روح الله حسينيان(ريس مرکز اسناد انقلاب اسلامي)، عباس سليمي نمين(مدير دفتر تدوين و مطالعات تاريخي ايران)، امير خوراکيان(رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران)، سيد صادق پژمان( رييس فرهنگسراي رسانه) و جمعي از اهالي رسانه برگزار شد.

 

سيد صادق پژمان، رييس فرهنگسراي رسانه در ابتداي اين مراسم ضمن خوشامدگويي به مدعوين و تبريک روز خبرنگار به اصحاب رسانه گفت: 22 خردادماه سال 88 آوردگاه حضور ميليوني ملت ايران در اثبات پيوند عميق و تمام نشدني خود با آرمان هاي انقلاب اسلامي و امام راحل بود.

 

وي افزود: اين پيروزي و حرکت گسترده مردم در تحکيم نظام جمهوري اسلامي و ارائه تصويري با شکوه از مردم سالاري ديني، دشمنان قديمي ايران اسلامي را بار ديگر چنان عصباني و خشمگين کرد که با برنامه ريزي همه جانبه از هيچ تلاشي در مخدوش کردن اين پيروزي فروگزار نبودند.

 

پژمان با بيان اينکه دشمن به خيال خود تمام انرژي و ظرفيت خود را در تحميل هدف اصلي طراحي شده ازسال هاي قبل از انتخابات آغاز کرده است، ادامه داد: دشمن با مشتبه کردن حق و باطل و ايجاد التهاب در کشور در صدد آن بر آمد تا اعتماد مردم و نخبگان را نسبت به نظام مخدوش کند.

 

وي اضافه کرد: آنها سعي داشتند با تخريب افکار عمومي، انقلاب اسلامي را تضعيف کنند که با درايت حکيمانه رهبر معظم انقلاب اسلامي و ملت استکبارستيز ايران در رسيدن به اهداف خود ناکام ماندند. رييس فرهنگسراي رسانه تاکيد کرد: امروز، پس از گذر از مسير سخت و پرفراز و نشيب فتنه 88 خلايي که بيش از پيش احساس مي شود لزوم تميز مسائل اصلي از مباحث فرعي و تبين دقيق ابعاد و زواياي پنهان اين حوادث است.

وي اظهار کرد: بدون شک راه اصلي مقابله با فتنه گري هاي مستمر و پايان ناپذير دشمن و واکسينه نمودن نظام نسبت به تحولات آينده، لزوم بصيرت افزايي و روشنگري در ميان عموم مردم و نخبگان است. پژمان در پايان بيان کرد: به نظر مي رسد، مجموعه نهادهاي انقلابي و فرهنگي تاثيرگزار مي بايست همت و مجاهدت بيشتري در توليدات عميق، دقيق در مديوم هاي متنوع در مسير شناخت فتنه 88 و دشمن شناسي به خرج دهند.


رسالت اکنون ما انتقال پيام شهداي فتنه است

حجت الاسلام و المسلمين روح الله حسينيان، ريس مرکز اسناد انقلاب اسلامي نيز در ادمه با اشاره به احاديث پيامبر اکرم(ص) گفت: روزقيامت قلم علما و خون شهدا با هم سنجيده مي شود ولي جوهر قلم علما ارجح تر است. اما نوشته هر عالم و دانشمندي در اين مرتبه قرار ندارد و قطعا زماني که با هم قياس مي شوند بايد مرتبط با هم باشند و نوشته قلم علما در راستاي خون شهدا باشد.

 

وي در ادامه درباره انتشار اين دو کتاب افزود: نوشته اي که جز ياس و نا اميدي از خود به يادگار نمي گذارد ارزشي ندارد. انقلاب اسلامي ثمره خون هايي است که براي نگهباني از دين اسلام ريخته شدند. جنگ 8 ساله اي که همه ابرقدرت ها با نمايندگي صدام عليه اين انقلاب الهي ايجاد شد نيز نمونه‌اي ديگر از اين مجاهدت‌هاست.

 

ريس مرکز اسناد انقلاب اسلامي با اشاره به جريان فتنه 88 تصريح کرد: افراد زيادي در اين فتنه به شهادت رسيدند که حتي همت برگزاري مجلس ختم هم براي آن ها نداشتيم. قلمي که براي بيان اين ايثارها به کار گرفته شود، ارزش دارد و برتر از خون شهداست.

 

وي تاکيد کرد: آن ها که براي دفاع از يک حکومت آرماني به شهادت رسيدند کاري حسيني کردند و ما که مانده ايم بايد کاري زينب وار انجام دهيم و پيام شهدا را به عنوان يک امانت به نسل هاي بعد برسانيم. ما در زمينه نوشته مقداري سستي کرده ايم.

 

حسينيان با اشاره به کم کاري در نوشتن تجربه هاي تاريخي توضيح داد: کم کاري در اين زمينه خيانت به شهداست. به لطف خداوند مرکز اسناد انقلاب اسلامي تا حدي توانسته اين رسالت را به انجام رساند. چرا که فتنه 88 فتنه بزرگي بود و دست هاي داخلي و خارجي زيادي در آن دست داشتند.

 

وي اظهار داشت: دشمنان پيمان بسته بودند که انقلاب را ريشه کن کنند اما با درايت رهبري و فضل خداوند، اين فتنه برچيده شد. اکنون وظيفه ما اين است تا اين ايثار ها را به نسل آينده منتقل کنيم. اين دو کتاب که هر دو، روي يک سکه هستند؛ خدمت بزرگي براي واکاوي نقش اين دو جريان است.

 

ريس مرکز اسناد انقلاب اسلامي اشاره کرد: فتنه 88 يک واقعه صرفا تاريخي نيست بلکه اختصاص به افراد و يک جريان باطل دارد که بايد براي همه افشا شود. ما در اين کتاب ها نقش انگليس و بهائيت را در فتنه 88 نشان داده ايم، که نوع دخالت انگليس خجالت آور بود.

 

مجموعه اعترافات بهائيان دستگير شده در اين مجموعه گردآوري شده که مي تواند نقش آن ها و دخالت هاي انگليس را در اين فتنه نشان دهد.


بايد به مکانيزم و ساختار هاي فکري انگليس در فتنه 88توجه کرد

عباس سليمي نمين که به عنوان منتقد ميهمان در اين برنامه حضور داشت، در ادامه مراسم به نقد اين دو کتاب پرداخت و گفت: آنچه را که مي تواند موجب شناخت ما از برنامه و شيوه هاي انگليس باشد کمتر اثري براي آن منتشر شده و توجه و سرمايه ما معطوف اين امر نيست. سليمي نمين اضافه کرد: صرفا بيان اتفاقات و شرح تاريخي آن ها نمي تواند مفيد باشد. از زماني که انگليسي ها تلاش کردند جاي پاي خود را باز کنند ساز و کارهايي را به و جود آوردند که براي آحاد جامعه قابل تشخيص نبود.


مدير دفتر تدوين و مطالعات تاريخي ايران با بيان اينکه بايد به مکانيزم و ساختار فکري انگليسي ها توجه داشت، بيان کرد: ما درباره نهضت تنباکو، ملي شدن صنعت نفت و مشروطه حرف هاي زيادي زديم اما نتوانستيم مردم را آگاه کنيم که انگليسي ها چگونه آدم مي خريدند و در جبهه ها رهبران نهضت ها را از هم مي پاشيدند.

 

وي تصريح کرد: اي کاش ما در زمينه شناخت ساختار ها هزينه و تحقيق مي کرديم. بعد از انقلاب هم رخدادهايي وجود داشت که مي توانست نقش انگليس را روشن کند اما اين کار انجام نشده و هيچ کتاب و اثر هنري در اين زمينه توليد نکرده ايم.

 

مدير دفتر تدوين و مطالعات تاريخي ايران اشاره کرد: ما داشتيم به يک رشد سياسي در کشور مي رسيديم و اين براي دشمنان ما بسيار سخت و سنگين بود. اينکه جامعه بعد از انقلاب در يک مدت کوتاهي به چنين رشدي رسيده باشد براي آن ها قابل تحمل نبود و آن را بر نتابيدند.

 

سليمي نمين ادامه داد: در اين کتاب بيشتر به جنبه آشکار ماجراي دخالت انگليس پرداخته است. ما بايد کارهاي ديپلماسي انگليس را در مواجه با وقايع کشف کنيم. آن ها کارهاي غير انساني براي نقض استقلال يک ملت محقق مي کنند. اين کتاب در جهت اغنا نسل جوان در اين زمينه نمي تواند موثر باشد. وي اظهار کرد: در بخش اطلاعات آشکار اين کتاب براي محققين مناسب خواهد بود و بسيار ارزنده است اما من آن را کافي نمي دانم و تحليل محتواي آن هم دقيق نيست. ما مي توانيم مثلا به جاي مهره بيگانه قلمداد کردن عطا الله مهاجراني، ساختاري که مهاجراني را در خدمت سرويس هاي بيگانه قرار مي دهد را کشف کنيم.

 

سليمي نمين تصريح کرد: اينکه سفير انگليس به عنوان مداخله گر در امور ايران اظهاراتي داشته باشد عجيب نيست. اما اين مسئله بايد مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرد که صادق زيباکلام چرا احساس مسئوليت مي کند و در مقام دفاع از سفير انگليس بر مي آيد. اگر کتاب به اين نوع مسائل مي پرداخت مي توانست خواننده را آگاه کند.

 

وي ضمن اشاره به اينکه اين کتاب ها نويسنده و مولف مشخصي ندارد بيان کرد: ما در اين حالت با اين کتاب ها مشکل داريم. مخاطب انتظار دارد يا پشت آن يک ارگان وابسته به نظام باشد که کمي باعث غناي آن شود و يا يک پژوهشگر آن را گردآوري کرده و حاضر نشده نام خود را بر آن بگذارد. در هر دوحالت ايراد جدي وجود دارد.


نظر شما