دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۴۸۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به توصيه‌هاي مؤكد خود به مسئولان، در سال‌هاي گذشته به ويژه در فرمان ده سال قبل براي مبارزه با فساد اقتصادي خاطرنشان كردند: اگر چه مسئولان از مقابله با فساد اقتصادي استقبال كردند اما اگر به اين توصيه‌ها عمل مي‌شد، هيچگاه دچار چنين حوادثي همچون فساد بانكي اخير نمي‌شديم.

به گزارش «شهر»، به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي،  رهبر انقلاب اسلامي صبح امروز-11 مهر- در ديدار دست‌اندركاران حج امسال، حج را فرصتي بسيار گرانبها و ارزشمند براي ارتباط با امت اسلامي و بهره‌مندي معنوي خواندند و با اشاره به تلاش دشمنان براي اختلاف‌افكني و مقابله با موج بيداري اسلامي در مراسم حج ، تنها راه غلبه بر اين توطئه را نزديك‌تر شدن دل‌ها و تقويت همدلي دانستند، ايشان همچنين در ادامه با اشاره به فساد بانكي اخير در كشور، علت وقوع اين سوء استفاده را عمل نكردن مسئولان به توصيه‌هاي مؤكد چند سال پيش رهبري در خصوص مقابله با فساد اقتصادي توصيف و تأكيد كردند: مسئولان قضايي ضمن پيگيري قوي، دقيق و عاقلانه قضيه و اطلاع‌رساني مناسب به مردم، بايد دست‌هاي خائن را قطع كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حج را يكي از رموز اساسي اسلام و ميهماني بزرگ الهي در مركز عظمت و قدرت و جمال و كرَم توصيف كردند و افزودند: بايد در بُعد عمومي و بين‌المللي حج، همدلي و تقويت پيوندهاي اسلامي بدون در نظر گرفتن مليت‌ها، قوميت‌ها و مذهب‌ها مورد توجه جدي قرار گيرد و از اين فرصت براي نزديك‌تر شدن دل‌ها استفاده شود.

ايشان يكي از ويژگي‌هاي بارز حج امسال را، بيداري اسلامي در منطقه بويژه مصر، تونس، يمن و بحرين دانستند و تأكيد كردند: با توجه به اين رويداد مهم، امسال توطئه ايجاد اختلاف و بدبيني و تحريك احساسات ميان امت اسلامي، برجسته‌تر خواهد بود و تنها راه غلبه بر اين توطئه نزديك‌تر شدن دل‌ها و تقويت همدلي است.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه مسلمانان يك تن واحد هستند، افزودند: حجاج ايراني بايد با چنين نگاه عمومي و جهاني در حج حضور يابند و تجربيات سي ساله خود در مبارزه با استكبار و معاندين را در اختيار ملت‌هاي تازه انقلاب كرده، قرار دهند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رفتار خوب و همراه با ادب و احترام را از ديگر نكات ضروري براي حجاج ايراني برشمردند و خاطرنشان كردند: حج فرصتي گرانبها براي پاكيزه شدن از آلودگي‌هاي دنيا و مجموعه‌اي از فرائض است كه بايد ضمن قدر دانستن اين مراسم عظيم و كم‌نظير، در حفظ ذخاير معنوي بدست آمده آن هم همت كرد.

ايشان زائران بيت‌الله‌الحرام را به آماده‌سازي دروني خود، قبل از سفر حج و آماده شدن براي اين ميهماني الهي توصيه كردند و افزودند: حاجي ايراني بايد با رفتار خود در حج، ملت، كشور و نظام جمهوري اسلامي ايران را در چشم دنيا سربلند كند.

رهبر انقلاب اسلامي حجاج را به پرهيز از رفتارهاي سبك توصيه و خاطرنشان كردند: يكي از اين رفتارهاي سبك، عطش بازارگردي است كه علاوه بر اينكه ارز كشور را براي خريد كالاهاي بي‌كيفيت به هدر مي‌دهد، فرصت ارزشمند عبادت و بهره‌مندي معنوي را نيز از بين مي‌برد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اين كه خريد سوغات بايد در حد ضرورت باشد، خاطرنشان كردند: برخي افراد در اقدامي پسنديده سوغات خود را قبل از سفر حج، از بازار داخل و كالاهاي خوب و با كيفيت ايراني تهيه مي‌كنند تا بتوانند در ايام حج بيشترين بهره‌مندي معنوي را از اين فرصت كم نظير داشته باشند.

ايشان در پايان اين بحث افزودند: معارف ديني، قرآن، سنت و اهل بيت، سرمايه‌هاي معنوي ما هستند كه اگر از آنها استفاده شود، زمينه پيشرفت و سعادت بوجود مي‌آيد و اگر انسان خود را از اين سرمايه‌ها محروم كند، قطعاً ضرر خواهد كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه با اشاره به توصيه‌هاي مؤكد خود به مسئولان، در سال‌هاي گذشته بويژه در فرمان ده سال قبل براي مبارزه با فساد اقتصادي خاطرنشان كردند:اگر چه مسئولان از مقابله با فساد اقتصادي استقبال كردند اما اگر به اين توصيه‌ها عمل مي‌شد، هيچگاه دچار چنين حوادثي همچون فساد بانكي اخير نمي‌شديم.

ايشان افزودند: وقوع چنين مسائلي، ذهن و دل مردم را مشغول، و دل بسياري را نيز مي‌شكند و آيا اين سزاوار است كه بخاطر عمل نكردن مسئولان، مردم به سبب اين حوادث ناراحت شوند و حتي برخي اميد خود را از دست بدهند.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: از همان سال‌هاي قبل بارها گفته شد كه نبايد بگذاريم فساد ريشه‌دار شود زيرا با گذشت زمان، ريشه‌كني آن بسيار مشكل مي‌شود و سرمايه‌گذار پاكدامن و صادق را نيز مأيوس مي‌كند، اما متأسفانه عمل نشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اطمينان‌بخشي به مردم در خصوص عزم سه قوه براي مقابله با اين حادثه و پيشگيري از حوادث مشابه، افزودند: البته عده اي مي‌خواهند از اين ماجرا براي زير سؤال بردن مسوولان استفاده كنند، در حاليكه مسئولان در دولت، مجلس و قوه قضائيه مشغول انجام وظيفه خود هستند.

ايشان با اشاره به اطلاع‌رساني كه در روزهاي گذشته در خصوص اين حادثه انجام گرفته است، خاطرنشان كردند: رسانه‌ها بيش از اين نبايد به جنجال و هياهو درباره اين ماجرا ادامه دهند، بلكه بايد به مسئولان اجازه دهند تا عاقلانه، مدبرانه، قوي و با دقت قضايا را پيگيري و بررسي كنند.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: ادامه هياهو و جنجال، بخصوص اگر عده‌اي بدنبال استفاده‌هاي ديگر از اين مسائل باشند، به صلاح نيست و همه بايد مراقب باشند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: مردم بدانند كه مسئولان، اين ماجرا را تا آخر پيگيري خواهند كرد و دست‌هاي خائن قطع خواهد شد.

ايشان با توصيه مؤكد به قوه قضائيه براي اطلاع‌رساني مناسب به مردم در خصوص پيگيري اين پرونده تأكيد كردند: دستگاه قضايي نبايد به افراد بدكاره، خرابكار و مفسد ترحم كند.

در ابتداي اين ديدار، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين قاضي‌عسگر نماينده ولي‌فقيه و سرپرست زائران ايراني در گزارشي از فعاليت‌هاي بعثه مقام معظّم رهبري براي برگزاري هر چه با شكوه‌تر حج، ارتقاء و تنوع‌بخشي برنامه‌هاي آموزشي حجاج، راه‌اندازي آموزش مجازي، انتشار فصل‌نامه‌هاي تخصصي حج، چاپ قرآن‌هاي نفيس همراه با ترجمه براي حجاج، استفاده از ظرفيت‌هاي صداوسيما، برگزاري آزمون براي انتخاب روحانيون و معين‌هاي جديد كاروان‌ها، تشكيل اتاق فكر، و استفاده بيش از پيش از ديپلماسي حج، از جمله اقدامات انجام گرفته است.

آقاي ليالي رئيس سازمان حج و زيارت نيز در گزارشي از قدامات اجرايي حج گفت: امسال 97 هزار زائر در قالب 588 كاروان و با استفاده از دو شركت هواپيمايي ايراني، به مكه و مدينه انتقال خواهند يافت و محل اسكان زائران ايراني در مكه نسبت به سال‌هاي قبل، به مسجدالحرام نزديك‌تر شده است.

نظر شما