شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۳۶۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳
با حمايت معاونت امورفرنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
يكي از راه‌هاي مقابله با ترويج عرفان‌هاي دروغين و انحرافي، نماياندن عرفان ناب و خالي از هر گونه انحراف يعني عرفان اسلامي از نگاه عالمان ديني است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد، بهمن درّي معاون امور فرهنگي ضمن بيان مطلب بالا گفت: از بين كتاب‌هاي متعددي كه در عرصه مذكور مورد بررسي قرار گرفته است، كتاب «در جستجوي عرفان اسلامي» آيت‌اله مصباح يزدي، از جمله كتاب‌هايي است كه مي‌توان در اين زمينه به آن اشاره كرد.و بنا داريم با همكاري خبرگزاري قرآني كشور و جهاد دانشگاهي جشنواره ي ملي با اين محوريت را مورد حمايت قرار دهيم .

 

درّي با اشاره به ويژگيهاي اين كتاب افزود : جامعيت كتاب (كه هم توانسته است چهارچوب عرفان ناب اسلامي را بيان كند و هم مخاطب را در اين مسير هدايت كند)، به روز بودن كتاب، ، «ادبيات كتاب» ، «جايگاه علمي و عرفاني مؤلف» و « حجم كتاب» از مهمترين ويژگيهاي است كه معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد در صدد برگزاري اين جشتواه ملي بر آمده است .

 

وي افزود: صرفاً با نگاه و اقدامات سلبي نمي‌توان از رشد و گسترش عرفان‌هاي بدلي و كاذب جلوگيري كرد و در اين زمينه رسانه‌ها و متوليان فرهنگي به صورت تجميعي و جدي بايد به تبيين عرفان اسلامي و امتيازات آن در برابر انحرافات اعتقادي بپردازند. به همين منظور و در همين راستا برنامه ريزي ويژه اي براي برگزاري جشنواره هايي از اين دست را در دستور كار معاونت قرار داده ايم و از جشنواره ملي كه با همكاري سازمان فعاليتهاي قرآني كشور برگزار خواهدشد حمايت ويژه مي كنيم .

 

بايد با هماهنگي بيشتر و هوشيارانه غفلت هاي گذشته را جبران كنيم

معاون امور فرهنگي در ادامه گفت: معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد به عنوان متولي چاپ و نشر كتاب و ترويج و تشويق به امر كتابخواني، به طور هوشمندانه از انتشار بي‌رويه كتاب‌هاي تبليغي و ترويجي فرقه‌هاي دروغين جلوگيري كرده و از چاپ و نشر كتاب‌هاي موسوم به عرفان كيهاني و يا فعاليت‌هاي تبشيري و نيز عرفان‌هاي انحرافي ژاپني، چيني، هندي، مكزيكي و سرخپوستي در قالب كتاب ممانعت به عمل مي‌آورد.

 

وي افزود: اما ساير نهادهاي تبليغاتي نبايد ساز جداگانه‌اي در مورد مقابله با عرفان هاي تبليغي و ترويجي فرقه هاي دروغين) كوك كنند و بايد با هماهنگي بيشتر و هوشيارانه غفلت‌هاي گذشته را جبران كند.

 

درّي گفت: دوران معاصر را مي‌توان دوران رجوع دوباره به معنويت ناميد. فقر، جنگ و تضعيف جدي جايگاه خانواده و سرخوردگي‌هاي عظيم روحي بشر از يك سو و رشد عقلاني و درك بهتر انسان از ارزشمندي خود از سوي ديگر، انسان و بشر امروز را دوباره متوجه معنويت ديني نموده است و دقيقاً در همين نقطه شياطين دامهاي بسيار خطرناكي را براي انسان سرخورده‌اي كه به دنبال معنويت راستين است تدارك ديده‌اند، بنابراين شاهد بروز هزاران جريان و مسلك و ظهور عرفان‌هاي متنوع هستيم.

 

عرصه را براي جولان دادن جريانهاي انحرافي تنگ مي كنيم

معاون امور فرهنگي در ادامه افزود: صرفاً نقد و نگاه سلبي نمي‌تواند مشكل را حل كند و مي‌بايست با نماياندن عرفان ناب و خالي از انحراف، ضمن پاسخگويي به اين عطش عرفاني مبارك، عرصه را براي جولان دادن جريان‌هاي انحرافي تنگ كرد.

 

وي گفت: نكته مهمي كه مي‌تواند اهميت ضرورت روشنگري در مباحث عرفاني را ثابت كند، تأثيرات گسترده اين نوع مباحث بر حوزه‌هاي ديگر معرفتي و فرهنگي است و بدون شك يكي از معضلات جامعه مربوط به مباحث انحرافي درباره مهدويت (عج) و ظهور است كه شاهد طرح ديدگاههاي غير ديني در اين عرصه هستيم و با دقت و توجه بيشتر در مي‌يابيم كه اين انحرافات تا حدود زيادي از انحرافات در مباحث عرفاني نشأت گرفته است.

در سال گذشته نيز با حمايت معاونت امور فرهنگي بر مبناي كتاب «منشور عقايد اماميه» تاليف آيت الله جعفر سبحاني جشنواره ي مذكور برگزار شد كه مورد استقبال فراوان دانشجويان قرار گرفت.

نظر شما