شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۵
کد خبر: ۴۴۲۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
جاي خالي فعاليت‌هاي فرهنگي در طرح جامع حمل‌ونقل
معاون شهردار تهران علت حل نشدن معضل ترافيك پايتخت را بعد از سال‌هاي متمادي در نبود انسجام مديريتي، افزايش روز افزون خودروها و ديگر عوامل دانست و افزود: جاي فعاليت‌هاي فرهنگي و قوانين بازدارنده در طرح جامع ترافيك خالي است و براساس اين طرح ما در حوزه مديريت تقاضاي سفر عقب هستيم.

به گزارش خبرنگار «شهر» سيد جعفر تشكري‌هاشمي معاون حمل‌ ونقل و ترافيك شهرداري تهران عصر ديروز ـ18شهريورـ در مراسم گشايش نمايشگاه آثار جشنواره ترافيك و رسانه ، ترافيك را مهمترين معضل كشور عنوان كرد و افزود: براي تغيير فرهنگ ترافيك، ضرروي است رسانه‌ها و متوليان فرهنگي به صورت قانون‌مند و برنامه‌ريزي شده در اين مورد مداخله كنند.

 

تشكري‌هاشمي اين نمايشگاه را تلنگري براي مسئولاني دانست كه موضوع ترافيك را فراموش كرده‌اند و اظهاركرد: رسانه‌ها در اين زمينه به خوبي به ما كمك كرده‌اند و از مسئولان و متوليان اين حوزه نيز انتظار داريم ما را در حل اين معضل كمك و ياري كنند.

 

او خاطرنشان كرد: تا زماني كه ما به مردم آموزش‌هاي لازم را ارائه نكنيم توقع بي‌جايي است كه طبق قانون عمل كنند. علاوه‌براين افراد بايد در مقابل عمل خوب پاداش بگيرند و درمقابل عمل بد تنبيه شوند اما متاسفانه سيستم قوانين موجود به گونه‌اي است كه درحال حاضر افرادي كه به اصطلاح زرنگي مي‌كنند، نتيجه بهتري مي‌گيرند و به عبارت ديگر به طورمثال با انحراف چپ و تضييع حقوق ديگران زودتر به مقصد مي‌رسند.

 

آموزش و فرهنگ‌سازي مهمترين عامل براي حل ترافيك

 

او ادامه داد: طبيعي است كه وقتي جريمه‌اي درمقابل اين رفتار غلط نباشد، افراد تشويق به اين تخلف مي‌شوند.بنابراين علاوه‌برآموزش بايد در مورد اجراي قوانين نيز سخت‌گيرانه‌تر باشيم تا كساني كه بعد از آموزش همچنان براي منافع شخصي خود، خلاف مي‌كنند، بدانند جريمه سنگيني در انتظارشان هست.

 

معاون شهردارتهران، آموزش و فرهنگ‌سازي را مهمترين عامل براي حل ترافيك دانست و تصريح‌كرد: آموزش و فرهنگ‌سازي در حوزه ترافيك زماني اثربخش مي‌شود كه شاهد اعمال قوانين سخت‌گيرانه نيز باشيم كه در اين زمينه قوه‌قضاييه و مجلس نقش موثري دارند.

 

جاي فعاليت‌هاي فرهنگي و قوانين بازدارنده در طرح جامع خالي است

 

معاون حمل‌ ونقل و ترافيك شهرداري تهران در پاسخ به سوال خبرنگار «شهر» در مورد ميزان اجرايي شدن طرح جامع حمل‌ونقل و ترافيك تهران، نيز گفت: اين طرح در بخش سخت‌افزاري از جمله مترو، اتوبوسراني ، بي.آر.تي ، توسعه شبكه بزرگراهي ، توسعه زيرساخت حمل‌ونقل پاك از جمله دوچرخه سواري و پياده روي پيشرفت خوبي داشته‌است اما همچنان جاي فعاليت‌هاي فرهنگي و قوانين بازدارنده در طرح جامع خالي است و اين خلاء احساس مي‌شود.

 

او افزود: براي اثبات مدعاي پيشرفت در بخش‌هاي سخت افزاري مي‌توان به پيشرفت مترو اشاره كرد. اين سامانه در 6 سال پيش تنها 600هزار نفر مي‌توانست جابه‌جا كند اما در طول اين 6سال ظرفيت جابجايي آن 2و نيم برابر شده است.

 

تقاضاي سفر مديريت نشده است

 

تشكري‌هاشمي تصريح‌كرد: مساله ديگر كه در طرح جامع پيش بيني شده اما به طوركامل تحقق نيافته است و دربرنامه عقب هستيم، مديريت تقاضاي سفر است.ما بايد تلاش كنيم سفرهاي غيرضروري شهروندان را كاهش داده و طول سفر ايشان را كوتاه كنيم.جنس سفرها از نوع معمول و فيزيكي آن بايد به سفرهاي الكترونيك تغيير كند.

 

او در مورد علت اين عقب‌ماندگي، اظهاركرد: اين موضوع نياز به اقدامات فرابخشي دارد و ضروري است كه بخش‌هاي مختلفي به ويژه دولت و تمام وزارت‌خانه‌ها مشاركت كنند اما در اين حوزه از سوي مسئولان انگيزه زيادي مشاهده نمي‌كنيم.

 

حل معضل ترافيك نياز به انسجام مديريتي دارد

 

تشكري‌هاشمي در ادامه علت حل نشدن معضل ترافيك پايتخت را بعد از سال‌هاي متمادي در نبود انسجام مديريتي، افزايش روز افزون خودروها، جامعه جوان و ميل بيشتر آنها به داشتن خودرو و افزايش سطح عمومي درآمد خانوارها و افزايش ميزان مالكيت دانست و گفت: با توجه به اين وضعيت اگر ما در طول سال‌هاي گذشته زيرساخت‌هاي لازم را از جمله توسعه حمل‌ونقل عمومي و توسعه شبكه بزرگراهي را فراهم نمي‌كرديم، به طورقطع امروزه در مورد ترافيك با بحران جدي‌تري مواجه مي‌شديم.در گذشته‌هاي دور وضعيت تمام شبكه‌هاي راه‌هاي تهران در شرايط بحراني بود اما هم‌اكنون اين مساله كمتر است.

 

او وضعيت موجود را راضي كننده ندانست و افزود: با اقدامات انجام شده تنها جلوي بحراني‌تر شدن ترافيك گرفته شده است اما ما بايد به سمتي برويم كه اين معضل بزرگ شهري در دوره زماني مشخصي حل شود.

 

معاون حمل‌ ونقل و ترافيك شهرداري تهران با تاكيد براين كه حل معضل ترافيك نياز به مديريت مطلوب در سطح كشور دارد، گفت: اما اين انسجام مديريتي وجود ندارد و اين مساله با گذر زمان حل نمي‌شود.در اين حوزه نياز به تصميم‌گيري جدي در سطوح عالي كشور داريم كه جاي آن در حلقه حل ترافيك خالي است.

 

اولويت با حمل‌ونقل عمومي است

 

تشكري ‌هاشمي همچنين در ادامه در پاسخ به اعتراض‌هايي مبني براين كه بزرگراه‌ها باايجاد خطوط بي.آر.تي ماهيت خود را از دست داده و تبديل به خيابان‌هاي دو خط شده‌اند، گفت: ماهم اكنون با وجود توسعه خطوط اتوبوس‌هاي تندور هيچ بزرگراه دو خط نداريم. حتي اگر اين مساله نيز تحقق يابد همچنان بزرگراه ماهيت خود را حفظ كرده‌اند چرا كه براساس تعاريف موجود هر مسيري كه داراي حداقل دولاين عبوري و شانه راه باشد،بزرگراه است.

 

او ادامه داد: همچنين اگر قرار باشد مساله جايجايي شهروندان حل كنيم و روزي قرار شود خيابان‌ها براي روي همه خودروها بسته شود و تنها حمل‌ونقل عمومي در شهر تردد كند اين به عدالت نزديك‌تر است.زيرا قرار نيست شهر تنها در تسخير افرادي باشد كه تمكن مالي دارند و بين مردمي كه مي‌خواهند در اين شهر زندگي كنند تمايز قائل شويم و شهروند درجه يك و دو تعيين كنيم.

 

خودروهاي شخصي پايشان را از گليم‌شان درازتر نكنند

 

 

او افزود: كساني كه از خودرو شخصي استفاده مي‌كنند بايد بدانند كه بيش از سهم خود از معبر شهري استفاده مي‌كنند و اختصاص يك خط عبوري به كساني كه از حمل‌ونقل عمومي استفاده مي‌كنند،حداقل سهمي كه مي‌توانستيم به اين افراد بدهيم.ما در مقطعي از تاريخ، دوره بدي را گذرانديم و فكر كرديم خيابان تنها براي خودرو اران است و ديگران در اين زمينه حقي ندارند اما حمل‌ونقل عمومي پاسخي به همه اين افكار غلط است.

 

جاي سمن‌ها در جشنواره ترافيك خالي است

 

معاون حمل‌ ونقل و ترافيك شهرداري تهران در ادامه در مورد ضعف و قوت جشنواره چهارم رسانه و ترافيك، گفت: يكي از ضعف‌هاي اين جشنواره نقش نداشتن ان.جي.او ها و سمن‌ها است بايد اين دغدغه توسط مردم و اين گروه‌هاي مردمي مطرح شود اين گروه‌ها بايد حضور موثرتري داشته باشند.

 

او افزود: همچنين جاي هنرمنداني كه مي‌توانستند آثار بيشتري در اين جشنواره ارائه كنند ،خالي است.هرچند كارهاي بسيار ارزشمند و برجسته‌اي در اين جشنواره ارائه شده اما بايد نقش رسانه‌ها بيشتر باشد. رسانه دربخش تيتر نقش موثرتري داشته‌اند اما درحوزه كاريكاتور و عكس جاي كار بيشتر وجود دارد.

 

بنابراين گزارش نمايشگاه آثار تيترها، عکس‌ها و کارتون‌هاي ترافيکي ارسالي به «چهارمين جشنواره ترافيک و رسانه» عصر روز گذشته ـ18 شهريورـ با حضور معاون حمل و نقل و ترافيک، خبرنگاران و جمعي از هنرمندان در تالار مميز خانه هنرمندان گشايش يافت.

 

در اين نمايشگاه حدود 90 تيتر به همراه 20 عکس و 20 کارتون از آثار خبرنگاران با موضوعات ترافيکي که براي «چهارمين جشنواره ترافيک و رسانه» ارسال شده، به نمايش گذاشته شده بود.اين نمايشگاه به مدت يك هفته تا 24 شهريور در خانه هنرمندان برپاست.

نظر شما