يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۲
کد خبر: ۴۳۲۷۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷
آلاينده بنزن در جايگاه‌هاي بنزين به 438 برابر حد استاندارد مي‌رسد!
بر اساس نتايج آخرين بررسي‌هاي شركت كنترل كيفيت هواي تهران، جايگاه‌هاي عرضه بنزين از نظر آلاينده‌هاي بنزن و تولوئن در وضعيت حادي قرار داشته و غلظت متوسط آلاينده بنزن درجايگاه‌هاي بنزين به 438 برابر حد استاندارد مي‌رسد.


به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران اعلام کرد: آلاينده بنزن تركيبي سرطان‌زاست و نه تنها جان کارکنان جايگاه‌هاي بنزين، بلکه سلامت شهروندان را به خطر مي‌اندازد.

دكتر رشيدي با اشاره به اين كه آلاينده بنزن علاوه بر بروز اختلالات تنفسي، بر رشد كودكان نيز اثر سوء بر جاي مي گذارد، افزود: اين آلاينده‌ سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و از اين رو براي كاهش آن مي‌بايست اقدامات جدي اي صورت گيرد.

همچنين مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران نيز آلودگي جايگاه‌هاي سوخت را از شايع‌ترين آلودگي‌ها اعلام كرد و گفت: آلاينده‌هاي ناشي از بنزين نه تنها هوا را آلوده مي‌كند، بلكه با نفوذ در آب‌هاي زير زميني، آب را نيز آلوده مي‌کند.


ابتلا به بيماري هاي پوستي به دليل تماس مستقيم با بنزين

دكتر صدرالدين علي‌پور با بيان اين كه تركيبات موجود در بنزين عاملي سرطان‌زا به شمار مي‌آيد، اضافه كرد: تماس مستقيم كاركنان جايگاه‌هاي بنزين با اين ترکيبات موجبات ابتلا به بيماري‌هاي پوستي را فراهم آورده و استنشاق مداوم بخارهاي بنزين مي‌تواند سبب بروز عوارض روحي و رواني و ناراحتي‌هاي عصبي براي اين افراد شود.

وي با ذکر اين نکته که مواد افزودني به بنزين نظير سرب و متيل برومايد تركيباتي هستند كه سرطان‌زا بودن آن‌ها به اثبات رسيده، اظهار كرد: استفاده صحيح از جايگاه‌هاي سوخت از جمله خاموش كردن موتور وسايل نقليه هنگام سوخت گيري مي‌تواند در كاهش آلودگي اين جايگاه‌ها مؤثر باشد، هر چند متأسفانه جايگاه‌هاي سوخت به خودي خود توليد آلودگي مي‌كنند.

سرطان‌زا بودن بخارهاي بنزين به اثبات رسيده است

از سوي ديگر يك فوق تخصص ريه، هواي موجود در جايگاه‌هاي بنزين را پر از تركيبات سرطان‌زاي متصاعد از بنزين كه براي لحظاتي در جايگاه محبوس مي‌شود، عنوان كرد و گفت: واضح است فرد يا افرادي كه در مجاورت چنين فضاي مسمومي قرار مي‌گيرند، در معرض ابتلا به انواع بيماري‌هاي خطرناك خواهند بود.

دكتر كاظم آملي شايع‌ترين بيماري‌ها در اين خصوص را بيماري‌هاي ريوي نظير تورم مجاري تنفسي فوقاني، برونشيت، برونشيوليت، آسم و عفونت‌هاي ريوي دانست و افزود: سرطان‌زا بودن بخارهاي بنزين به دليل تركيبات آن به اثبات رسيده است.

50 درصد بخارهاي بنزين وارد مجاري خون مي شود

وي با اشاره به اين كه تنفس در هواي آلوده به بخارهاي بنزين 50 درصد سموم را از طريق ديواره ريه وارد مجاري خون مي‌كند و 50 درصد سموم باقي‌ مانده نيز از طريق بازدم دفع مي‌شود، اظهار كرد: استنشاق هواي آلوده از طريق تحريک برونش‌ها و حبابچه‌هاي ريه التهاب به وجود آورده و اين التهاب در هر بخشي از بدن، آن بخش را مستعد عفونت مي‌كند.

دكتر آملي افزايش غلظت خون به دليل جذب آلودگي‌هايي نظير سرب و متيل برومايد در تركيبات بنزين از طريق استنشاق را از ديگر آثار تنفس در هواي آلوده به بخارهاي بنزين بر شمرد و تصريح كرد: آلودگي هواي محبوس در جايگاه‌ها غير قابل تصور است و بيشتر افرادي كه در اين جايگاهها كار مي‌كنند دچار سرگيجه‌هاي مزمن شده و حتي از حملات آسم رنج مي‌برند.

استفاده از ماسک براي کارکنان جايگاههاي بنزين بسيار ضروري است

وي اختلال در متابوليسم طبيعي بدن را از ديگر عوارض تنفس در هواي آلوده به بخارهاي بنزين اعلام و اضافه کرد: ابتلا به تصلب شرايين، تحت فشار قرار گرفتن مغز و قلب و آسيب جدي به مويرگهاي اين دو عضو، از عوارض ديگر اين آلودگي است.

اين استاد پيشكسوت دانشگاه در پايان خاطرنشان كرد: کارکنان جايگاههاي بنزين بايد بيش از هر كس به فكر سلامت خود باشند و در مرحله نخست استفاده از ماسك‌هاي ايمني از نوع استاندارد براي اين افراد بسيار ضروي است.

اعلام آمادگي مجدد براي توزيع رايگان ماسک بين کارکنان جايگاههاي سوخت

گفتني است معاونت آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران چندي پيش با صدور اطلاعيه اي آمادگي خود را در خصوص توزيع ماسك به صورت رايگان بين متصديان جايگاه‌هاي بنزين اعلام كرده بود.

معاون آموزش سازمان ترافيک در اين رابطه گفت: به توصيه متخصصان و براي کاهش آثار ناشي از استنشاق بخارهاي بنزين و کمک به سلامت كاركنان جايگاه‌هاي بنزين، در صورت درخواست مسئولان مربوطه آماده توزيع ماسك بين اين عزيزان هستيم.

شهرام جباري‌زادگان در پايان خاطرنشان كرد: متأسفانه كاركنان جايگاه‌هاي بنزين از آلودگي شديد اين جايگاه‌ها و عوارض ناشي از آن در رنج هستند و به اين منظور آمادگي خود را جهت توزيع ماسك‌هاي استاندارد به عنوان گام كوچكي در جهت حفظ سلامت اين عزيزان اعلام مينماييم.

نظر شما