يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۸
کد خبر: ۴۴۹۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۳
مشاور معاون حمل و نقل وترافيک شهرداري تهران در امور محيط زيست با بيان اين که قانون حذف الياف آزبست در توليد محصولات حاوي اين ماده سمي اجرايي نمي شود و شهروندان همچنان الياف سرطان‌زاي آزبست را استشمام مي‌كنند،گفت: هر بار كه بحث آلاينده آزبست مطرح شده، موضوع با چند ابراز تأسف و وعده غير عملي به اتمام رسيده است.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران،  وحيد نوروزي مشاور معاون حمل و نقل وترافيک شهرداري تهران, افزود: الياف پنبه كوهي يا آزبست كه مي‌تواند به ذرات بسيار ريز و نامرئي با قطر كمتر از نيم ميكرون تبديل شود، هنگام تنفس به اعماق شش‌ها نفوذ مي‌كند و براي هميشه همان جا باقي مي‌ماند.

او اظهار كرد: با گذشت زمان اين ذرات بر اثر تحريكات مداوم مي‌توانند سبب بروز بيماري آزبستوسيس و ابتلا به سرطان‌هاي ريه و حنجره شوند كه همه آن‌ها در نهايت به مرگ فرد مبتلا منتهي مي‌شود.

نوروزي تصريح كرد: به خاطر منافع اقتصادي عده‌اي خاص, تهران قرباني آزبست شده است در حالي كه در اروپا با اين اعتقاد كه آزبست ماده‌اي سمي است و اثرات مخربي بر محيط زيست بر جاي مي‌گذارد، استفاده از آن را به نزديك به صفر كاهش داده‌اند.

افزايش مصرف آزبست کشور از 10 هزار تن به 100 هزار تن

او اعلام كرد: سه كشور روسيه، چين و كانادا مجموعاً 65 درصد توليد آزبست جهان را در اختيار دارند كه از آن‌ها به عنوان مثلث توليد آزبست مي‌توان نام برد و در اين ميان كانادا به شدت در حال گسترش فعاليت‌هاي خود در موضوع آزبست در جهان است و روسيه نيز در اين زمينه در كشورمان بسيار فعال است.

نوروزي افزود: كشور ما طي 40 سال اخير مصرف آزبست را از 10 هزار تن به 100 هزار تن در سال افزايش داده كه 90 درصد آزبست مصرفي در محصولات سيماني مانند لوله و ورق و 10 درصد آن نيز در توليد لنت ترمز و كلاچ مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

او اظهار کرد: نيمي از واردات آزبست ايران از روسيه تأمين شده و برزيل، قزاقستان و كانادا ديگر تأمين‌كنندگان آزبست کشورمانند و مي توان از روسيه و كانادا به عنوان دو کشوري كه با توليد آزبست با سلامت انسان ها در ايران و جهان بازي مي‌كنند، نام برد.

نوروزي تصريح كرد: حدود 8 هزار كارگر به صورت مستقيم در 15تا10 كارخانه توليد سيمان و حدود 40 كارخانه و كارگاه توليد لنت ترمز و كلاچ مشغول به كارند كه در مقايسه با زيان‌هاي وحشتناك آزبست براي كل مردم كشورمان از جمله 8 ميليون مردم تهران عدد بسيار كوچكي است.

آزبست هواي تهران  تا 60 برابر آمريکا و اروپاست

او اعلام كرد: در شرايطي كه ميزان استاندارد آزبست در هوا صفر و عددي كه براي آمريكا و اروپا ارائه شده پنج صد هزارم فيبر بر ميلي‌ ليتر است، در تهران اين عدد به طور متوسط سه هزارم فيبر بر ميلي ‌ليتر است و به عبارتي ميزان آزبست هواي شهر تهران تا 60 برابر شهرهاي آمريکا و اروپاست.

نوروزي افزود: سالانه 100 ميليون نفر در جهان در مواجهه با آزبست قرار مي‌گيرند كه 100 هزار نفر از آن‌ها جان خود را از دست مي‌دهند و در اين ميان حتي كارگراني كه با لباس‌هاي خود ذرات آزبست را به خانه‌هايشان مي‌برند، اعضاي خانواده به خصوص فرزندانشان را در معرض ابتلا به بيماري‌هاي ناشي از اين ماده سمي قرار مي‌دهند.

او گفت: بهترين راه مقابله با خطرات آزبست حذف آن است و اين در حالي است كه 4 سال از مهلت قانوني براي حذف الياف آزبست در توليد محصولات حاوي اين ماده سمي گذشته اما شهروندان همچنان الياف سرطان‌زاي آزبست را استشمام مي‌كنند.

هزار تن آزبست در گمرک دپو شده است

نوروزي اظهار کرد: بر اساس مصوبه شوراي عالي محيط زيست كشور بايد طي 7 سال از سال 79 تا 86  به تدريج تمام محصولاتي كه در توليد آن‌ها از آزبست استفاده مي کردند حذف مي‌شد اما به دليل عدم توجه دست‌اندركاران در سال‌هاي اخير و به رغم سپري شدن اين مهلت 7 ساله كارخانجات توليد محصولات آزبستي همچنان از اين ماده خطرناك استفاده مي‌کنند و هيچ ‌كس هم به فكر جايگزين آن نيست.

او تصريح كرد: هنگامي كه حرمت مصوبات قانوني از سوي تصويب كنندگان آن شكسته مي‌شود، ديگر چه انتظاري مي‌شود از افراد و گروه هايي داشت که منافعشان با توليد محصولات حاوي آزبست گره خورده است.

نوروزي اضافه کرد: هم اکنون هزاران تن آزبست در گمرک دپو شده و مجوز ثبت سفارش آن سال گذشته صادر گرديده و سازمان محيط زيست بايد از قدرت حاکميتي خود به نفع مردم استفاده کند تا کسي به خود اجازه ندهد با سلامت و جان مردم بازي کند.

مشاور زيست محيطي معاون شهردار تهران در پايان خاطر شان کرد: لطمه به جان و سلامت شهروندان موضوعي نيست که به سهولت بتوان از کنار آن رد شد و از اين رو رسانه ها و نهادهاي ذيربط اين موضوع را بايد به يکي از اولويت هاي خود تبديل کنند.

نظر شما