دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۰
کد خبر: ۴۴۲۹۶
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
طي مراسمي در فرهنگسراي ملل
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي درآيين معرفي کتاب «نقشه نقش بر آب» در فرهنگسراي ملل گفت: اوج هنرمندي رهبر معظم انقلاب در ماجراي فتنه 88 مديريت يک بحران چندلايه بود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي ملل، حسين صفارهرندي گفت: هنر رهبر معظم انقلاب در جريان فتنه، تفکيک حيطه‌هاي مختلف دخيل در اين غائله بزرگ اعم از جريانات داخلي و خارجي بود که خواسته يا ناخواسته در اين جريان حاضر بودند.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: اوج هنرمندي رهبر معظم انقلاب در اين مورد، مديريت بحران يک چندلايه بود. ايشان از ابتدا مطمئن بودند که عامه مردم نسبتي با اين ماجرا ندارند؛ با وجود اينکه برخي از آنها به اين قصه وارد شده بودند.

وي گفت: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بارها در سخنان خود اشاره کردند که به هدفشان که همانا حضور حداکثري مردم براي دفاع از نظام بود، رسيده‌اند و اين بدان معني است که گزينه‌هاي بديل نظام در درون خودش موجود است.

صفار هرندي خاطرنشان کرد: به همين دليل است که رهبر فرزانه انقلاب بعد از پايان انتخابات از مردم ايران تشکر کردند و آنان را صاحب انتخابات دانستند. در واقع اين مواجهه ايشان باعث شد که بعد از خواندن آن خطبه‌هاي تاريخي در 29 خرداد و به رغم آن فراخوان شيطاني که بيرون آمدن مردم را درخواست مي‌کرد، عده کمي به غائله دامن بزنند و به دليل آگاهي به وجود آمده در ميان مردم حضوري تنها چند ده هزار نفري را شاهد باشيم.

وي افزود: رهبر انقلاب در مديريت فتنه، بارها اعلام کرده بودند که سران فتنه را فريب‌خوردگاني مي‌دانند که قائل به نجاتشان هستند. اين سخنان به مردم اطمينان مي‌داد که کشورشان صاحبي دارد و از ساز و کار قانوني خوبي بهره‌مند است.

صفار هرندي با يادآوري تذکرات و هشدارهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر اينکه خودتان را آماده فتنه‌هاي بعدي کنيد، گفت: همانطور که ايشان بارها و بارها به مردم و مسئولان متذکر شده‌اند، فتنه‌هاي آينده به مراتب پيچيده‌تر و حساس‌تر از عرصه‌هاي دشوار انقلاب در سال‌هاي 78 و 88 خواهد بود.

در ادامه محمدي در سخناني با اشاره به اينکه شنيدن چگونگي ايجاد فتنه 88 و به پايان رسيدن آن از زبان مقام معظم رهبري موضوع تازه‌ و بسيار با اهميتي است، گفت: ايده اين کتاب برمي‌گردد به ابتداي وقوع فتنه 88 و اين موضوع که فتنه 88 يک پديده حساس و مهم در کشور است که تاکنون پيش‌بيني نشده بود.

وي ادامه داد: ورود مقام معظم رهبري به صحنه‌هاي انتخابات در سال 88 هم حاکي از ويژه بودن آن داشت. تذکرات ايشان نيز در اين دوره نشان مي‌دهد که چراغ‌هاي سبز و قرمز روشن‌شده در اين مسير و نيز توصيف برخي الگوها که قرار بود با آن مواجه شويم، پيشاپيش در ذهن و فکر ايشان وجود داشته است.

محمدي در ادامه با اشاره به اينکه نوع برخورد مقام معظم رهبري با اين جريان به نوعي نقشه‌خواني به شمار مي‌رود، افزود: اين نقشه و ايجاد آن به سال 1384 باز‌مي‌گردد و اين موضوع که در کشور گروهي به اين نتيجه رسيدند که بايد مجموعه‌اي از اصلاحات تدوين شود.

موسي حقاني پژوهشگر تاريح معاصر در سخنان خود با اشاره به واکاوي واقعه‌ فتنه سال 88 گفت: در ارتباط با اين کتاب انتظار داشتيم که همراه با متن بيانات مستنداتي نيز همراه با آن ارائه شود تا مخاطبان اثر به روشني مصداق عيني سخنان موجود در کتاب را مشاهده کنند و ببينند که جنگ احزاب سال 88 و تحرکات ضد انقلاب در آن چگونه ايجاد شد.

وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد کتاب در فهرست بندي خيلي جزئي است که موجب سردرگمي خواننده نيز مي‌شود. از سوي ديگر کتاب درباره ساختار خود نيز هيچ توضيحي نمي‌دهد و اين وظيفه را بر عهده خود خواننده قرار داده است اما با اين وجود اگر کمي در خواندنش حوصله کنيم مديريت رهبر انقلاب در آن به نمايش درخواهد آمد.

آيين معرفي کتاب «نقشه نقش بر آب» با محوريت مروري بر بيانات رهبر معظم انقلاب در فرهنگسراي ملل برگزار شد.

نظر شما