يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۱
کد خبر: ۴۴۶۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷
شهردار تهران با بيان اينکه آن‌هايي که امروز از جنگ و دفاع مقدس حرف مي زنند دو گروه‌اند،يکي ميراث‌داران و ديگري ميراث‌خواران جنگ گفت: ميراث خواران دفاع مقدس، از آن دوران نمي‌توانند حرف بزنند و کساني که در جبهه نبوده‌اند حق فروختن تلاش ديگران را ندارند.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، دکتر محمدباقر قاليباف شب گذشته ـ4مهرـ با حضور در مسجد امام علي النقي(ع) اسلامشهر و در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس و سال روز شکست حصر آبادان با بيان اين مطلب اظهار کرد: يکي از مظلوميت‌هاي دفاع مقدس اين است که برخي افراد راجع به آن حتي در رسانه‌هاي جمعي سخن مي‌گويند ، اما ما که در زمان جنگ بوده‌ايم، نمي‌فهميم چه مي‌گويند.

 

شهردار تهران با تاکيد بر اين که آن‌هايي که امروز از جنگ حرف مي‌زنند دو گروه‌اند، يکي ميراث داران جنگ و ديگري ميراث‌خواران گفت: ميراث خواران دفاع مقدس نبايد از آن دوران سخن بگويند و خيلي از کساني که در اين زمينه حرف مي‌زنند بايد در پيشگاه خداوند توبه کنند.

 

قاليباف با تاکيد براينکه همه مسلمين مديون امام خميني(ره) هستند چرا که او به ما عزت داد ، احيا بخش اسلام بود و ما را از ظلمات به سمت نور هدايت کرد گفت : روزي که امام(ره) گفتند رفتن به جبهه واجب کفايي است باز خيلي از اين ميراث خواران توجهي به اين موضوع نکردند و مشخص است از 36 ميليون جمعيت چه قدر به جبهه‌ها رفتند.

 

او افزود : آن زمان ما دفتر آمار رزمندگان را داشتيم و از سال 62 و 63 وقتي بچه‌ها به جبهه مي‌آمدند مي‌ديدم 80 تا 85 درصد همان‌هايي اند که قبلا هم در جبهه بودند و مدتي مرخصي رفته‌اند تا به کسب و کار و وضعيت خانوادگي خود برسند و دوباره بازگردند.اين افراد امروز ادعايي هم ندارند؛ اما کساني که آن روزها در جنگ حضور نداشتند و جنگ را درک نکردند امروز به عنوان ميراث‌خواران دفاع مقدس مي‌ايستند و سخن مي‌گويند.

 

شهردار تهران با طرح اين پرسش که چرا هفته دفاع مقدس مهم است؟ و آيا به خاطر اين که در تقويم نوشته شده من که شهردار هستم بايد فقط چند بنر در شهر بزنم و با اين کار وظيفه‌ام را انجام داده‌ام؟گفت: همان‌طور که مي‌گوييم کساني که در جبهه نبوده‌اند حق فروختن تلاش ديگران را ندارند ، بايد توجه کرد که بچه‌هايي که در ميدان رزم بوده‌‌اند هم حق منت گذاشتن بر ديگران را ندارند . امروز نمي‌توانيم بگوييم چون جبهه بوده‌ايم حق خاصي داريم . اين با فرهنگ جبهه ، شهادت و دفاع مقدس مغايرت دارد.

 

او تاکيد کرد : در فرهنگ ميراث داران واقعي دفاع مقدس منيت داشتن ، رانت خواستن ، حق قائل بودن و منت گذاشتن وجود ندارد.

 

قاليباف در ادامه با اشاره به اين که ما در انقلاب اسلامي باورها و انديشه هايي داشتيم و هنر انقلاب اين بود که اين باورها را از اسلام ناب‌گرفته ، اظهار کرد: همواره مي‌گوييم عدالت و تحقق آن از مهم ترين انديشه‌هاي اسلام است . مردم دوست دارند تعريف و توصيف عدالت را نشنوند ، عينيت عدالت را ببينند و اگر اين عدالت را ديدند ديگر لازم نيست که شما تفسير کنيد عدالت چه و چگونه است ، چون مردم با گوشت ، پوست و استخوانشان عدالت را حس مي‌کنند همان طور که ظلم را حس مي‌کنند.

 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: انقلاب ما ريشه در فرهنگ اسلامي و نهضت امام حسين (ع) دارد و اگر واقعه کربلا رخ نمي‌داد معلوم نبود امروز از اسلام چيزي باقي مانده باشد و خون سيد الشهدا (ع) باعث شد اسلام زنده بماند.

 

او گفت : ترديد نکنيد که هيچ کس نخواهد توانست فرهنگ جهاد، شهادت و دفاع مقدس را به فراموشي بسپارد همانطور که نتوانستند حادثه عاشورا را طي قرن ها به فراموشي بسپارند البته بايد توجه داشت همان طور که در عاشورا بدعت گذاري هاي غلط اتفاق افتاد ممکن است در دفاع مقدس هم بدعت گذاري هايي بشود ، بايد حواسمان باشد که امروز يکي از خطرات جدي دفاع مقدس اين است، اين دوران پرشکوه را ابزار اهداف شخصي و منافع خود کنند.

 

خاطرات شهردار از دوران دفاع مقدس

 

قاليباف در ادامه اين مراسم با اشاره به خاطراتي از دوران دفاع مقدس،گفت : در عمليات آزاد سازي کله قندي ، عراقي ها آن قدر نزديک شدند که بخشي از خاکريز ما سقوط کرد و نيروها با هم مخلوط شده بودند و مبارزه تن به تن بود . ديدم يکي از بچه هاي کم سن و سال نشسته و درحال تيراندازي به پشت خاکريز خودمان است . من عصابي شدم که چه مي کني ، فکر کردم اشتباه گرفته ، گفت من چند تير زدم به آن ها نخورد ، احساس کردم تفنگم اشکال دارد . الان چند تا قوطي اينجا گذاشته ام و هدف گيري مي کنم تا تفنگ درست شود بعد بزنم به عراقي ها .

 

او افزود : اصلا در ذهن اين بچه ترس وجود نداشت و اين نوجوان 13 يا 14 ساله در آن شرايط بحراني به مرگ ريشخند زده بود.

 

شهردار تهران گفت : رودخانه اروند بسيار خروشان و جزر و مد آب آن بسيار وحشتناک است ، سرعت آب آن قدر زياد است که با بلم نمي توان به مقصد رسيد . 90 درصد بچه هايي که از اروند عبور کردند حتي شنا کردن هم بلد نبودند ولي زدند به آب . تمام ارتش هاي دنيا نظير آمريکا و شوروي مي گفتند امکان عبور از اروند نيست . اما بچه هايي که حتي شنا هم بلد نبودند از رود عبور کردند ولي با عقل و تدبيرت و مديريت .

 

او افزود : امروز ساخت يک پل چه قدر زمان مي برد ؟ آن موقع فکر نمي کرديم بتوانيم در 40 روز بر روي رودخانه خروشان اروند پل بزنيم و ارتباط با فاو را برقرار کنيم . اما عقل ، تدبير و علم در کنار اخلاص و گذشت که ويژگي فرهنگ عاشورا به کمک ما آمد.

 

قاليباف افزود : سيدالشهدا(ع) نيز در عاشورا جنگ را لحظه به لحظه با تدبير پيش بردند . گاهي در برخي فيلم ها نشان مي دهند که عراقي ها همه آدم هاي نابلدي بودند و ما هم مي خزيديم و مي دويم و جنگ را جلو مي برديم . در ميدان جنگ در کنار گذشت و فداکاري ، برنامه ريزي هم بود . هفته دفاع مقدس انقلاب اسلامي را بيمه کرد چنانچه عاشورا اسلام را بيمه کرد.

 

اين فرمانده دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد : گاهي بعضي فکر مي کنند فقط حزب اللهي ها بايد مخلص خانواده شهدا باشند ، اين طور نيست و با صداي بلند مي گويم که هر ايراني که يک جو انصاف ، مروت و جوانمردي در وجودش باشد مي فهمد که همه ما زندگي مادي و معنوي خود را مديون شهدا و خانواده شهدا هستيم .

 

او ادامه داد : به عنوان يک مسئول در جمهوري اسلامي بايد بدانم اين ميز و قدرتي که در اختيار من است به برکت خون شهدا است. اگر مسئوليت هاي ما در راستاي اهداف شهدا و انقلاب پيش نرود ، حتما به امام (ره) و مردم ظلم کرده ايم .

 

قاليباف گفت : امروز اگر پشه اي در چشممان برود به همه نشان مي دهيم و کلي داد و بيداد مي کنيم اما شهيد نظرنژاد در عمليت سوسنگرد وقتي ترکش به چشمش خورد و چشمش از حدقه بيرون زد با دستش چشم آسيب ديده را سر جايش گذاشت و با دستمال روي آن را بست و تا صبح در خاکريز ماند ، او آياد درد نداشت ؟ به اين مي گويند گذشت.

 

او با بيان خاطره اي ديگر گفت : يک روز در مقر بچه هاي اطلاعات و عمليات ديدم کسي نيمه هاي شب در را باز کرد ، «شهيد محبوب» بود . مسئول و فرمانده بچه ها ، گفتم شما داريد نگهباني مي دهيد ؟ گفت بله ، به او گفتم کار تو نگهباني نيست اما در جواب چيزي نگفت . فردا که با بچه ها صحبت کردم گفتم «محبوب» فرمانده است چرا پست نگهباني شب به او مي‌دهيد؟ گفتند محبوب با يکي از بچه ها با تندي صحبت کرده و بعد براي اين که خود را تنبيه کند تصميم گرفته يک شب تا صبح نگهباني بدهد ، اين اخلاص و خودسازي است.

 

مشکل قيمت نفت نيست،مشکل نبود باورهاي دفاع مقدس در اقتصاد است


قاليباف تصريح‌کرد : امروز اگر در جهان مدعي هستيم و افتخار مي کنيم که ماهواره به فضا مي فرستيم ، همه و همه اين افتخارها ريشه در دوران دفاع مقدس دارد و آن روزها پايه اين افتخارات گذاشته شده است.

 

او ادامه داد : روزهايي که صدام با موشک ما را مي زد و ما چيزي نداشتيم ، بچه هايي که در جبهه بودند تصميم گرفتند موشک بسازند . اولين موشکلي که ساختند 5/1 کيلومتر بيشتر جواب نداد ، همان بچه هاي سال 61 و 62 در سال 73 و 74 در مراکز تحقيقاتي بودند و موشک‌هايي ساختند که صدها و هزاران کيلومتر را طي مي کرد و حالا هم فضا را تسخير کرده‌اند.

 

شهردار تهران باتاکيد براين كه اين‌ها خودباوري‌هاي جنگ بود،گفت: رزمنده‌هاي ما به سنت‌هاي الهي وفادار بودند مي‌گفتند ما چون براي خدا کار مي‌کنيم خداوند وعده پيروزي داده و با اين اطمينان پا به ميدان جنگ مي‌گذاشتند.

 

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش گفت: اگر نفت 15 دلار مي‌شود ما مشکل داريم و 120 دلار هم مي شود باز مشکل داريم ، مشکل ما قيمت نفت نيست ، مشکل نبود باورهاي دفاع مقدس در حوزه اقتصادي است.

 

او ادامه داد : اين باورها گمشده حوزه سياسي ما هم هست ، بايد بفهميم اگر دروغ بگوييم ، ريا کاري کنيم و مال مردم را بخوريم هرکه باشيم و با هر اسمي که باشيم عاقبت به خير نيستيم و گره از کارمان باز نمي شود.

 

قاليباف خاطرنشان کرد : اگر مال حرام در گلوي کسي رفت ديگر دعايش مستجاب نمي شود. از دفاع مقدس بايد اين ها را ياد بگيريم . اين ها اهداف امام (ره) ، شهدا و خواسته رهبري است.

 

او گفت : وقتي سخن از سنت هاي الهي مي‌شود ، يکي از آن ها ستار العيوب بودن است ، اگر خداوند پرده دري کند هيچ کس نمي تواند صبح از خانه بيرون بيايد ، ولي عده اي هر روز پرده دري مي کنند و آبروي برادر مسلمان خود را مي برند . ما اگر هر روز آبروي يکي را برديم اين جامعه مورد لطف و عنايت واقع نمي شود ، اسمش هر چه مي خواهد باشد.

 

قاليباف تاکيد کرد: امروز افتخار ما اين است که دشمنان از ما هراس دارند چون شهدا ما را بيمه کرده‌اند . تا قبل انقلاب و دفاع مقدس ما را به قراراداد ترکمنچاي و گلستان مي شناختند اما امروز ايران را به فتح خرمشهر مي شناسند . در عصر انقلاب و نظام به اين کشور حمله کردند و ابر قدرت ها دست به دست هم دادند ولي همه شکست خوردند.

 

او گفت : جنگ به ما نشان داد که تنها با شعار دادن کار پيش نمي رود اگر اين ها را فهميدم دين خود را به انقلاب و نظام ادا کرده ايم. دنيا محل امتحان است و وقتي سختي ها آمد پيروزي محقق مي شود . در جنگ هم وقتي سختي‌ها بود بعد پيروزي مي‌آمد . وقتي ايمان به خود داشتيم با يک نيرو و امکانات کم هم پيروزي محقق مي‌شد.

نظر شما