شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۳
کد خبر: ۴۴۱۵۹
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «پنج کيلومتر تا بهشت» در چهارمين نشست از سلسله جلسات «در قاب رسانه» روز گذشته 16 شهريور ماه در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه، اين نشست با حضور عليرضا افخمي (کارگردان)، داود هاشمي (تهيه‌کننده) ،سجاد ابوالحسني (نويسنده)، پريناز ايزديار (بازيگر)، سيد جواد رسولي (کارشناس)، ياسر آيين (کارشناس) و محمدتقي فهيم (منتقد) برگزار شد.
محمدتقي فهيم در ابتداي برنامه درباره سريال‌هاي ماه رمضان گفت: سريال‌هاي ماورايي که دستمايه اصلي آنها ارتباط با فرشته‌ها و دنياي غير مادي است؛ موضوع امسال سريال‌هاي ماه رمضان تلويزيون بوده که توجه نکردن به تنوع موضوعي آنها جاي سوال دارد.
وي افزود: اگرچه مردم گزينه ديگري به غير از تلويزيون ملي ندارند و اين سريال ها را تماشا مي‌کنند، اما از مجموع نظرات مي‌توان برداشت کرد که استقبال چنداني از سريال‌هاي ماه رمضان نشده است و اين سريال ها نتوانستند ايده‌هاي جديدي را ارائه دهند.
فهيم درباره سريال «پنج کيلومتر تا بهشت» تصريح کرد: اين سريال نسبت به آثار گذشته آقاي افخمي رشد بيشتري کرده اما شخصيت پردازي کار مشکلات زيادي دارد.

در ادامه نشست عليرضا افخمي درباره استفاده از موضوع روح در سريال‌هاي خود گفت: سريال «او يک فرشته بود» با روح سر و کار نداشت. حتي به من پيشنهاد شد که شماره 2 آن را هم بسازم اما من مخالفت کردم؛ چون آن سريال تمام شده بود. هيچ کدام ازسريال‌هاي من ربطي به روح نداشتند.
وي افزود: اينکه چرا وارد ژانر ماورايي شده ام به اين دليل است که؛ آن هم يک ژانر مثل ساير ژانرهاست و تکراري و يا تمام نشده است. اين ژانر هم نياز به فکر و مضمون دارد و من کار کردن در اين فضا را دوست دارم. افخمي در خصوص ضعيف بودن برخي از شخصيت‌ها اظهار داشت: بايد اين ضعف در مصداق‌ها روشن شود.

وي همچنين نقطه نظر تقدس‌زدايي سريال توسط نشان دادن ارواح را رد کرد و بيان داشت: نشان دادن ارواح در فيلم تقدس زدايي نيست و ارواح اين سريال در ماورا توصيف نشده اند بلکه در همين دنيا حضور دارند.

تمايز سريال «پنج کيلومتر تا بهشت» اين است که شکل فانتزي پيدا نکرده و داستان در مسير منطقي
خودش پيش مي‌رود. ما حتي به همه سوال هاي مخاطب در جايي که سوال ايجاد مي‌شود، پاسخ داده‌ايم.
افخمي در پاسخ به خواب صادقه که در اين سريال مطرح شده اظهار داشت: اينکه خواب صادقه براي آيدا نمي‌تواند اتفاق بيافتد را قبول ندارم. اين نياز به اين ندارد که حتما بايد شخصيت خاصي داشته باشد و چيز عجيبي نيست.

وي توضيح داد: در آيات و روايات هم چيزي نداريم که فرد بايد صديق باشد تا خواب صادقه ببيند. متن مورد استناد ما کتاب الميزان علامه طباطبايي بوده که در آن به اين مسئله مفصل پرداخته شده است. افخمي درباره خبر اقدام به خودکشي يک پسر 12 ساله اظهار تاسف کرد و بيان داشت: اين خبر در روزنامه ايران مطرح و ذکر شده بود که والدين او قصد شکايت از صدا و سيما را دارند. اما پر واضح است که خود سريال تاکيد شديدي روي اين مسئله داشت که خودکشي چه عوارض وحشتناکي را دارد.

وي تصريح کرد: اين سريال خودکشي را مذموم شمرده و عجيب است سريالي که درباره گرفتاري 20 ساله فردي که خودکشي کرده، صحبت مي‌کند چنين اثري داشته باشد. من متاسفم اما مسئول اين پيام معکوس ما نيستيم.

وي درباره ضعف سريال به عنوان کارگردان آن گفت: من اصرار داشتم که اين سريال براي ماه رمضان ساخته نشود. اما اصرار براي پخش اين سريال در ماه رمضان باعث به وجود آمدن ضعف ساختاري شد. البته مدعي فقدان ضعف‌هاي ديگر درسريال نيستم.

افخمي اضافه کرد: ما در برخي بازي‌ها دچار مشکل بوديم و آن ها نتوانستند آنچه را که مي‌خواستيم ارائه دهند. همچنين جوي پيرامون اين سريال ساخته شد که از روي غرض بود. ما در اين سريال به بلاي فرزند ناصالح براي والدين خود اشاره کرديم و اين موضوع برخي آقازاده ها را ناراحت کرد. در نتيجه تلاش کردند که اين سريال قرباني شود.



وي در پايان تاکيد کرد: به علت اختلاف نظري که درباره مبحث روح با جريان انحرافي در اين سريال وجود داشت، اين مسئله مخالفت برخي از آن ها را برانگيخت که اين مورد نيز باعث موضع گيريها غرض ورزانه‌اي نسبت به سريال شد.

ياسر آيين، کارشناس اين برنامه ضمن بيان اينکه عالم غيب و ماوراء در آموزه‌هاي ديني وجود دارد، بيان داشت: موضوع ماورا کانون اعتقادات ديني است. در جوهره همه اديان اين ماورا وجود دارد. اينکه ما حيات برزخي داشته باشيم صحيح است و خواب صادقه و طي الارض هم وجود دارد.

وي افزود: ساحت بين مرگ و زندگي بايد توضيح داده شود. اينکه ما بايد از چه مذهب و ديني به آن فکر کنيم. در اين سريال ماهيت بين مرگ و زندگي معلوم نيست. ازلحاظ ديني تنها ظاهر و شکل آن اسلامي شده است.
آيين با اشاره به روياي صادقه شخصيت آيدا در اين سريال گفت: فضاي آموزه‌هاي ديني درست است اما براي کساني که شخصيت متناسب و عميقي داشته باشند نه افراد معمولي. روياي صادق براي افراد فاعل رخ نمي‌دهد. ما در فضاي دين اين را نداريم، پس بايد ساختارها درست شوند.
وي اضافه کرد: مبناي آموزه‌ها بايد اسلامي باشند. قضاوت کردن چيزي است که دربيشتر سريال‌هاي افخمي ديده مي‌شود. اما اين چيزي است که ما در آموزه‌هاي ديني اجازه آن را نداريم. اين عوامل باعث شده اند که نشانه‌هاي ايمان سطحي بيان شوند.

آيين تاکيد کرد: نظر شخصي در جاييکه پاي دين مطرح است جايي ندارد. اينکه ما اساسا نبايد درباره انسان ها قضاوت کنيم و اين موضوع در سريال «پنج کيلومتر تا بهشت» به شدت انجام شده است.
سيد جواد رسولي، کارشناس ديگر برنامه در ادامه گفت: ما در اين سريال نشانه هايي پيدا مي‌کنيم که با لحن کلي سريال همخواني ندارد. اينکه مرز ورود به مسائل عالم غيب تا کجاست؟ تکرار اين موضوعات ماورايي در تلويزيون آسيب است.
وي حلق آويز کردن يک پسر در اخبار را نشان دهنده از بين رفتن حريم عقايد دانست و افزود: در اين سريال‌ها مرز بين واقعيت و ماورا جا به جا مي‌شود و آسيب مي‌رساند. بايد با ملاحظات بسيار به سمت اين مسائل رفت.
رسولي اضافه کرد: تاکيد تلويزيون روي موضوعات برزخ و بهشت منجر به زميني شدن موضوعات مي‌شود. چون مرزها از ذهن مخاطب بر داشته و عالم ماورا هم به شکل عيني تصور مي شود.


وي تاکيد کرد: خشونت اجتماعي و فشار اقتصادي روي مردم زياد است اينکه تلويزيون به اين موضوعات مي‌پردازد يک نوع فرافکني است که صلاح نمي‌داند درباره مشکلات اجتماعي صحبت کند. سجاد ابوالحسني نويسنده اين سريال گفت: من و آقاي افخمي چهارمين سريال مشترک ما است که از طرح تا انتهاي کار با هم تبادل نظر و همکاري داشتيم. اين فيلمنامه درباره خواب است و اينکه با فيلم «روح» مقايسه شودرا قبول ندارم.
وي افزود: اين سريال تفاوت خيلي بزرگي با فيلم روح دارد. نوع ارتباط روح با دنياي جسماني از طريق يک صداست. من هيچ اثري نديدم که که نوع ارتباط با ماورا از طريق خواب باشد. اين سريال درباره خواب‌هاي آيداست.
داوود هاشمي تهيه کننده سريال 5 کيلومتر تا بهشت درباره مشکلات و ضعف‌هاي اين سريال گفت: بخشي از آن به سياست گزاري تلويزيون بر مي‌گردد. چون ما در در سريال هاي ماه رمضان مشکل فيلمنامه و شتابزدگي کار را داريم. اگر ما زمان بيشتري داشتيم قطعا بهتر کار مي کرديم. در انتها ياسر آيين با بيان لطيفه‌اي به کنايه عليرضا افخمي را مورد خطاب قرار داد و از سري سازي‌هاي وي انتقاد کرد که باعث خنده حضار و عوامل سريال شد.
پريناز ايزديار بازيگر نقش مينا درباره نقش خود بيان داشت: من شخصا تفاوتي بين بازي در نقش آدم و روح احساس نکردم. هرچه يک نقش ساده تر گرفته شود براي مردم قابل هضم تر است. مينا هم با وجود اينکه چند بعدي است اما در هر حال يک آدم است و بازي در نقش او مثل بازي نقش يک آدم معمولي بود. در پايان لوح تقدير و يادبود از سوي رييس فرهنگسراي رسانه به عوامل اين سريال اهدا شد.


نظر شما