يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۳
کد خبر: ۴۵۴۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰
پيکر استاد «يحيي شيدا» شاعر و محقق نامي آذربايجان با حضور خيل کثيرمسوولان فرهنگي استان، ‌شعرا، ‌ادبا و دوستداران وي تشييع و در قطعه هنرمندان وادي رحمت تبريز به خاک سپرده شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي، در مراسم تشييع پيكر اين شاعر تواناي آذربايجان كه از مقابل مجتمع فرهنگي هنري 29 بهمن تبريز انجام شد، «علي داننده» مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، استاد شيدا را  شاعري متعهد، متواضع و صديق دانست و گفت: درگذشت استاد شيدا براي جامعه هنري و ادبي استان ضايعه‌اي بزرگ است و  اميدواريم شعرا، ادبا و مسوولان فرهنگي و هنري استان با زنده نگه‌داشتن آثار و ياد و خاطره‌ اساتيد بزرگ عرصه شعر و ادب، معارف وجودي آنان را بيش از پيش به جوانان و اهالي فرهنگ و هنر نمايان سازند.

 

وي استاد شيدا را شاعري متعهد و انقلابي دانست و افزود: استاد شيدا شاعري نکته سنج، نويسنده اي زبردست،‌ محققي توانا و منتقد و صاحب نظري منصف بود که همواره بر تفکيک سره از ناسره تاکيد داشت.

داننده تاکيد کرد: آثار استاد همواره سرشار از مضامين و ارزشهاي انساني و ديني بود و  لحن صريح و ساده و بي‌تکلف او آثارش را منحصر بفرد ساخته است.

 

وي گفت: آشنايي با چند زبان و سرايش اشعاري به زبان ترکي و فارسي توانايي فکري و بياني وي را بالا برده و منجر به خلق آثاري ماندگار شده است.

وي افزود: استاد شيدا شاعري است که آفرينش هاي ادبي وي با فرهيختگي اجتماعي توام بوده و اين پژوهشگر توانا با حضور چند دهه‌اي در صحنه مطبوعات ، ارتباطي پايدار با بدنه مردم و اصحاب فرهنگ و انديشه داشته و آموزگار نسلي توانا و خوش فکر است .

 

داننده با اشاره به آثار استاد شيدا  افزود:آثار و پژوهش هاي فاخر استاد شيدا  بدون شك در حوزه‌ ادبيات و شعر آذربايجان ماندگار و جاويدان خواهد بود.

در آيين تشييع پيکر استاد شيدا ، چهره هاي بنام عرصه فرهنگ و ادب و فعالان حوزه مطبوعات حضور داشتند و  شرکت کنندگان در اين آيين با قرائت اشعار دررابطه با زنده ياد استاد شيدا ، ياد و خاطره وي را گرامي داشتند.

 

براساس اين گزارش، استاد "يحيي شيدا"  در سال 1303 هجري شمسي در تبريز ديده به جهان گشود. پدرش مرحوم حسن يوزباشي چرندابي از مجاهدان مشروطه محله چرنداب تبريز بود.

وي از سال 1327 همکاري خود را با مطبوعات آغاز کرد و از اساتيد وي مي توان به زنده ياد استاد "مولانا يتيم" اشاره کرد.

 

استاد شيدا، مدتي در مدرسه طالبيه تبريز در رشته علوم ديني تحصيل کرد و به زبانهاي آلماني، عربي، ترکي و فارسي آشنايي کامل داشت.

وي عضو انجمن نويسندگان باکو بود و دکتراي افتخاري ادبيات از اين مرکز داشت.

از آثار و تاليفات وي مي توان به "فرآورده ها"، در زواياي تاريخ "نثر"، "تلواسه ها"، قصايد، غزليات، "پسرخان (رمان)"، "درياي متلاطم"، "جنايات زن يا شاهکارهاي طبيعت" (در زواياي ادبيات)، "ادبيات اوجاغي" در سه جلد،" اودلار وطني"، "اودلي سوزلر"، "اون جزوه"، "بي‌ريانين اوره ک سوزلري" و "خاطره ها و بديهه‌گويي ها" و "ساري کوينک" که اخيرا منتشر شده است اشاره کرد.

نظر شما