شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۴
کد خبر: ۴۵۵۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
محمدرضا لطفي در رونمايي از كتاب‌هاي سال «شيدا»:
محمدرضا لطفي - آهنگساز و نوازنده- معتقد است كه‌ كمبود كار تحقيقاتي در زمينه‌ي موسيقي به شدت احساس مي‌شود و يكي از دلايل اين امر، كمبود خواننده براي اين تحقيق‌هاست چرا كه اگر خواننده‌اي وجود داشته باشد‌ ناشر هم تشويق مي‌شود و اين اتفاق چرخه‌ي اقتصادي را به وجود مي‌آورد.

به گزارش «شهر» شماره دهم و يازدهم كتاب سال «شيدا» كه به همت محمدرضا لطفي و محسن حجاريان گردآوري شده است‌، شامگاه گذشته - اول آبان‌ماه - در خانه‌ي هنرمندان ايران رونمايي شد.

 

در ابتداي اين مراسم، محمدرضا لطفي از كمبود كار تحقيق در موسيقي گلايه كرد و گفت: خانواده‌هاي ايراني بايد موسيقي را بدانند‌ آن هم به اندازه‌اي كه وقتي يك مطلب تخصصي موسيقي را مقابلشان قرار مي‌دهيد توانايي درك آن را داشته باشند.

 

اين هنرمند ادامه داد:‌ همان‌طور كه همه ما چهار عمل اصلي در رياضي را مي‌دانيم در هر كشوري بايد چهار عمل موسيقي را هم بدانيم تا پيشرفت حاصل شود. در چنين وضعيتي است كه محققان مي‌توانند مطالب تخصصي‌تر در زمينه‌ي موسيقي بنويسند.

 

اين آهنگساز و نوازنده در بخش ديگري از سخنانش تأكيد كرد:‌ جلسات تخصصي موسيقي بايد ادامه پيدا كند. همه‌ي استادان موسيقي اعم از رديف‌دان‌، تصنيف‌دان‌، پيش درآمددان و... بايد دور هم جمع شوند و يك كلوپ تحقيقاتي براي موسيقي ايجاد كنند.

 

اين نوازنده‌ي برجسته‌ تار همچنين به مقوله آناليز موسيقي پرداخت و يادآور شد:‌ آناليز مساله‌ي علمي است و براي آن نياز به سواد و دانش داريم و در ادامه بايد روش‌شناسي خط آناليز را براي دانشجو راه اندازيم تا پژوهش بيشتر در ميان نسل جوان جا افتد.

 

لطفي متذكر شد:‌ براي اين كار بايد بودجه‌اي داشته باشيم تا بتوانيم آرام آرام به كار تحقيقاتي بپردازيم. موسسه‌ي آواي شيدا نيز به زودي از علاقه‌مندان به تحقيق دعوت مي‌كند تا مطالبشان را براي انتشار در كتاب سال «شيدا» ارائه دهند.

 

در ادامه‌ي اين مراسم، بابك خضرائي - از نويسندگان كتاب شيدا- در سخنان كوتاهي گفت: بايد تلاش كنيم موسيقي دستگاهي به عنوان مبنايي براي آيندگان باقي بماند. در زمينه‌ي موسيقي هزاران رساله داريم اما بايد با تحقيق بدانيم كسي كه اين رساله را نوشته اهل عمل بوده يا اهل نظر؟

 

او با اظهار تأسف از آنچه آن را وضعيت آشفته بازار كتاب ايران ناميد، گفت: تلاقي اين دو آشفته بازار اوضاع اسف‌باري را به وجود آورده است.

 

بهزاد توكلي - از ديگر نويسندگان كتاب سال شيدا - نيز در ادامه عنوان كرد:‌ وقتي مدرنيسم در كشورهاي شرقي وارد مي‌شود‌، محققان مي‌توانند يك تئوري را تعريف كنند. اما اين موضوع بارها به سمت آزمون و خطا رفته است. براي مثال اگر به هر يك از استادان موسيقي بگوييد،‌ واژه‌ي مقام را تعريف كنند، ممكن است هر يك تعريف جداگانه‌اي ارائه دهند.

 

دهمين و يازدهمين كتاب سال شيدا شامل مجموعه مقالات موسيقي است كه به همت محسن حجاريان و محمدرضا لطفي گردآوري شده است.

 

بابك خضرائي،‌ آروين صداقت كيش،‌ فرزاد آموزگار‌، سروش شهبازي‌، احمد حسيني‌، مهشيد فراهاني و نرگس ذاكر جعفري نيز در اين شماره مقالات خود را ارائه كرده‌اند.

 

همچنين بررسي «غم در موسيقي دستگاهي ايران با استفاده از روش تصويربرداري مغز»، «جريان روشنفكري در ميان موسيقي‌دانان»‌، «زبان موسيقي رديف دستگاهي ايران» و ... موضوع برخي مقالات منتشر شده‌ي كتاب سال شيدا در اين شماره است.

 ‌

 

 منبع:ايسنا

نظر شما