دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۵
کد خبر: ۴۳۶۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
مستند «مُلفِ گَند» به کارگرداني محمود رحماني با موضوع تاريخ شفاهي جنگ تحميلي، در هفتمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم مستند «نورمبرگ» آلمان به نمايش در‌مي‌آيد.

به گزارش شهر، فيلم مستند «ملف گند» Molf-e Gand به کارگرداني محمود رحماني که با مدت زمان 53 دقيقه، بلندترين پلان سينماي ايران محسوب مي‌شود، بعد از به دست آوردن جايزه ويژه هيئت داوران بخش مسابقه اصلي جشنواره بين‌المللي فيلم مستند «ميلينيوم» Millenium بلژيک، در جديدترين نمايش بين‌المللي خود، با حضور کارگردان آن در هفتمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم مستند «نورمبرگ» Nuremberg در کشور آلمان به روي پرده مي‌رود.


اين جشنواره که با موضوع حقوق بشر يکي از مهم‌ترين‌ جشنواره‌هاي حقوق بشر در دنياست در روزهاي 6 تا 13 مهرماه جاري (28 سپتامبر الي 5 اکتبر 2011) در شهر نورمبرگ آلمان برگزار مي‌شود و «مُلفِ گَند» که بخشي از تاريخ شفاهي جنگ تحميلي و روايت‌کننده دردها و آلام جنگ بر مردم بي‌دفاعي در روزهاي ابتدايي جنگ است، به عنوان تنها نماينده سينماي ايران در اين جشنواره به نمايش درمي‌آيد.


مستند تجربي «ملف گند» در يک پلان لانگ تک فيلمبرداري شده است، در اين فيلم هيچ‌گونه مونتاژي وجود ندارد و در نوع خود در دنيا کم‌نظير است. اين فيلم توسط کتايون شهابي مدير «رسانه بين‌‌المللي شهرزاد» در سطح جهان پخش بين‌المللي مي‌شود.


«مُلفِ گَند» در زبان شوشتري به معني «نفوس بد» است، اين فيلم که محصول حوزه هنري خوزستان است توسط شهروند اهوازي به نام محمد، خاطرات تلخ و شيرين کودکي خود از جنگ و در پشت جبهه‌ها را به شيوه‌اي بديع و متفاوت براي مخاطب روايت مي‌کند.




محمود رحماني از اعضاي انجمن مستندسازان سينماي ايران است که قبل از مستند «ملف گند»، فيلم «نفت سفيد»، «مدار صفر درجه» و «مادرم بلوط» را ساخته و با اين فيلم‌ها در بيش از 200 جشنواره مختلف ملي و بين‌المللي شرکت كرده و جوايز متعدد داخلي و خارجي از جمله جايزه ويژه هيئت داوران بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي «داک فست» مونيخ آلمان و جايزه «روبرتو روسليني» ايتاليا را کسب کرده است.




«ملف گند» که تاکنون در جشنواره بين‌المللي فيلم مستند مونيخ، موزه هنرهاي زيباي بوستون و دانشگاه يو سي ال اي U.C.L.A کاليفرنيا در آمريکا به نمايش درآمده است، در آخرين نمايش بين‌المللي خود با حضور کارگردان جوان آن در دو سانس مختلف؛ در روزهاي 22 و 24 خردادماه (9 و 11 ژوئن) در سالن انستيتوگوته بخش مسابقه اصلي جشنواره بين‌المللي فيلم مستند «ميلينيوم» بلژيک به روي پرده رفت و توانست به دليل اصل و جديد بودن، ارائه شيوه نويني از سبک تازه‌اي در هنر سينما و همچنين هويت ملي ايراني، جايزه ويژه هيئت داوران اين جشنواره را تصاحب کند.

نظر شما