سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۰
کد خبر: ۴۵۶۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۵
گزارش«شهر» از توليد كتاب‌هاي گويا در فرهنگسراي آي.تي؛
فرهنگسراي آي.تي (فن آوري اطلاعات)با توجه به نياز مخاطبان با ارايه چهار کتاب شنيداري توليد اين دسته از کتاب‌ها را از سال گذشته در فعاليت‌هاي خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار«شهر»، از توليد اولين کتاب‌هاي گويا ( متن کتابي است که توسط يک يا چند گوينده خوانده مي‌شود و بصورت فايل صوتي درمي‌آيد) حدود 80 سال مي گذرد، کتابهايي که با هدف نياز نابينايان ارايه شد اما با گذر زمان و پيشرفت تکنولوژي از يک سو و گرفتاريهاي زندگي بشري از سوي ديگر ترويج اين کتاب ها افزايش يافت.

وجود سرگرمي هاي جديد، ميل به درآمد بيشتر به دنبال ترويج مصرف گرايي و در نتيجه کاهش اوقات فراغت و مسايلي مانند آن باعث شد تا سرانه خواندن کتاب کاهش يابد.

اما سرعت رشد تکنولوژي و ايجاد سرگرمي نو را نمي توان منفي ديد چراکه به کمک همين تکنولوژي، کتاب‌هاي شنيداري که به کتاب‌هاي گويا( Audio Book) نيز شناخته شده اند جاي خود را پيدا کرده است و براي کساني که حمل کتاب، نداشتن وقت، را بهانه مي کنند جاي حرفي براي نخواندن نگذاشته است.


آغاز توليد کتاب گويا در فرهنگسراي آي.تي


شايد در حال حاضر آشنايي با کتابهاي گويا و دسترسي به آن براي برخي از علاقمندان به کتاب و کتابخواني نامفهوم باشد

اما فرهنگسراي آي .تي در اين باره قدم جلو گذاشته و توليد کتاب هاي گويا را آغاز کرده است.


علي‌اكبر اميري رييس فرهنگسراي آي .تي در گفت‎وگو با خبرنگار «شهر» در اين باره مي‌گويد: تحقيقات و بررسي‌هاي انجام شده در زمينه سرانه مطالعه در كشور نشان مي‌دهد كه آمار مطالعه به شدت پايين است و با رقم دلسردكننده‌اي روبرو هستيم.


وي با اشاره به عوامل مختلفي كه باعث پايين آمدن سرانه مطالعه مي‌شود، مي‌گويد: گرفتاري‌هاي كاري مردم به خاطر مشكلات اقتصادي و كمبود وقت و حجم زياد برخي كتاب‌ها باعث شده تا اكثريت مردم حوصله‌اي براي خواندن كتاب نداشته باشند. به همين منظور تصميم گرفتيم تا در گام اول كتاب‌هاي خوب، مفيد و كم‌حجم را تبديل به كتاب‌هاي شنيداري كنيم. فايل‌هاي صوتي كتاب‌ها با كيفيت قابل قبول توسط گويندگاني مناسب در استوديوي فرهنگسرا تهيه و در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.


قابليت بارگذاري در موبايل


اميري با اشاره به وجود نابينايان، كم‌بينايان و كم‌سوادان در جوامع امروزي مي گويد: اين كتاب‌ها از طريق mp3 player و ضبط خودرو يا نصب بر روي گوشي‌هاي همراه قابل استفاده است و شهروندان مي‌توانند به راحتي در زمان‌هاي مرده و غير مفيد مانند قرارگرفتن در ترافيك، در اتوبوس و مترو و غيره از آن استفاده كنند. همچنين نابينايان و كم‌سوادان كه از ديگر مخاطبان اين كتاب‌ها به شمار مي‌روند مي‌توانند به زبان ساده و قابل فهم و درك از آنها بهره‌مند شوند.


توليد کتاب گويا در فرهنگسراي آي .تي در حالي آغاز شده است که بر اساس دانشنامه آزاد ويکي پديا اين کتابها نخستين بار و در پاسخ به نياز نابينايان در ايران و در سال 1929 توسط دکتر جواد شوکولاتخور که خود نابينا بود ارائه شد ولي به سرعت و به دليل جذابيت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت در واقع تاريخچه توليد اين کتاب‌ها به سال 1931 ميلادي مي‌رسد زمانيکه آمريکا اولين بار اين نوع کتاب‌ها را براي نابينايان تحت پروژه‌اي به نام «پروژه کتاب براي افراد نابينا» مطرح کرد.


دسته‌بندي کتاب‌هاي گويا در آي.تي


رييس فرهنگسراي IT با اشاره به اينكه كتاب‌ها به دو دسته تقسيم مي‌شوند، ادامه داد: دسته اول كتاب‌هايي است كه در بازار وجود دارند و مي‌توانيم با اجازه از نويسنده و ناشر آنها را به فايل صوتي تبديل كنيم و دسته دوم توليدات فرهنگسرا و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است، همچنين به مناسبت‌هاي مختلف مطالب خاصي نيز جمع‌اوري و در قالب فايل‌هاي صوتي توليد مي‌شود. به عنوان مثال به مناسبت سالروز رحلت امام (ره) فايل صوتي «بصيرت ناب» شامل شرحي بر زندگي و وصيت‌نامه امام (ره) منتشر و در اختيار شهروندان قرار گرفت.


شازده کوچولو گويا مي‌شود


موضوعات كتاب‌ها هم متفاوت و مختلف است، دسته‌اي داستان هستند مانند «شازده كوچولو» و يا داستان‌هايي كه اعضا كانون‌ فرهنگسرا نوشته‌اند. از طرفي بحث‌هاي آموزشي، تربيتي، روانشناسي، اصول زندگي و مهارت‌هاي زندگي در اين كتاب‌ها لحاظ شده است.


به گفته اميري توليد اين كتاب‌ها از سال گذشته آغاز شده است و تا امروز چهار كتاب توليد و توزيع شده است، «آرامش و موفقيت»، «قلب قرآن (تفسير سوره ياسين)»، «بصيرت ناب» و «مديريت كسب و كار ديجيتال» نوشته بيل گيتس كه توسط محمدعلي حق‌شناس ترجمه شده است.

در حال حاضر نيز مراحل نهايي «شازده كوچولو» انجام شده و تا پايان آبان‌ماه آماده توليد است.


رييس فرهنگسراي آي‌تي با بيان اينكه تاكنون تمامي كتاب‌ها به صورت رايگان توزيع شده است، افزود: تمامي كتاب‌ها در هزار نسخه توليد شده ولي كتاب «مديريت كسب و كار ديجيتال» در دو هزار نسخه چاپ شده كه بنا به مطالب خاصي كه دارد يك هزار نسخه آن در همايش ماندگاران بازار كه چندي پيش از سوي مديريت فرهنگي هنري منطقه 12 صورت گرفت، توزيع شد.


کتاب گويا و سرانه مطالعه

وي در باره كارآيي كتاب‌هاي شنيداري و تاثير آن در سرانه مطالعه معتقد است: كتاب‌هاي شنيداري با اينكه در سال‌هاي دور توليد شده ولي محصول جديدي است كه مردم آشنايي زيادي با آن ندارند.


فرهنگسراي فناوري اطلاعات با توليد اوليه اين كتاب‌ها گامي را براي معرفي و شناخت هر چه بيشتر شهروندان برمي‌دارد. ولي با شناخت بيشتر علاقه‌مندان آمار مطالعه ارتقا مي‌يابد و شاهد تاثيرگزاري زيادي در رفتار و اخلاق شهروندي خواهيم بود. چرا كه جوانان به جاي گوش دادن به موسيقي‌هاي نامتعارف و نامتناسب مي‌توانند كتاب دلخواه خود را ظرف مدت يك تا دو ساعت بخوانند.

نظر شما