يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۵
کد خبر: ۴۵۵۸۲
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
آلبوم «راه بي‌نهايت» به آهنگسازي مديا فرج‌نژاد و خوانندگي حسام‌الدين سراج امروز (3 آبان) طي مراسمي در خانه هنرمندان رونمايي شد.

به گزارش «شهر» در اين مراسم که حسام الدين سراج به دليل عزيمت به عربستان براي به جاي آوردن مناسک حج غايب بود مديا فرج نژاد (آهنگساز اين اثر)، پژمان بلورچي (تهيه کننده)، محسني (نماينده بانک اقتصاد نوين به عنوان حامي مالي)، شهرام ميرجلالي (نوازنده تار در آلبوم را بي نهايت) پاسخگوي سئوالات خبرنگاران شدند.

 

اين در حالي بود که تالار اميرخاني خانه هنرمندان شاهد حضور برخي ديگر از اهالي موسيقي چون سينا سرلک، شروين مهاجر و حسين عليشاپور نيز در اين مراسم بود.

 

در ابتداي اين مراسم پژمان بلورچي ضمن ابراز خوشنودي از انتشار آلبوم «راه بي نهايت» گفت: از جمله دلايلي که من را براي انتشار اين آلبوم ترقيب کرد نوع و فضاي موسيقي است كه در اين کار شنيدم. اين اثر به نسبت ساير کارهاي حسام الدين سراج حرکت بيشتري دارد و به گمانم بهتر با مخاطب جوان امروز ارتباط برقرار مي‌کند.

 

اين تهيه کننده در ادامه افزود: پخش اين اثر را نيز شرکت «پخش گستر سبز فردا» به عهده دارد که به صورت سوپر مارکتينگ توزيع مي‌شود. همانطور که مي‌دانيد مسئولان اين شرکت نيز همان برادران آقا گليان هستند که امروز به دليل کارهايي که برايشان پيش آمده بود نتوانستند در اين مراسم حاضر شوند.

 

وي همچنين تصريح کرد: اين اثر اولين آلبوم موسيقي سنتي خواهد بود که به شيوه سوپر مارکتينگ توزيع مي‌شود. من سال‌ها است آرزو دارم در حوزه نشر موسيقي سنتي راه و روشي مناسب‌تر را براي توزيع اين گونه آثار در بين مردم پيدا کنم. در حالي که بدترين آثار موسيقي پاپ حداقل تيراژ صد هزار نسخه‌اي را در کشورمان دارند بهترين آثار موسيقي سنتي به تيراژ صد هزار نسخه‌اي نمي‌رسند.

 

بلورچي ادامه داد: ما سعي مي‌کنيم با توجه به شان عام موسيقي سنتي اين اثر را در سوپر مارکت‌ها توزيع کنيم و در يک هفته به باز انتشار برسيم. ما همچنين قصد داريم در مدت سه سال آينده تيراژ آلبوم‌هاي موسيقي سنتي را به 300 تا 400 هزار نسخه برسانيم.

محسني(نماينده بانک اقتصاد نوين به عنوان حامي مالي) نيز در بخش ديگري از اين مراسم گفت: حمايت مالي از انتشار آلبوم «راه بي نهايت» در راستاي رسالت فرهنگي اجتماعي است که بانک اقتصاد نوين در جهت حمايت از آثار هنري انجام مي‌دهد. اين کار براي هر دو طرف مي‌تواند منافعي داشته باشد و ما از بابت حمايت از چنين اثري خوشنود هستيم.

 

مديا فرج نژاد نيز در ادامه اين مراسم درباره مراحل مختلف ساخت آلبوم «راه بي نهايت» گفت: کار آهنگسازي و ضبط اين اثر 3 سال قبل شروع شد. از 2 سال قبل نيز ضبط بخش آوازي کار آغاز شد. ضبط بخش‌هاي سازي و ارکسترال کار در استوديو بم و ضبط آوازها در استوديو ديلمان انجام شده است.

اين آهنگساز درباره دلايل تاخير در روند انتشار اين آلبوم نيز تصريح کرد: ما حدود يک سال و 3 ماه منتظر صدور مجوز اين آلبوم بوديم. پس گرفتن مجوز نيز از آنجا قصد داشتيم اين کار حتما توسط مردم شنيده شود مدتي را صرف پيدا کردن شرکتي حرفه‌اي در اين عرصه کرديم.

 

وي افزود: قطعات اين کار در فضاي همايون و چهارگاه و با استفاده از اشعار حافظ و هوشنگ ابتهاج ساخته شده است. آلبوم «راه بي نهايت» اثري پر هيجان و پر شور محسوب مي‌شود و به دليل همنشيني 3 نسل مختلف موسيقي ايران بسيار مي‌تواند جالب توجه باشد.

 

فرج نژاد همچنين با اشاره به نحوه توزيع اين آلبوم گفت: شيوه پخش سوپر مارکتينگ در تمام دنيا مرسوم است و اتفاق بدي محسوب نمي‌شود. ما وقتي راه مناسب و سهل‌تري را براي دسترسي مخاطبان و عامه مردم به آثار موسيقي سنتي فراهم نکنيم قطعا نمي‌توانيم ارتباطي هم با آ‌نها بگيريم. من معتقدم مي‌بايست براي موسيقي سنتي اين شانس را قائل شد تا از معبري چون سوپر مارکت‌ها به طور بسيار راحت‌تري در اختيار مردم قرار گيرد.

 

شهرام مير جلالي نيز در بخش ديگري از اين برنامه ضمن انتقاد از برخي آثار توليد شده در موسيقي ايراني گفت: مردم اين روزها نياز به آرامش دارند. تا چه زماني بايد مدام از ريتم هاي لنگ و 17 ضربي و الي آخر استفاده کنيم که طي اين سال‌ها در بين مردم نتوانسته جاي خود را باز کند.

 

اين نوازنده تار در ادامه افزود: ما موزيسين‌هايي که سن و سالي از ما گذشته مي‌بايست تا زماني که به خوبي توانايي اجرا داريم فعاليت کنيم و به محض کاسته شدن از توانايي هايمان مي بايست عرصه را براي حضور جوان ترها فراهم کنيم و کنار برويم. اين درخت هاي سترگ مي بايست کنار بروند و اجازه بدهند شعاع نور به جوان تر نيز برسد.

نظر شما