سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۰
کد خبر: ۴۳۵۰۶
|
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸
آيين‌نامه شوراي عالي سينما از سوي رئيس‌جمهور و رئيس شوراي عالي سينما ابلاغ شد.

به گزارش «شهر»، شوراي عالي سينما به استناد اصول يکصد و بيست و هفتم و يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، متشکل از نمايندگان ويژه رئيس‌جمهور به عنوان عالي‌ترين مرجع سينماي کشور تشکيل مي‌شود.

 

بر اساس اين آيين‌نامه، اعمال سياست‌هاي واحد و متمرکز در حوزه سينماي ايران، مديريت واحد و متمرکز تمامي منابع و امکانات ملي در عرصه سينما، پيشرفت همه جانبه کمي و کيفي توانمندي‌هاي ملي در عرصه سينما، پيشرفت متوازن زيرساخت‌هاي سينماي ايران، تقويت مؤلفه‌هاي سينماي ملي به عنوان يکي از عناصر هويت اسلامي ـ ايراني، رونق اقتصاد سينما و توانمندسازي بخش غيردولتي فعال در حوزه سينما، حمايت و هدايت سينماي ايران در جهت تحقق اهداف فرهنگي انقلاب اسلامي، ارتقاي حضور اثرگذار و مشارکت سينماي ايران در عرصه بين‌المللي، گسترش، تنظيم و ساماندهي بازار فيلم در راستاي توسعه اقتصاد سينما و پاسخ‌گويي به نيازها و مطالبات مخاطبان و افزايش کمي و ارتقاي کيفي توليدات سينماي ايران با توجه به مضامين، موضوعات و سوژه‌هاي ارزشمند از اهداف مورد انتظار از تشکيل شوراي عالي سينما عنوان شده است.

 

بر اساس اين آيين‌نامه، شوراي عالي سينما وظايفي از جمله تصويب سياست‌هاي کلان سينماي ايران، تعيين ساز و کارهاي لازم براي اعمال مديريت هماهنگ منابع و امکانات ملي در عرصه سينما، تصويب برنامه‌هاي حمايت از توليد آثار فاخر سينمايي، تصويب شيوه‌هاي حمايت از توسعه شهرک‌ها، پرديس‌ها و فضاهاي سينمايي، ارائه تسهيلات و پشتيباني مالي و اعتباري و حمايت از تأمين کالاها، خدمات و فعاليت‌هاي سينمايي، تصويب طرح‌هاي کلان و راهبردي سينماي ايران و اختصاص منابع لازم، پيشنهاد مقررات و لوايح مورد نياز در حوزه سينما به مراجع ذي‌ربط، اتخاذ راه‌کارهاي مناسب و اصلاح زيرساخت‌ها به منظور بهبود شيوه‌هاي آموزش و تربيت سينماگران متعهد و تصويب برنامه‌هاي حمايت از فعاليت‌هاي پژوهشي و دستيابي به فناوري‌هاي روز در حوزه صنعت سينمارا بر عهده دارد.

 

همچنين جلسات شوراي عالي سينما با حضور رئيس يا نايب‌رئيس و حداقل دوسوم اعضا رسميـت يافته و تصميمات آن با موافقت اکثريت حاضرين و تأييد رئيس‌جمهور اتخاذ مي‌شود.

 

تصميمات شوراي عالي سينما پس از تأييد رئيس‌جمهور، از سوي رئيس جلسه شوراي عالي ابلاغ شده و حسب مورد در حکم تصميمات رئيس‌جمهور و هيئت وزيران و در چارچوب قوانين و مقررات مربوط براي کليه دستگاه‌هاي اجرايي و مراجع ذي‌ربط لازم‌الاجرا است.

 

جلسات شوراي عالي سينما حداقل هر سه ماه يک‌بار به دعوت دبير شوراي عالي تشکيل مي‌شود. دستور جلسات با هماهنگي رئيس شوراي عالي توسط دبير آن تعيين و به همراه مستندات مربوط حداقل ده روز پيش از تشکيل جلسه براي اعضا ارسال مي‌شود.

 

به منظور بررسي و اظهارنظر تخصصي در خصوص دستور جلسات شوراي عالي، کميسيون تخصصي شوراي عالي سينما با ترکيب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي (رئيس کميسيون تخصصي شوراي عالي)، معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (نايب رييس کميسيون تخصصي شوراي عالي)، هفت نفر کارشناسان سينمايي و سينماگران عضو شوراي عالي سينما و سه نفر صاحب نظر از سينماگران معتبر و شناخته‌شده و کارشناسان سينما به انتخاب شوراي عالي سينما تشکيل مي‌شود.

 

بر اين اساس، کميسيون تخصصي شوراي عالي سينما مي‌تواند کارگروه‌هاي تخصصي تشکيل دهد. ترکيب اعضا، وظايف و اختيارات اين کارگروه‌ها با پيشنهاد رئيس کميسيون تخصصي شوراي عالي به تصويب کميسيون تخصصي خواهد رسيد.

 

همچنين به منظور هماهنگي، برنامه‌ريزي و تدارک برگزاري جلسات شوراي عالي، کميسيون و کميته‌هاي تخصصي آن، ارجاع امور به کميسيون و کارگروه‌هاي تخصصي حسب‌نظر دبير شوراي عالي و تهيه پيش‌نويس دستور و صورت جلسات و مصوبات شوراي عالي، کميسيون و کميته‌هاي تخصصي، بايگاني و ارسال و دريافت مکاتبات و مستندات مربوط و ساير امور اجرايي شوراي عالي و کميسيون و کارگروه‌هاي تخصصي، دبيرخانه شوراي عالي در معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشکيل مي‌شود.

 

رئيس دبيرخانه شوراي عالي به پيشنهاد دبير شوراي عالي و حکم نايب‌رئيس شوراي عالي براي مدت دو سال منصوب مي‌شود.

 

پس از تشکيل سازمان سينمايي کشور، عبارات رئيس سازمان سينمايي کشور و سازمان سينمايي کشور در اين آيين‌نامه به ترتيب جايگزين عبارات معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهد شد.

 

اين آئين‌نامه از سوي محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور و رئيس شوراي عالي سينما براي اجرا ابلاغ شده است.

نظر شما