يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۷
کد خبر: ۴۳۲۷۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
مجموعه حاضر درباره ترس است؛ درباره لحظه‌هايي که مي‌ترسيد و هرگز در نخواهيد يافت چه چيز شما را ترسانده است. درباره روزهايي که درکافه‌اي نشسته‌ايد، در خيابان راه مي‌رويد و يا در اتومبيلي در حرکتيد و از چيزي مي‌ترسيد که هنوز فرا نرسيده است.

به گزارش خبرنگار شهر، اين نمايشگاه که فردا جمعه 28 مرداد از ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود، مجموعه‌اي از آثار نقاشي فيگوراتيو حنا حنضلي‌زاده را در بر دارد که روايت‌گر ترس‌هاي وي هستند.


علي اتحاد در يادداشتي بر اين نمايشگاه نوشته است: «مجموعه حاضر در نگاه نخست تصويرگر اشباح و مردگان متحرکي است که ديگر سال‌هاست با جلوه‌هاي سينمايي آن آشنا شده‌ايم اما با کمي تدقيق جزيياتي فاش مي‌شود که لحظه به لحظه بيش از پيش تصوير نخستين را محو مي‌سازد. اين اشباح کسي را تهديد نمي‌کنند. اينان خود در بندند؛ بندي که دستانشان را بسته و ريسمان‌هايي که از گوشت و پوستشان گذشته است. چهره‌هايشان زنده زنده تباه شده و حتي اگر بميرند ديگر پلکي ندارند تا ديده از جهان فروبندند؛ نيروي مردن نيز از آنان سلب شده است.»


در ادامه اين يادداشت آمده است: «هنرمند از ترس‌هاي کودکي‌اش مي‌گويد از خاطراتي که در مقام تروماهايش ظاهر مي‌شوند. خاطراتي که هر يک از ما شايد تک تک‌شان را به خاطر نياوريم و همگي شايد تنها به توده‌اي سهمگين بدل شده باشند. خبر بد اين است که اين هيولاها هر کدامِ ماييم، هنرمندي که آنان را نقش کرده، من که اين‌ها را مي‌نويسم و شما که در برابرشان ايستاده‌ايد.»


اتحاد در بخشي ديگر از اين يادداشت نوشته است: «مجموعه حاضر درباره ترس است؛ درباره لحظه‌هايي که مي‌ترسيد و هرگز در نخواهيد يافت چه چيز شما را ترسانده است. درباره روزهايي که درکافه‌اي نشسته‌ايد، در خيابان راه مي‌رويد و يا در اتومبيلي در حرکتيد و از چيزي مي‌ترسيد که هنوز فرا نرسيده است. گرچه ممکن است امروز رخ ندهد اما مطمئن‌ايد که روزي رخ خواهد داد. اگر شما از خطوط قرمز عبور نکنيد، اگر حتي قدمي هم بر نداريد اين خطوط‌ اند که شما را دوره مي‌کنند. تا چشم برهم مي‌گذاري تا يک شب مي‌خوابي - شبي که حتي خوابي هم نديده‌اي که در آن ريبه‌اي باشد- خطوط خود را به پشت پاهايت مي‌رسانند و تو بي آن که بداني در آن سوي خط ايستاده‌اي.»


وي يادداشت خود را اين‌گونه ادامه داده است: «مجموعه حنضلي‌زاده درباره نابهنگامي اين عبور است. درباره کنشِ عبوري که به حرکت قدم‌هاي تو بستگي ندارد. درباره وضعيت تعليق است. درباره وضعيت جنون‌آور تعليقي که سال‌ها به طول مي‌انجامد و تو نمي‌داني که در چه هنگام دسته بادي‌هاي برنجي به صدا در مي‌آيند و چه هنگام طبل‌ها رُپ رُپه آغاز مي‌کنند و تعليق به سرانجام مي‌رسد.»


اتحاد سپس با تحليل بخشي از رنگ‌گذاري‌هاي نقاش در آثارش، با ذکر بخشي از کتاب «پس از تاريکي» هاروکي موراکامي، برگردان مهدي غبرائي، که خاطرات را سوختي براي زنده ماندن مردم مي‌داند،‌ نوشته است: «خاطرات سهمگين بدل به سوخت آتشي مي‌شوند که خود، ترس را افزون مي‌کند. شعله‌هايي که با هر جرقه‌اش براي لحظه‌اي از تاريکي بيرون مي‌آيي و چهره و دستانت را همچون هيولاهاي درون قاب مي‌بيني. اين مجموعه اساساً در کار يافتن راهي براي ترساندن نيست بلکه تنها شرح حال روزگاري است که مردمان‌اش از سر مي‌گذرانند. هنرمند در شعري که به مجموعه‌اش نسبت مي‌دهد از اندوهِ برآمده از ترس‌هايش مي‌نويسد از «اندوه اين تاول‌هاي سربي که در دهانم رشد مي‌کرد». تاول‌هاي سربي کودکي اينک به بلوغ رسيده‌اند و از رشد ايستاده‌اند. اينک به بار نشسته‌اند و ميوهايشان به دهان و گوش‌هاي ديگران شليک مي‌شود. اين ترس که اينک براي نسلي ديگر به جايشان مي‌گذاريم بيماري مزمني است که واگير دارد و سده‌هاست که از گوشت و پوستمان تغذيه مي‌کند.»


نمايشگاه نقاشي‌هاي حنا حنضلي‌زاده از 28 مرداد تا هشتم شهريور ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار همه‌روزه به‌جز جمعه چهارم شهريور، از ساعت 10 تا 18 به گالري سيحون واقع در خيابان وزرا، خيابان چهارم، شماره 11 مراجعه کنند.


نظر شما