يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۴
کد خبر: ۴۴۵۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۷
فيلم «پل رودخانه کواي» به کارگرداني «ديويد لين» پس از نمايش با حضور فرانک آرتا در فرهنگسراي ملل نقد و بررسي مي‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي ملل، اين فيلم که داستاني در ارتباط با جنگ جهاني دوم دارد در سال 1957 بر پايه رمان «پلي بر روي رودخانه کواي» اثر پير بول ساخته‌شده است. اين فيلم برنده جايزه اسکار بهترين فيلم در سال 1957 شد. هنرپيشگان برجسته‌اي همچون ويليام هولدن، الک گينس و جک هاوکينز در اين فيلم بازي کرده‌اند.

پل رودخانه کواي اثري داستاني است، اما در بخشي از آن، تصاويري از احداث راه‌آهن برمه در سال‌هاي 1942-43 به‌کار گرفته شده‌است. فيلم مربوط به جنگ دوم جهاني است. ماجرا زماني روي مي دهد که کشورهاي جنوب شرقي آسيا زير چکمه سربازان ژاپني بودند. سربازان امريکايي و انگليسي توسط ژاپني ها اسير مي شوند.آن ها به دستور ژاپني ها بايد پلي را مي ساختند. افسران امريکايي معتقد به خرابکاري بودند اما يک افسر انگليسي معتقد بود بهتر است دستور اجرا شود . سرانجام پل به بهترين شکل ممکن ساخته مي‌شود، اما زماني که يکي از اسرا مي‌گريزد، فرمانده بريتانيايي، پلي که افراد خود به سختي ساخته بودند را تخريب مي‌کند.

در سال 1997 اين فيلم به عنوان اثري فرهنگي، تاريخي، يا داراي اهميت هنري شناخته شد و براي ثبت و نگهداري در دفتر فهرست فيلم ملي کتابخانه ملي کنگره آمريکا برگزيده شد.

رودخانه کواي در شهر «کانچانا بوري» در غرب بانکوک قرار دارد. پلي بر روي اين رودخانه قراردارد که در جنگ جهاني دوم ساخته شده است. ژاپني‌ها با عبوراز روي اين پل توانستند تدارکات خود را به برمه برسانند. سربازان زيادي از متفقين با مليت اروپائي و آمريکائي در حين ساختن راه آهن بر روي پل کواي جان باختند. پل رودخانه کواي فيلمي است که صنعت سينمايي انگلستان را به اوج شهرت رساند. در اين فيلم سربازان اروپائي و آمريکائي به عنوان قهرماناني که در مقابل تجاوزات ژاپن به ياري کشورهاي شرق آسيا شتافته‌اند معرفي مي‌شوند.

هر 23 نوامبر تا 5 دسامبر مراسم گراميداشت سربازان غربي که در جريان اين واقعه کشته شده‌اند در کانچانابوري برگزار مي‌شود.گورستاني که محل دفن اين سربازان است ، در نزديکي پل قرار دارد . نشست اين فيلم سه شنبه 29 شهريور ساعت 17 در فرهنگسراي ملل به نشاني بوستان قيطريه برگزار مي‌شود.

نظر شما