دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۷
کد خبر: ۴۵۶۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱
سازمان تبليغات اسلامي امسال در هفته کتاب «همايش تجليل از کتابداران نمونه» را برگزار مي‌کند.

به گزارش شهر،‌ سازمان تبليغات اسلامي به عنوان يکي از سازمان‌هاي مشارکت‌کننده در برپايي هفته کتاب در نظر دارد امسال نخستين «همايش تجليل از کتابداران نمونه» را برگزار کند.


با گذشت يک دهه از آغاز فعاليت‌هاي کتابخانه‌هاي سازمان تبليغات اسلامي در روستاها و شهرستان‌ها، امسال براي نخستين‌بار همايشي براي قدرداني از خدمات و فعاليت‌هاي کتابداران به پيشنهاد واحد توسعه و تجهيز کتابخانه‌هاي دفتر تهيه و تاليف متون و نشريات معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي برگزار مي‌شود.


برگزارکننده اين همايش دفتر تهيه و تاليف متون و نشريات معاونت پژوهشي و آموزشي واحد توسعه و تجهيز کتابخانه‌ها است که آن را به مناسبت هفته کتاب و در سطح ملي اجرا مي‌کند.




«هفته کتاب» بهترين فرصت براي آشتي مردم با فرهنگ کتابخواني است



به گفته محسن سليماني «هفته کتاب» فرصتي براي آشتي و نزديکي مردم با کتاب و مطالعه آزاد است به همين دليل انتظار مي‌رود نمايشگاه‌ها و برنامه‌هاي ويژه کتاب با تنوع و تکثر بيشتري اجرا شود.


محسن سليماني نويسنده و مترجم، «هفته کتاب» را فرصتي براي آشتي مردم با فرهنگ کتابخواني خواند و گفت : اينکه مردم بتوانند دريک هفته ويژه کتاب و کتابخواني در نمايشگاه‌هاي مختلف از نزديک کتاب‌ها را ببيند و ورق بزنند و با ناشران و ديگر افرادي که اهلمطالعه هستند، صحبت کنند سبب ايجاد تمايل به کتابخواني مي‌شود به همين دليل خوب است که در هفته کتاب نمايشگاه‌هاي کتاب با تنوع و تکثر بيشتر برپا شود.


اين نويسنده افزود: برگزاري مراسم‌ متعدد در هفته کتاب مانند برپايي نمايشگاه و مسابقات کتاب، جلسات هم‌انديشي و پرسش پاسخ موجب مي‌شود تا بررسي درستياز وضعيت کتاب و کتابخواني در کشور داشته باشيم.


به عقيده اين داستان‌نويس يکي ديگر از برنامه‌هايي که مي‌شود در «هفته کتاب» پيگيري کرد، نقد و بررسي مسائل حرفه‌اي در چاپ و نشر کشور از جمله رابطه نويسنده و ناشر است.


وي همچنين تاکيد کرد: راه‌اندازي و تجهيز کتابخانه‌ها، تکريم و تجليل از کساني که بيشترين مراجعه به کتابخانه‌ها را دارند و معرفي تازه‌هاي کتاب در صدا و سيما و مطبوعات گامي ارزشمند براي ترويج فرهنگ مطالعه است که خوشبختانه معاونت فرهنگي وزارت ارشاد اسلامي در اين زمينه تلاش‌هاي مهمي برداشته است.


سليماني در پايان گفت:‌ کتاب‌هايي که در بازار وجود دارد همه نياز مخاطبان را پاسخ نمي‌دهد و در برخي حوزه‌هايي که مخاطبان جوياي کتاب هستند با در بسته مواجه مي‌شوند که اگر ناشران به سمت نياز مخاطبان پيش بروند مطمئنا کتابخواني هم به آمار بالاتري خواهد رسيد. خوشبختانه هفته کتاب فرصتي است تا علاقمندان به کتاب و کتابخواني دسترسي بيشتري به آثار مورد نظرشان داشته باشند همچنين بتوانند در برنامه‌هاي مختلف با ناشران و مولفان هم رو در رو شوند.




طرح «کتابگرد؛ کتابت را جا بگذار» اجرايي مي‌شود



طرح «کتابگرد؛ کتابت را جا بگذار» در ايام هفته کتاب در سطح سازمان‌هاي وابسته به سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي اجرا مي‌شود.


در اين هفته همچنين ستاد برگزاري «هفته کتاب» در اين ارگان دولتي آغاز به کارمي‌کند و بر طبق اساسنامه برنامه‌هاي مختلفي را اجرا خواهد کرد.


يکي از برنامه‌هاي اين ستاد طرح «کتابگرد» است که در ابتداي امر جامعه هدف آن کارکنان و کارمندان اين سازمان هستند وليکن مقرر شده است در گام بعد گستردگي اجراي طرح توسعه يابد.



بر اساس اين طرح، افراد کتاب‌ها را از مکان‌هاي مشخصي برداشته و مطالعه مي‌کنند و دوباره آنها را در مکان‌هاي عمومي ديگر قرار مي‌دهند تا همه از آنها استفاده کنند. اين طرح به دليل ساختاري که براي اجراي آن در نظر گرفته شده است «کتابگرد؛کتابت را جا بگذار» نامگذاري شده است.


نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار» 22 تا 29 آبان ماه سال جاري در سراسر کشور برگزار مي‌شود.

نظر شما