دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۲
کد خبر: ۴۳۵۷۸
|
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵
بهره‌وري پايين نيروي کار، بازده نامناسب در توليد و خدمات، افزايش ساعات غيرمفيد کاري، گرايش به مشاغل غيررسمي و تمايل به کسب درآمد با کمترين تلاش از نشانه‌هاي رواج بيکاري پنهان در کشور است.

مهر: بيکاري پنهان يا همان غيرمفيد بودن بخشي از ساعات کاري افراد در بنگاه ها و ادارات مختلف موضوعي است که به دليل پايين بودن انگيزه افراد و بروز تنبلي شغلي رخ مي دهد که باعث کاهش بهره وري شاغلان و پايين آمدن بازده نيروي کار مي شود.

 

آيا شما بيکاري پنهان داريد؟

 

در واقع بيکاري پنهان نوعي از بيکاري است که در صورت تعديل نيرو و يا خروج فرد شاغل از بنگاه تغييري در وضعيت توليد و يا فعاليت آن ايجاد نمي شود که اين موضوع بيشتر در کارهاي پاره وقت و يا به صورت پايين بودن بهره وري فرد نمايان مي شود.

 

بر اساس اين گزارش، اينکه افرادي را در ظاهر مشغول به کار ببينيم ولي واقعا تاثيري در روند توليد و يا پيشرفت واحدهاي مختلف توليدي و اقتصادي کشور نداشته باشند، بيکاري پنهان محسوب مي شود.

 

البته بخشي از کارشناسان بازار کار علاوه بر اين نگاه به بيکاري پنهان، برخي مشاغل غيررسمي مانند مشاغل کاذب و زيرزميني را که عموما در ايران به دليل نامتوازن بودن عرضه و تقاضاي نيروي کار گسترش يافته است را نيز بيکاري پنهان افراد مي دانند.

 

مشاغل کاذب همان بيکاري پنهان است

 

آنان معتقدند افرادي که براي ساعاتي از روز و يا براي عرضه کالايي خاص در معابر شهر به صورت غيررسمي حاضر مي شوند داراي بيکاري پنهان هستند چرا که در جريان افزايش بهره وري نيروي کار و سرمايه و همچنين بهبود وضعيت اقتصادي جامعه نقشي ندارند و در مواقعي نيز با ورود به برخي مشاغل کاذب زيانبار مانند قاچاق به رونق اقتصاد کشور هم ضربه وارد مي کنند.

 

عباس وطن پرور در گفتگو با مهر در خصوص بيکاري پنهان و افزايش آن در کشور، گفت: اخيرا در يکي از استانها مغاز‌ اي ليست بيمه 850 نفري ارائه مي کرد که وقتي بررسي شد صاحب مغازه گفت عده اي از افرادي که از اين مغازه ليست بيمه آنها رد مي شود، مرده شورند، عده اي نماز ميت مي خوانند، گروهي کار تلقين مرده انجام مي دهند، گروهي نيز نماز غذاي ميت مي خوانند و گروهي نيز روزه غذا براي ميت مي گيرند!

 

ليست مشاغل جديد غيررسمي

 

نماينده سابق کارفرمايان در اجلاس جهاني کار افزايش اينگونه مشاغل جديد را نمونه بارز بيکاري پنهان افراد و نامتوازن بودن بين فرصتهاي شغلي و تقاضاي کار افراد خواند و اظهار داشت: اينگونه مشاغل چه باشند و چه نباشند نه چيزي از توليد ناخالص داخلي کشور کم مي شود و نه چيزي به آن اضافه خواهد شد.

 

وطن پرور با بيان اينکه مشاغلي که برخي افراد براي خود برگزيده اند که شرح آن گذشت بعد از رواج برخي مشاغل غيررسمي ديگر مانند "دادزن" و "گريه کن" بوده است، ادامه داد: در مورد افزايش بيکاري پنهان در کشور اجراي طرح دورکاري آزمايش مناسبي بوده است که عملي شد.

 

اين فعال کارفرمايي تاکيد کرد: در طرح دورکاري مشخص شد که عدم حضور درصدي از کارکنان در محل هاي کاري خود تغيير و يا مشکلي در روند کاري سازمان ايجاد نمي کند و اين يک هشدار جدي نسبت به پايين بودن بهره وري نيروي کار در ايران است.

 

دورکاري يک هشدار بود

 

وي تصريح کرد: هم اکنون در اتحاديه اروپا اعلام کرده اند که ديگر لازم نيست يک نفر نيروي کار در طول هفته حتما 44 ساعت کاري داشته باشد و اين ميزان مي تواند به 34 ساعت کاهش يابد چرا که توانسته اند راندمان و بهره وري نيروي کار را بالا ببرند.

 

به گفته وطن پرور، بررسي وضعيت نامناسب بيکاري پنهان در دستگاه هاي دولتي و حتي بخش خصوصي مي طلبد تا يک بازتعريف جديدي از بهره وري نيروي کار و بهبود شرايط تقويت بازده نيروي شاغل در واحدهاي مختلف ارائه شود.

 

نماينده سابق کارفرمايان در اجلاس جهاني کار، بيان داشت: هم اکنون بخش خصوصي از وضعيت بهتري در بيکاري پنهان شاغلان برخوردار است اما تاسفانه مي توان گفت که دوسوم نيروي شاغل در بخش هاي دولتي دچار بهره وري پايين و بيکاري پنهان هستند.

 

خطر بيکاري پنهان براي 50درصد شاغلان

 

اين فعال کارفرمايي اظهار داشت: با وجود اينکه نيروي شاغل در بخش خصوصي مانند نيروي عمومي و دولتي نيست اما عملا هم دل به کار نمي دهند و آنها نيز دچار بيکاري پنهان هستند.

 

وطن پرور خاطر نشان کرد: با توجه به اينکه در زمينه ميزان بهره وري نيروي کار کشور و وضعيت بازدهي آنها در بنگاه ها و واحدهاي مختلف آماري منتشر نمي شود اما بايد گفت در ايران 40 تا 50 نيروهاي شاغل در تمام بخشها دچار بيکاري پنهان و بهره وري پايين هستند.

نظر شما