دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۸
کد خبر: ۴۵۱۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۹
جشنواره شمسه، بيان‌گر يك حركت خودجوش مردمي است كه خود مردم در آن مشاركت دارند، چنانچه شهردار تهران هم بر استفاده از ظرفيت‌هاي خود شهروندان و محله‌وري در فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي تاكيد دارد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، نشست خبري جشنواره شمسه در دو بخش شعر وادب و سرود و موسيقي صبح امروز ـ 24 مهر ـ با حضور محمدرضا عبدالملکيان، دبير تخصصي شعر و ادب، علي مرادخاني دبير تخصصي سرود و موسيقي، محسن پيرهادي و غفار رضواني، معاونان امور اجتماعي و فرهنگي مناطق 3 و 8 و حميد کياني، رييس کميته اطلاع رساني و تبليغات مجموعه جشنواره‌هاي شمسه برگزار شد.


بر اساس اين گزارش، محمدرضا عبدالملکيان، دبير تخصصي شعر و ادب در اين نشست خبري گفت: اين بخش از جشنواره‌هاي شمسه در 5 حوزه شعرف داستان كوتاه، مقاله، شاهنامه‌خواني و قرائت متون تاريخي گلستان سعدي، كليله و دمنه و تاريخ بيهقي برگزار مي‌شود.


او با بيان اين‌كه تا به‌امروز بيش از 2 هزار نفر در اين بخش ثبت‌نام كرده‌اند، ادامه داد: شناسايي استعدادها در محلات تهران و پيوند با هويت تاريخي از اهداف برگزاري جشنواره شمسه در حوزه شعر و ادب است.


شعر ابزاري براي حفظ فرهنگ و تمدن هر كشور

محسن پيرهادي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي منطقه 3 و دبير اجرايي بخش شعر و ادب نيز، شعر را ابزاري براي حفظ فرهنگ و تمدن هر كشوري برشمرد و تاكيد كرد: شعر يكي از موضوعات مهمي است كه بايد در فرهنگ هر جامعه‌اي به‌آن توجه كرد.


او ادامه داد: قطعا با افزايش تبليغات در صدا و سيما و در سطح شهر شاهد استقبال گسترده‌تر شهروندان تهراني در اين جشنواره خواهد بود.


اساس جشنواره شمسه، حضور مردم است

در ادامه اين نشست، ، علي مرادخاني، دبير تخصصي سرود و موسيقي با بيان اين‌كه بخش سرود و موسيقي اين جشنواره متفاوت از جشنواره‌هاي تخصصي ديگر مانند موسيقي فجر است، خاطرنشان كرد: در اين جشنواره بيش‌تر بايد به‌فضايي كه ايجاد مي‌كند، توجه كرد كه بر اساس آن شهروندان در يك محيط شاداب گردهم بيايند و عناصر فرهنگ را در كنار هم عرضه كنند.


او با بيان اين‌كه اصل اين جشنواره حضور مردم در آن است، تصريح كرد: پس از برگزاري اين جشنواره هر محله يك سرود و گروه مخصوص به خود خواهد داشت تا بخشي از فرهنگ هر محله را به‌مخاطبان اراده دهد.


جشنواره شمسه، بيان‌گر حركت خودجوش مردمي است

غفار رضواني، معاون امور اجتماعي و فرهنگي منطقه 8 و دبير اجرايي بخش طرود و موسيقي نيز با بيان اين‌كه تاكنون 385 گروه براي حضور در اين بخش از جشنواره شمسه اعلام آمادگي كرده‌اند، اظهار داشت: جشنواره شمسه، بيان‌گر يك حركت خودجوش مردمي است كه خود مردم در آن مشاركت دارند، چنانچه شهردار تهران هم بر استفاده از ظرفيت‌هاي خود شهروندان و محله‌وري در فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي تاكيد داشتند.


او آموزش را يكي از اهداف بخش سرود و موسيقي جشنواره شمسه برشمرد و اضافه كرد: در هر يكي از 22 منطقه، 22 كارشناس حضور دارند تا در كنار پيشكسوتان موسيقي هر محله نسبت به‌آموزش افراد و گروه‌هاي شركت‌كننده در اين بخش اقدام كنند.


شمسه به همگرايي اجتماعي مردم هر محله كمك مي‌كند

معاون امور اجتماعي و فرهنگي منطقه 8 تاكيد كرد: با توجه به‌مهاجرت اقوام مختلف به‌تهران، امروز خرده فرهنگ‌هاي مختلف در كنار هم حضور دارند، لذا جشنواره شمسه به همگرايي اجتماعي مردم هر محله كمك مي‌كند.


در ادامه اين نشست، حميد کياني، رييس کميته اطلاع رساني و تبليغات مجموعه جشنواره‌هاي شمسه در پاسخ به‌سوال خبرنگار «شهر» درباره ماندگاري اين جشنواره و نتايج حاصل از آن اظهار داشت: قرار است لايحه‌اي از سوي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران به‌شوراي اسلامي شهر ارسال شود تا اين جشنواره از حالت موردي خارج شده و جز وظايف هميشگي شهرداري تهران در آيد.

به‌گفته وي، اين جشنواره در راستاي استفاده از ظرفيت‌هاي محلي براي ارتقاي فرهنگي با مشاركت شهروندان و مديران شهري در راستاي رويكرد نوين شهرداري تهران در تبديل شدن از يك سازمان خدماتي به يك نهاد اجتماعي است.

جشنواره، محدويت سني و جنسيتي ندارد

او با بيان اين‌كه در اين جشنواره محدوديت سني و جنسيتي وجود ندارد، گفت: مبناي اصلي اين جشنواره بر اساس گروه سني، جوان است، اما گروه‌هاي نوجوان و بزرگسال نيز مدنظر قرار دارد.


رييس کميته اطلاع رساني و تبليغات مجموعه جشنواره‌هاي شمسه با بيان اين‌كه تاكنون در بخش قرآن بيش‌ترين ثبت‌نام صورت گرفته، در پاسخ به‌سوال خبرنگاري درباره بودجه اين جشنواره گفت: بودجه اين جشنواره به صورت غيرمتمركز تامين شده كه جزييات آن‌را معاون امور اجتماعي و فرهنگي اعلام خواهد كرد.


شمسه مجموعه‌اي از جشنواره‌هاي قران، نهج‌البلاغه، عكس، سرود و موسيقي، فيلم، نمايش، شعر و ادب و نقاشي و تنديس است كه در هر يك از محلات تهران برگزار مي‌شود كه علاقه‌مندان تا نيمه آبان‌ماه فرصت دارند در بخش‌هاي مختلف آن شركت كنند.


نام «شمسه» برگزيده براي مجموعه جشنواره‌هاي شمسه؛ برداشتي عيني، برگرفته از نشان شهرداري تهران است و در همين حال جمع چهارحرف نخست واژگاني است که تحقق معنايي آن در فرايندي مشارکتي بنيان، سبب برپايي شمسه يعني شهروند، محله، سرمايه اجتماعي، هويت شده است.

نظر شما