دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۳۵۲۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
معاون فرهنگي شهرداري تهران:
همه محله‌هاي شهر تهران بايد با استفاده از توان استادان و هنرمندان موسيقي در پايان جشنواره شمسه صاحب سرود محله شوند.

به گزارش «شهر» به نقل از ستاد خبري جشنواره شمسه، سيد محمدهادي ايازي در نشست دبيران دبيرخانه هاي هادي گروه سرود و موسيقي با بيان اين مطلب گفت: براي هر محله بايد با استفاده از استادان و هنرمندان موسيقي همان محله، موسيقي آن محله ساخته شود. براي مثال موسيقي محله نازي آباد که بايد برگرفته از فرهنگ همان جا باشد.

 

رئيس شوراي سياستگذاري مجموعه جشنواره هاي شمسه با بيان اين که بايد در اختتاميه جشنواره شمسه، سرود کلي شهر تهران را که از سرودهاي محلات مختلف تهران ساخته شده ، اجرا کنيم ، تاکيد کرد: بايد تمام اين اطلاعات در محلات تبديل به يک شبکه اجتماعي گسترده شود. افرادي که در گروه موسيقي، سرود ، تکنوازي و غيره در محلات فعاليت مي‌کنند بايد شناسايي شده تا در يک شبکه اجتماعي با هم در ارتباط باشند. بدين منظور در هر محله بايد يک سايت سرود و موسيقي محله و يک وبلاگ براي هر فرد علاقه‌مند به اين حوزه داشته باشيم.

 

او با تاکيد بر مقوله هويت گفت : بايد بپذيريم که ما در چند دهه گذشته به مفهوم هويت به معناي واقعي آن نپرداخته ايم . اين امر شامل همه هويت ها ؛ هويت شخصي، محله اي ، شهري مي شود. هويت محله از اين منظر حائز اهميت است. بخشي ازهويت يک محله يعني در آن محله همه اعضاي محله با هم در ارتباط باشند. از طريق فعاليت هاي فرهنگي هنري مي خواهيم کمک کنيم تا اين هويت به درستي در محلات شکل گيرد.

 

ايازي يک راهبرد اصلي و جدي در کار دبيران هادي را کمک به هويت محلات توصيف کرد و اظهار داشت : اولين کار دراين خصوص، تشکيل بانک اطلاعات محلات تهران است. افرادي در محلات مختلف تهران هستند که در حوزه سرود و موسيقي به نوعي نقش ايفا مي کنند. اطلاعات آنها بايد دريک بانک اطلاعات جمع آوري شود. اين بانک اطلاعات ناظر بر فعاليت هاي آموزش و پرورش، آموزشگاه هاي آزاد موسيقي، بسيج، فرهنگسراها، سراي محلات و ... مي شود.

 

در ادامه اين نشست علي مرادخاني ، دبير تخصصي گروه هنر و موسيقي جشنواره شمسه نيز يکي از مهم‌ترين اهداف اين گروه را تشکيل گروه هاي جوان سرود و موسيقي در سطح شهر تهران عنوان کرد و گفت: اين گروهها بايد با داشتن الگوهاي صحيح موسيقايي در شهر تهران فعاليت کنند. اين گروه هاي موسيقي به عنوان نهادهايي معرفي شده ازسوي جشنواره شمسه شناخته مي شوند.

 

مرادخاني افزود: در اين راه در وهله نخست ، نياز به شناخت منطقه و محيط داريم. تلاش کرده ايم با تدوين شيوه نامه و توزيع بروشورهاي جشنواره، افراد را تا اندازه اي از جشنواره شمسه آگاه کنيم و انگيزه اي براي حضور آنها در جشنواره فراهم کنبم، البته آنها هم تقاضا و امکانات اوليه‌اي را براي اجراهاي شان مطرح کرده‌اند که آنها را با مسئولان جشنواره در ميان خواهيم گذاشت.

نظر شما