پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۸
کد خبر: ۴۴۷۵۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲
نمايشگاهي از آثار نقاشي استاد اسفنديار احمديه، پدر انيميشن ايران به مناسبت روزجهاني ناشنوايان در نگارخانه شفق برگزار مي‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي شفق، اين نمايشگاه 9 مهرماه با 35 اثر افتتاح مي‌شود و تا 14 مهرماه آماده بازديد شهروندان است.


همچنين مراسم نكوداشت و بررسي آثار انيميشن و نقاشي اين استاد گرانقدر يكشنبه، 10 مرداد ساعت 16، با حضور نورالدين زرين‌كلك، رييس انجمن بين‌المللي فيلمهاي انيميشن(آسيفا)، اكبر عالمي، منتقد سينما و رسانه، همايون ثابتي‌مطلق، رييس انجمن نقاشان ايران، دكترگل‌محمدي، رييس گروه انيميشن دانشكده صدا و سيما، بهروز يغمائيان، كارگردان، علي‌اكبر صادقي، چهره‌ماندگار، فرشيد مثقالي، استاد دانشگاه هنر‌ تهران، مهين جواهريان، انيماتور، احمد عرباني، انيماتور، جناب آقاي احمدرضا دالوند، منتقد حوزه هنر‌هاي تجسمي و جمعي از دانش آموزان مدرسه باغچه‌بان در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي شفق برگزار مي‌شود.


استاد اسفنديار احمديه بندار متولد 1307 شهر تهران است. او از سال 1324 در هنرستان كمال‌الملك به فراگيري نقاشي و مجسمه‌سازي زير نظر اساتيدي بزرگوار چون مرحومان حسين شيخ، اصغر پتگر، اسماعيل آشتياني و محمود اولياء پرداخت و پس از هفت سال با رتبه ممتاز فارغ التحصيل شد.


در سال 1333 در هنرهاي زيباي (وزارت ارشاد كنوني) استخدام شده و در قسمت نقاشي روي سفال و گرافيك مشغول بكار شد. در سال 1336 اولين اسلايد ملانصرالدين و سپس نخستين فيلم انيميشن در كشور را با نام ملانصرالدين با استفاده از وسايل و ابزار ساده و ابتكاري خود و به مدت 13 ثانيه ساخت.


از سال 1352 به صورت قراردادي به عنوان استاد راهنما در جام جم (سيماي جمهوري اسلامي ايران فعلي) مشغول به كار شد. از سوي ديگر، با نصب دوربين و تجهيزات لازم، كارگاهي براي توليد فيلم هاي انيميشن راه اندازي كرد. اين استاد گرانقدر در اين كارگاه فيلم‌هاي آموزشي متعددي به سفارش برنامه كودك تلويزيون و همچنين انواع فيلم‌هاي تبليغاتي و تيتراژ فيلم‌هاي سينمايي را براي شركت پارس فيلم ساخت.



بدليل علاقه به كارگرداني، طراحي و كارگرداني دو فيلم به نام‌هاي «باران شادي» و يك مجموعه ميان پرده با نام «ساده لوح» را براي سيماي جمهوري اسلامي انجام داد. استاد احمديه از سال 1370 به موسسه فرهنگي و هنري صبا به عنوان استاد راهنما و طراح و كارگردان فيلم‌هاي انيميشن مشغول به فعاليت كرد.


وي در اين مدت فيلم‌هاي چون «زاغي زيرك» و «رستم و اسفنديار» را در اين موسسه ساخته‌ و مجموعه‌هاي «تولد زال» و «بازگشت زال» را در دست تهيه دارد.


براي بازديد از نمايشگاه نقاشي‌هاي اين استاد گرانقدر و همچنين شركت در مراسم نكوداشت اين استاد برجسته مي‌توانيد در تاريخ هاي ياد شده به نگارخانه شفق واقع در خيابان سيدجمال‌الدين‌اسدآبادي خيابان 21 بوستان شفق مراجعه کنيد و يا جهت کسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88554019 تماس بگيريد.


نظر شما