دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۶
کد خبر: ۴۵۱۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
مدير کل فرهنگي شهرداري تهران گفت: جشنواره شمسه گام اول و نقطه آغاز برنامه‌ريزي مديريت شهري براي تغيير رفتار و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي به‌شمار مي‌آيد و اهداف آن فقط محدود به يک جشنواره فرهنگي و هنري نمي‌شود.

به گزارش «شهر» به‌نقل از ستاد خبري شمسه، عبادالله رمضاني مدير کل فرهنگي شهرداري تهران در نشست مشترک شوراي سياست گذاري شمسه و دبيران هادي منطقه 15 که با حضور معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران و مديران محلات 20 گانه اين منطقه برگزار شد، ضمن بيان اين مطلب افزود: شهرداري تهران ارتقا به يک نهاد اجتماعي را چشم انداز آينده قرار داده است و براي فاصله گرفتن از جايگاه کنوني که به تعبير خود آن را سازمان خدماتي نام نهاده است تاکنون فعاليت هاي درخور توجه اي را به پشتوانه تفکر افزايش مشارکت آگاهانه مردم به سرانجام رسانده است.


او گفت: اين درحالي است که بر اين باور هستيم که اقدامات شهرداري تهران در سالهاي گذشته تنها بخشي از وظايفي است در اين جايگاه و با انديشه جلب مشارکت حقيقي مردم و افزايش مطالبه گري و درخواست هاي آنها از مديريت شهري به ثمر رسيده، اگر به دنبال تغيير رفتار و نگرش اجتماعي همچنين تحقق فرآيند فرهنگ شهروندي هستيم مي بايست ساختار ها و مکانيزم هاي جديدي را براي جلب مشارکت و حضور مردم در تصميم سازي ها و تصميم گيري هاي طراحي و اجرا کنيم.


مدير کل فرهنگي شهرداري تهران ادامه داد: جشنواره شمسه گام اول و نقطه آغاز برنامه ريزي مديريت شهري براي تغيير رفتار و کاهش آسيب هاي اجتماعي به شمار مي آيد و اهداف آن فقط محدود به يک جشنواره فرهنگي و هنري نمي شود. جشنواره هاي هشتگانه شمسه افزايش سرمايه اجتماعي و تقويت هويت محله اي را شهروندان را هدف گرفته است و براي شرکت در اين جشنواره شهروندان بايد دوباره رسم و رسوم، فرهنگ، آداب و نحوه تغيير چهره کالبدي همچنين گذشته محله را به عنوان کوجکترين واحد زندگي شهري مرور کرده و خاطرات تلخ و شيرين محله زندگي خود را به ياد بياورند تا بتوانند اثري را خلق کنند که المان هاي زندگي شهري در آن دغدغه اصلي است.


او تصريح کرد: شهر تهران طي چندسال گذشته به دليل افزايش مهاجرت جمعيت زيادي را پذيرفته است و محلات تهران همسايه هاي جديدي پيدا کرده اند که به دليل تازه وارد بودن تعلقي به محله در خود حس نمي کردند و به معناي ديگر احساس مسووليتي نداشتند، تهران دچار يک ناآشنايي و دگرگوني و بيگانگي با گذشته خود شده است که در بطن آن شاهد افزايش نابهنجاري ها و آسيب هاي اجتماعي است. بنابراين شمسه سازوکاري جديد از جنس فرهنگ و هنر است که براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي سلاح هويت و سرمايه اجتماعي را در دست گرفته است.

نظر شما