سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۶
کد خبر: ۴۴۴۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸
ابراز خوشحالي پوراحمد از گردهمايي خانواده واقعي سينما
كيومرث پوراحمد دبير پانزدهمين جشن خانه سينما در ميان حضار عنوان كرد: خوشحالم خانواده واقعي سينما در اين جشن دور هم جمع شده‌اند.قدر اين لحظه‌ها را بايد بدانيم.

به گزارش خبرنگار شهر، پانزدهمين جشن خانه سينما راس ساعت 21 آغاز و تا پاسي از شب ادامه داشت. حضور جمعي از جانبازان آسايشگاه ثارالله و تقديم لحظه‌هاي به يادماندني از شخصيت‌هاي‌هنري، صبحت سينماگران از وضعيت سينما و نور افشاني از جمله برنامه‌هاي اين جشن به شمار مي‌رفت.



محوطه عمارت مسعوديه پر از جمعيتي بود كه برخلاف جشن‌هاي گذشته، حاضرين با مشكل و كمبود صندلي مواجه نشدند. بعد از تلاوت آيات قرآن، آيتمي براي شكرگزاري ساخته‌شده بود كه از تلويزيون‌ها پخش شد.

در اين مراسم احسان كرمي مجري بر روي سن و پشت ميكروفون حضور نداشت و تنها صداي او را مي‌شنيديم. كليپي براي از دست رفتگان پخش شد.



در ابتداي مراسم مجري ازکيومرث پوراحمد دبير پانزدهمين جشن خانه سينما دعوت كرد تا بر روي سن حاضر شوند. اين كارگردان سينما گفت: بايد خيلي حقير باشم که دلخوري شخصي‌ام را در کارهاي هيئت داوران دخيل کنم که البته اصلا نمي‌توانستم اين کار را انجام دهم.



وي در ادامه عنوان كرد: از همه اهالي سينما در خواست مي‌كنم با رغبت خانه سينما را همراهي كنند. خوشحالم خانواده واقعي سينما امشب در كنار هم جمع شده‌اند و اين جشن را برپا كرده‌اند. قدر اين لحظه‌ها را بايد بدانيم.


در اين مراسم 15 لحظه از جشن به 15 سينماگر تقديم شد. اصغر بيچاره، بهرام بيضايي، سيف‌الله داد، اصغر شاهوردي، ملک‌جهان خزاعي، ابراهيم حاتمي‌کيا، جلال‌الدين معيريان، محمدرضا شجريان، عباس گنجوي، مازيار پرتو، پرويز پرستويي، هوشنگ مرادي‌کرماني، امير نادري و هارون يشايايي افرادي بودند که لحظه‌هاي مختلف جشن به آن اهدا شد.



در ادامه مراسم، مجري از حسن پورشيرازي و كمال تبريزي دعوت كرد تا اولين جايزه عنوان بندي را به برندگان اهدا كنند.


تبريزي كه براي اهدا اين جايزه بر روي سن حاضر شده بود، گفت:براي اينكه حرف خطرناكي در اين جشن گفته نشود، بهتر است يك برچشب روي لب‌هايمان بزنيم.




محمود دولت آبادي يكي ديگر از هنرمندان برجسته‌اي بود كه در اين جشن حضور داشت. وي براي اهدا جايزه بهترين كارگرداني بر روي سن آمد و بعد از تقديم جايزه به اصغر فرهادي براي فيلم «جدايي نادر از سيمين» عنوان كرد:ابتدا بايد ياد سهراب شهيد‌ثالث را گرامي بدارم که بنياد گذاشت خشت بناي متفاوت در سينماي ايران را.

سپس قدرشناسي مي‌کنم از «ابراهيم گلستان» به سهم خودم و ارج مي‌گذارم به عباس کيارستمي و همچنين از «امير نادري» ياد مي‌کنم، به ناصر تقوايي سلام مي‌کنم و به بهرام بيضايي به کنجي رفته‌اند. براي «جعفر پناهي» و «رسو‌ل‌اف» آرزوي برون‌رفت از تاروپود‌هاي منع و ممنوعيت را دارم و آرزوي شادي بيشتر براي رامبد جوان و همراهانش و همين طور مهران مديري که مردم را مي‌خنداند و آرزوي موفقيت براي اصغر فرهادي.

محمود دولت‌آبادي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: اگر در کار و آثار هنرمند ايراني به کابوس دچار مي‌شويد، آن يعني آرزوي بيداري. اگر به روايتي زشت، چشم و گوشي مي‌سپاريد آن يعني آرزوي پالايش و زيبايي و اگر به لحظه‌هاي ناچاري و نفس‌گير دل مي‌سپاريد آن يعني آرزومندي تفاهم، قانون‌مداري و آزادي که اصغر فرهادي در فيلمش به نمايش گذاشته است.


طائر‌پور در سخنان کوتاهي گفت: در اين سن براي من همان اندازه که جايزه گرفتن شوق دارد، جايزه دادن هم جالب است. اجازه مي‌خواهم اين جايزه را به کارگردان خوب سينماي ايران «مازيار ميري» اهدا کنم. در بخش بعدي مراسم نشان ويژه جشن سينما با حضور «محمدمهدي عسگر‌پور» و «فرهاد توحيدي» به «جلال ‌شمسيان» مديرعامل مؤسسه نوين عرفا و پشتيبان مالي خانه سينما اهدا شد.


عسگر پور هم در سخناني در اين جشن گفت: به نمايندگان سينما اين روز را تبريك مي‌گويم. ما در شرايطي هستيم که امکان بررسي شرايط محيط زندگيمان فراهم نيست. الان امکان تحليل کمتري براي نهاد‌هاي صنفي وجود دارد. به همين دليل درخواست مي‌کنم امکان بررسي شرايط به وجود بيايد تا رفتارهاي درست و غلط‌مان را تحليل کنيم و جلوي اين ريزش‌هاي يکي ‌و دوساله - که در شأن سينمايي کشورمان نيست- را بگيريم.


وي با يادي از هست سال دفاع مقدس گفت: آن هشت سال حق بزرگي بر سينماي ما دارد، نه فقط به خاطر ساخت فيلم‌هاي دفاع مقدس بلکه آن فضا کاري در ما کرد که ديديم اگر کنار هم باشيم مي‌توانيم در وهله اول به خودمان و در مرحله بعد به ديگران کمک کنيم.

همايون شجريان در سخنان کوتاهي گفت: اميدوارم فرهنگ و هنر اين سرزمين که الان به اين درجه والا رسيده، همچنان خستگي‌ناپذير گام بردارد.


شهداد روحاني هم پشت تريبون قرار گرفت و گفت: اخبار صنعت فيلم را دنبال مي‌کنم و خوشحالم که سينماي ما به جايي رسيده که در دنيا مطرح است و مطمئنم که روز به روز موفقيت‌هاي بين‌المللي ما بيشتر مي‌شود.


معتمد‌آريا پس از دريافت جايزه خود گفت: امشب بايد در حضور آقاي بهشتي اعلام کنم سينماي ايران مستقل شده است. اين تنديس براي من تنديس مهر و آشتي است، چرا که مي‌دانيد من سال‌هاست با خانه سينما ارتباط خوبي ندارم و با خشم به اين خانه نگاه مي‌کردم.



«رويا تيموريان» هم در سخنان کوتاهي ارادتش به جانبازان حاضر در جشن را اعلام کرد. در ادامه مراسم جايزه بهترين بازيگر جشنواره مونترال کانادا هم توسط فرشته طائر‌پور به «فاطمه معتمد‌آريا» داده شد.


معتمد‌آريا پس از دريافت اين جايزه گفت: من اين جايزه را به خاطر کارگرداني خوب «بهرام توکلي» گرفتم. اين کارگردان دانش و شعور بالايي در کارگرداني دارد و سينما را به خوبي مي‌شناسد.


مهران مديري در اين جشن گفت: امشب شبي است که کساني مثل محمود دولت‌آبادي و عبدالله اسکندري در آن حضور دارند و جاي همه عشق ما محمدرضا شجريان هم خالي است.


رضا عطاران در ادامه گفت: خوشحالم جايزه‌ام را از مهران مي‌گيرم. مهران مديري از همان زمان برنامه «ساعت خوش» حق زيادي بر گردن همه ما دارد.

در بخش پاياني مراسم گروه ارکستر سمفونيک شهداد روحاني با خوانندگي مهران مديري و جمعي از بازيگران سينما چند قطعه را اجرا کردند


  

در مراسم شب گذشته سينماگران و افرادي چون يدا‌لله صمدي، فاطمه معتمد‌آريا، شهاب حسيني، محمدرضا شريفي‌نيا، محمد‌علي نجفي، حبيب رضايي، مسعود رايگان، رويا تيموريان، کمال تبريزي، مهدي فخيم‌زاده، کيومرث پوراحمد، ابوالحسن داوودي، سيد‌رضا ميرکريمي، حسن پورشيرازي، عليرضا خمسه، سيد‌غلامرضا موسوي، واروژ ‌کريم‌مسيحي، رضا عطاران، مهران مديري، مريلا ‌زارعي، ناصر تقوايي، مهناز افشار، فرشته طائر‌پور، امير ثقفي، وحيد نصيريان، مازيار ميري، فرهاد توحيدي، حسين ياري، محمد‌مهدي عسگر‌پور، چنگيز جليلوند، محمود دولت‌آبادي، نگار جواهريان، امين تارخ، صابر ‌ابر، هنگامه قاضياني، نيکي کريمي، باران کوثري، حامد بهداد، پانته‌آ بهرام، کامبوزيا پرتوي، امير اثباتي، آنا نعمتي، رامبد جوان، ويشکا آسايش، مسعود بهنام، اصغر فرهادي، سيد‌داوود ميرباقري، فريبا کوثري، شهداد روحاني و همايون شجريان حضور داشتند.

نظر شما