شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۲
کد خبر: ۴۳۹۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹
بر اساس راي شوراي ارزشيابي هنرمندان كشور نشان درجه يک هنري به استاد "حسن کرماني" هنرمند برجسته خوشنويسي اعطاء شد.

به گزارش شهر از تبريز به نقل از روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي، استاد کرماني موفق به اخذ نشان درجه يك هنري( معادل دكتري) در زمينه خوشنويسي از شوراي ارزشيابي هنرمندان كشور وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد.

وي از هنرمندان باسابقه خوشنويسي کشور و اولين استاد رسمي انجمن خوشنويسان ايران در آذربايجان شرقي است.

استاد حسن کرماني متولد 1340 تبريز بوده و در محضر اساتيدي همچون زنده ياد ابراهيم بخت شکوهي، غلامحسين اميرخاني، عبدالصمد صمدي و حسين رسام تلمذ کرده است.

وي در چهار رشته و گرايش خوشنويسي شامل نستعليق، شکسته، نسخ و ثلث فعاليت داشته و در هر يک از گرايشهاي ياد شده موفق به کسب عناوين برتر در جشنواره هاي کشوري و بين المللي شده است.

استاد کرماني کتابهاي متعددي را تحرير نموده که از آن جمله مي توان به تحرير سه دوره رسم الخط آموزشي آسان، دعاي کميل به صورت نسخ و شکسته، دعاي عرفه با خط نسخ، اشعار حافظ با خط نستعليق و کتاب شعر "زلف آشفته" با خط نستعليق اشاره کرد.

وي تاکنون در بيش از 150 نمايشگاه داخلي و بين المللي حضور يافته و داوري جشنواره ها و مسابقات معتبر خوشنويسي را بر عهده داشته است.

وي در سال 76 به عنوان هنرمند برگزيده جشنواره خوشنويسي جهان اسلام معرفي شده و مراسم بزرگداشت وي نيز در سال 85 و همزمان با ششمين جشنواره خوشنويسي بين المللي غدير برگزار شد.

استاد کرماني پيش از دريافت نشان درجه يک هنري، همچنين موفق به اخذ رتبه استادي در سال 87 در زمينه هنر خوشنويسي در رشته نستعليق شده است.

نظر شما