يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۳۲۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۸
همزمان با جشن ميلاد با سعادت امام حسن مجتبي(ع)
منتخبي از نهج‌البلاغه‌هاي خطي موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک با عنوان «کيمياي کلام» عصر دوشنبه 24مرداد همراه با برگزاري جشن ميلاد دومين اختر تابناک آسمان ولايت، امام حسن مجتبي(ع)، در اين موزه به نمايش گذاشته شد.

به گزارش شهر، در اين نمايشگاه پانزده نسخه خطي متعلق به اين موسسه از نهج‌البلاغه و کتاب‌هاي مرتبط با آن همچون روضة‌الابرار و بهجة‌الحدائق، براي يک ماه به نمايش گذاشته شده است.

نهج‌البلاغه را «اخ‌القرآن» يا «وليد‌القرآن» ناميده‌‌اند و بزرگان آن‌را کليد فهم قرآن و برترين تفسير کلام‌الله مي‌دانند. اين کتاب مجموعه‌اي از خطبه‌ها و کلمات قصار حضرت اميرالمومنين علي(ع) در دوران پنج‌ساله حکومت وي است که توسط سيدرضي در قرن ششم هجري قمري جمع‌آوري شده و اساسي‌ترين راهنماي مذهب شيعه و به باور شيعيان دومين کتاب اسلام است؛ از اين رو شيعيان نسخه‌هاي متعددي از آن را در طول تاريخ کتابت کرده‌اند.

نهج‌البلاغه به گردآوري سيدرضي ابوالحسن محمد موسوي، مذهَب و کتابت‌شده در قرن 11هـ.ق به خط نسخ و نهج‌البلاغه به گردآوري سيدرضي، مذهَب و کتابت‌شده در سال 693هـ.ق به خط نسخ حسين‌بن محمدحسني شيرازي دو نسخه خطي از نهج‌البلاغه هستند که در نمايشگاه «کيمياي کلام» به نمايش درآمده است.

از جمله ديگر نسخ اين نمايشگاه که اغلب شروح‌ نهج‌البلاغه مي‌توان چاپ سنگي «شرح نهج‌البلاغه ابن ميثم» يا «مصباح‌المساکين» به گردآوري ملا محمدباقر، چاپ سنگي «الدرة‌النجفية في شرح نهج‌البلاغه»‌ به گردآوري ابراهيم‌بن سين دنبلي خوئي، «نهج‌البلاغه و مشرع‌الفصاحة» به گردآوري محمدبن الحسين شريف الرضي کتابت‌شده به خط نسخ سليمان‌بن محمودبن محمدقرابک بدري در سال 566 هـ.ق و «منهاج‌البراعة في شرح نهج‌البلاغة» به گردآوري سعيدبن هبة‌الله قطب راوندي کتابت‌شده به خط نسخ در سال 681 هـ.ق را نام برد.

«بندي از شرح نهج‌البلاغه»‌ به گردآوري عبدالحميدبن هبةالله‌ابن ابي‌الحديد،‌ کتابت‌شده به خط شکسته نستعليق در قرن هفتم هـ.ق، «نهج‌البلاغه و مشرع‌الفصاحة» به گردآوري محمدبن الحسين شريف الرضي، کتابت شده به خط نسخ محب‌علي کازروني در سال 1111هـ.ق، «بهجة‌الحدائق» به گردآوري محمدبن ابي‌تراب گلستانه اصفهاني کتابت شده به خط نسخ در سال 1111هـ.ق، «روضة‌الابرار» به گردآوري علي‌بن حسين زواري کتابت‌شده به خط نسخ و نستعليق در سال 1087 هـ.ق و «شرح نهج‌البلاغه» به گردآوري حسين‌بن عبدالحق الهي اردبيلي، کتابت‌شده به خط نستعليق و نسخ محمدتقي‌بن حسين خاتون‌آبادي در سال 1056 هـ.ق از ديگر نسخ به نمايش گذاشته‌شده در نمايشگاه «کيمياي کلام» هستند.


پس از افتتاح اين نمايشگاه همزمان با برگزاري مراسم افطار، سيدمجتبي حسيني، مدير عامل موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک با اشاره به سنت حسنه‌اي که در وقف‌نامه حاج حسين ملک موکد شده است، گفت: برگزاري جشن ميلاد امام حسن مجتبي(ع) در نيمه ماه مبارک رمضان همراه با پذيرايي افطار يکي از اين سنت‌ها‌ي حسنه است که موزه ملک آن‌را با برپايي نمايشگاهي از نسخ خطي نهج‌البلاغه متعلق به موسسه که قديمي‌ترين آن‌ها مربوط به سال 566 هـ.ق است، همراه کرده است.


حسيني همچنين با اهداي لوح تقديري از سوي موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک، از خانواده مرحوم حسيني زاهد که کتابخانه دوهزارجلدي وي را به کتابخانه ملک هديه کرده‌اند، ‌سپاسگزاري کرد.



جشن ميلاد امام حسن مجتبي(ع) و آيين افتتاح نمايشگاه «کيمياي کلام»‌ عصر دوشنبه 24 مرداد با حضور جمعي از اهالي فرهنگ و هنر در کتابخانه و موزه ملي ملک برگزار شد.

نظر شما