يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۶
کد خبر: ۴۴۸۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۰
جشنواره «بهترين‌ها براي غنچه‌هاي شهر» تا 21 مهر ادامه دارد
دومين جشنواره «بهترين‌ها براي غنچه‌هاي شهر» 14 تا 21 مهرماه در بوستان گفت‌وگو برگزار مي‌شود.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، نرگس معدني پور دبير دومين جشنواره «بهترين‌ها براي غنچه‌هاي شهر» در نشست خبري اين جشنواره در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: اين جشنواره از 14 مهر ماه سال جاري به مناسبت روز جهاني کودک آغاز شده و تا 21 مهر در محل دائمي نمايشگاه‌هاي شهرداري تهران در بوستان گفت‌وگو ادامه خواهد داشت،


او هدف اصلي برگزاري اين جشنواره را کمک به شناخت نيازهاي کودکان براي بهبود وضعيت آنان برشمرد و گفت: توجه به‌وظايف و نقش والدين به‌ويژه مادران، شناسايي و تقدير از صاحبان انديشه، توليدكنندگان و تلاش‌گران در حوزه كودك و اطلاع‌رساني از ظرفيت موجود و افزايش آگاهي عمومي را از ديگر اهداف اين جشنواره برشمرد.


جشنواره به دو صورت متمرکز و غير متمرکز

مديركل امور بانوان شهرداري تهران با اشاره به برگزاري اين جشنواره به دو صورت متمرکز و غير متمرکز همراه با برپايي نمايشگاه جانبي در بوستان گفتگو، خاطرنشان کرد: برنامه‌هاي متمرکز آن شامل نشست‌هاي تخصصي با حضور اساتيد متخصص و خانواده هاي علاقه مند، همچنين برپايي کارگاه هاي ويژه والدين ، مشاوره هاي تخصصي در حوزه کودکان، ارائه خدمات مشاوره اي تغذيه اي، اجراي تست هوش کودکان ، انجام مشاوره و معاينات پزشکي و اجراي مسابقات براي والدين کودکان است.


به گفته وي، جشنواره بهترين‌ها براي غنچه‌هاي شهر با شعار «تهران ، شهر دوستدار کودک» برگزار مي‌شود و با توجه به اين شعار طرحي را با همان عنوان در نمايشگاه برپا مي کنيم.


بر اين اساس، روز اول جشنواره به عنوان «کودک، شهر و شهروندي»، روز دوم «کودک، شهر، حمل و نقل و ترافيک» ، روز سوم «کودک، شهر، بازي و سرگرمي» ، روز چهارم «کودک، شهر، فرهنگ و هنر» ، روز پنجم «کودک، شهر، طبيعت اسلامي»، روز ششم «کودک، شهر، اقتصاد خانواده» ، روز هفتم «کودک، شهر، بهداشت و سلامتي» و روز هشتم «کودک، شهر، شهرسازي و معماري» ناميده شده است.


او خاطر نشان کرد: نشست ها و ميزگردهاي اين جشنواره بر اساس اين نامگذاري ها صورت گرفته و در آن اعضاي شوراي شهر ، مديران شهري و اساتيد متخصص نيز حضور خواهند داشت.


تجليل از فعالان برتر حوزه كودك

دبير دومين دوره جشنواره «بهترين‌ها براي غنچه‌هاي شهر» با بيان اين که با برگزاري اين جشنواره تجليل از فعالان شعر و کودک در حوزه ادبيات و تربيت اسلامي انجام مي شود، ادامه داد: در بخش نمايشگاهي اين جشنواره نيز واحدهاي تابعه شهرداري تهران همچون سازمان پارک ها و فضاي سبز، سازمان حمل و نقل و ترافيک ، سازمان زيبا سازي ، مديريت پسماند ، رفاه ، اداره کل سلامت ، اداره کل فرهنگي شهرداري ، شرکت شهروند ، موسسه همشهري و اداره کل ايثارگران حضور دارند.


او افزود: هم‌چنين توانمندي هاي سازمان هاي دولتي، سازمان هاي مردم نهاد همچون شوراي کتاب و کودک و انجمن مادر نيز در معرض بازديد قرار مي‌گيرد.


حضور بيش از 80 شرکت توليد کننده در حوزه کودک و نوجوان

معدني پور ادامه داد: دراين نمايشگاه بيش از 80 شرکت توليد کننده در حوزه کودک و نوجوان شرکت دارند که به بخش هاي ناشران کودک، مواد غذايي، پوشاک و لوازم بهداشتي تقسيم شده اند.در انتهاي جشنواره نيز از بين شرکت‌ها و حوزه هايي که در بخش توليدات شرکت دارند بر اساس شاخص هاي تعريف شده ، بهترين‌ها انتخاب مي شوند .


او با بيان اين که مراسم افتتاح جشنواره 14 مهرماه در محل دائمي نمايشگاه شهرداري تهران در بوستان گفت و گو برگزار مي شود و اختتاميه آن نيزعصر روز بيست و يکم مهرماه است ، تصريح کرد : در بخش غير متمرکز اين جشنواره ، برنامه هاي مربوط به غنچه هاي شهر در سطح مناطق شهرداري توسط ادارات کل سازمان هاي تابعه در فرهنگسراها برگزار مي شود که تا گروه سني 15 سال را نيز شامل مي شود .


مباحث آموزشي و تربيتي در اولويت است

مدير کل امور بانوان شهرداري تهران خاطر نشان کرد: مباحث آموزشي و تربيتي در اين جشنواره مورد توجه جدي قرار گرفته و با حضور کارشناسان و اساتيد مرتبط در نظر داريم راهبردها و راهکارهاي لازم براي رشد کودکان و رفع مشکلات آنها به شکل صحيح شناسايي و مرتفع شود.


او درباره تشکيل سازماني ويژه کودکان و يا ساخت سينمايي براي کودکان گفت: با شناسايي خلاء‌ها ، اين مشکلات در دستور کار قرار مي گيرد تا سازمان هاي وابسته به آن بتوانند اقدامات لازم را به انجام برسانند، البته تاکنون اقدامات مناسبي توسط شهرداري تهران براي کودکان به انجام رسيده، اما کافي نيست.


نرگس معدني‌پور تصريح كرد: البته در چنين جشنواره چند روزه‌اي ما نمي‌توانيم اين مشكلات را حل كنيم، اما برگزاري آن مي‌تواند تلنگر و شروع خوبي براي حل مشكلات خردسالان و كودكان تهران در راستاي مصوبه شوراي شهر «تهران، شهر دوستدار كودك» باشد.


در رفع مشكلات كودكان، هيچ‌كس همراه شهرداري نيست

او تصريح كرد: البته رفع اين مشكلات تنها وظيفه شهرداري تهران نيست و ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي مرتبط نيز بايد با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي خود در اين زمينه بيش از گذشته گام بردارند.


مديركل امور بانوان شهرداري با بيان اينکه ما در بخش هاي سينماي کودک، موسيقي و تاتر کودک هنوز زير ساخت هاي لازم را فراهم نکرده و ضعيف هستيم، عنوان کرد: با تعاملي که با صدا و سيما صورت گرفته و همچنين بر اساس نشست هاي تخصصي که در اين جشنواره برگزار مي شود، اميدواريم به طور کامل و همه جانبه ضعف ها شناسايي و مرتفع شود.


او اظهار کرد: يکي از خروجي هاي امسال جشنواره بهترين غنچه هاي شهر اين است که در هر بوستان از منطقه، مرکزي براي فروش لوازم و تجهيزات کودکان ايجاد مي شود، بوستان هاي ويژه اي نيز براي کودکان در هر پهنه از شهر ايجاد خواهد شد که در اين زمينه تاکنون اقداماتي در مناطق 14 و 5 شهر تهران صورت گرفته است.

نظر شما