سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۷
کد خبر: ۴۴۲۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۴
كلاف پيچيده حمل‌ونقل عمومي(2)
مديرعامل شركت متروي تهران و حومه در مورد پرداخت اعتبارات مترو از سوي دولت گفت: دولت امسال بايد 244 ميليارد تومان در بخش عمراني به مترو تهران پرداخت کند که از اين ميزان تاکنون 37 درصد پرداخت شده که اميدواريم اين روند به همين صورت ادامه يابد اما در بخش يارانه هاي بليت هنوز هيچ مبلغي را دريافت نکرده‌ايم.

هابيل درويش مديرعامل شركت متروي تهران و حومه در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» با بيان اين مطلب افزود: دولت امسال بايد 110 ميليارد تومان يارانه بليت به متروي تهران و مشهد اختصاص دهد كه از اين مبلغ 80درصد سهم تهران است و تا كنون ريالي از آن پرداخت نشده است. شهرداري تهران نيز در بخش اعتبارات عمراني مترو از مجموعه اعتبارات نقدي و غير نقدي 41درصد را پرداخت كرده است.

 

يك ميليارد دلار مترو شايد فايناس

 

درويش در مورد سهم يك ميليارد دلاري متروي تهران از حساب صندوق ذخيره‌ارزي كه قرار بود امسال در قالب بودجه 90 به مترو پرداخت شود، گفت: اين اعتبار تاكنون پرداخت نشده است و احتمال دارد در قالب فايناس پرداخت شود.

البته هم‌اكنون براي دريافت فايناس از بانك عامل به دليل بدهي كه مربوط دولت‌هاي گذشته است براي دريافت فايناس مشكل داريم. اين بدهي 400 ميليارد تومان و به ادعاي بانك 600ميليارد تومان است كه قرار شده نيمي از آن را شهرداري و نيم ديگر آن را دولت پرداخت كند.

 

يارانه پرداخت نشد، برق گران شد

 

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه در مورد افزايش هزينه‌ برق مترو در بعد از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها نيز گفت: قبل از اجراي طرح هدفمندكردن يارانه‌ها، هزينه برق مترو سالانه 3ميليارد تومان بود اما درحال حاضر اين مبلغ به 17 ميليارد تومان افزايش يافته است كه اين مساله ما را با معضل تامين برق مواجه كرده است.درحال حاضر براي گرفتن انشعاب برق براي ايستگاه جديد ، اداره برق مطالب بدهي‌هاي گذشته را مي‌كند و ما در اين مورد با مشكل مواجه هستيم.

 

او افزود: البته در اين مورد اختلافي نسبت به قانون تعرفه برق مترو وجود دارد كه براي رفع اين اختلاف از مجلس سوال شده تا تكليف اين موضوع مشخص شود. براساس قانون بايد برق مترو براساس حداقل تعرفه موجود محاسيه شود اما وزارت نيرو براساس حداقل تعرفه برق صنعتي محاسبه مي‌كند.

 

اگر اعتبارات تامين نشود TBM‌‌ها خاموش مي‌شوند

 

او با بيان اين كه هم اكنون بيش از 100 كارگاه مترو در سطح شهر فعال هستند، خاطرنشان‌كرد: در حال‌حاضر چهار دستگاه‌حفار اتوماتيك TBM براي ساخت خطوط مترو درحال فعاليت هستند كه هركدام مي‌تواند به طورميانگين روزانه 15 متر و سالانه 5 كليومتر حفاري كنند.اين دستگاه‌ها براي فعاليت عمراني و نگهداري خود ماهانه 5ميليارد تومان اعتبار نياز دارند.

 

او ادامه داد: اگر اعتبارات موردنياز تامين نشود، كار ساخت متوقف مي‌شود. علاوه‌براين اگر اين دستگاه براي مدت طولاني به صورت غيرفعال در عمق زمين بمانند، عملكردشان افت پيدا كرده و دچار خطا مي‌شوند.بنابراين از دولت و شهرداري تهران انتظار داريم اعتبارات لازم را به موقع تامين كنند تا فعاليت اين دستگاه‌ها متوقف نشود.

 

ترخيص 81 واگن متروي متوقف در گمرک 30 ميليارد تومان نياز دارد

 

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه در مورد ورود واگن‌هاي جديد نيز، گفت: درسال 90 سه محموله جديد از واگن‌ها و تجهيزات مترو وارد گمرك شد كه يك محموله آن در همان اوايل امسال با 49 واگن ترخيص شد و تا پيش از مهرماه به بهره‌برداري مي‌رسد.

 

او ادامه داد: محموله دوم نيز با 44 واگن به تازگي از گمرك ترخيص شده و تا يك ماه و نيم آينده و حداكثر 2ماه اينده وارد ناوگان مترو مي‌شود.محمول سوم با 81 واگن درحال‌حاضر در گمرك است كه براي ترخيص آن 30 ميليارد تومان هزينه نياز است.

 

درويش تصريح‌كرد: تا قبل از شروع سال تحصيلي 49 واگن جديد وارد خطوط مترو مي‌شود.

نظر شما