يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۶
کد خبر: ۴۵۶۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۶
رييس سابق پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در اظهاراتي صريح در مورد وضعيت ترافيك و آلودگي هوا گفت: تصادفات رانندگي به صورت مستقيم جان شهروندان را هدف قرار داده و آثار و عوارض ناشي از ترافيك و آلودگي هوا نيز به صورت غير مستقيم سلامت شهروندان را تهديد مي کند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، سيد هادي هاشمي مشاور معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران افزود: براي بررسي وضعيت ترافيك به يك تحليل حرفه‌اي ترافيك نيازمنديم كه البته آشنايي به فوت و فن زندگي در كلان شهري مانند تهران از ديگر الزامات يك تحليل دقيق كارشناسي است.
او عدم همگني و بيگانه بودن سياست‌هاي شهرسازي با سياست‌هاي ترافيكي از دوره‌هاي گذشته ‌را از مهم‌ترين مشكلات ترافيك تهران دانست و گفت: در صورتي كه زمينه‌هاي لازم فراهم شود، به جرات مي‌توانم بگويم مردم تهران آموزش‌پذيرترين و قانونمندترين مردم دنيا هستند.
خودروهايمان نا ايمن و غير استاندار است
هاشمي با تاكيد بر اين كه البته در اين ميان گروه اندكي نيز در شهر به نوعي رفتار مي‌كنند كه گويي در جنگل زندگي مي‌كنند، تأكيد كرد: اين گروه اندك هنگام رانندگي با خلق و خوي خاص نه تنها به حقوق هيچ كس احترام نمي‌گذارند، بلكه با رانندگي
پر خطر خود جان ديگران را نيز به مخاطره انداخته و مورد تهديد قرار مي‌دهند.
وي از وسيله نقليه به عنوان يك ركن اصلي در ترافيك نام برد و اظهار كرد: متاسفانه خودروهايمان نا ايمن و غير استاندارد هستند و با توجه به اين كه خطاي انساني در رانندگي هيچ ‌گاه به صفر نمي‌رسد، در اين ميان خودروها مي‌توانند نقش بازدارنده در كاهش تصادفات رانندگي و آثار و عوارض ناشي از آن داشته باشند كه البته خودروهاي ما به علت عدم ايمني، فاقد اين ويژگي هستند.
مشاور معاون شهردار تهران موبايل را به دليل از بين بردن دقت در رانندگي عامل پيچارگي بسياري از رانندگان دانست و تصريح كرد: راننده هنگامي كه پشت فرمان مي‌نشيند فقط بايد يك تكليف داشته باشد و آن هم رانندگي است و به جز هدايت خودرو هيچ مشغله فكري ديگري از جمله صحبت با موبايل نبايد داشته باشد.
يك كيلومتر را ه كاملا" ايمن در كشور نداريم
وي با تأكيد بر اين كه تصادف رانندگي زاييده لحظه‌هاست و چند لحظه تعجيل در رانندگي يا تاخير در عكس‌العمل به موقع هنگام رانندگي باعث وقوع حوادث غير قابل جبران مي‌شود، اعلام كرد: متاسفانه بسياري از رانندگان شخصيت رانندگي خود را متناسب با وسيله نقليه‌اي كه در آن مي‌نشينند، تنظيم مي‌كنند.

وي با اعلام اين كه راه‌هاي برون شهري داراي مشكلات عديده‌اي هستند و در اين بين حتي يك كيلومتر راه كاملاً ايمن در كشور نداريم، افزود: به عنوان نمونه در طول آزادراه رشت – قزوين يك جايگاه بنزين هم وجود ندارد در صورتي كه برابر استانداردهاي جهاني در آزادراه‌ها در هر 5 كيلومتر بايد يك استراحتگاه كامل و مجهز به همراه يك جايگاه سوخت پيش‌بيني شود.
مشاور معاون شهردار تهران توقف‌هاي دوبله از جمله پارك دوبله خودروهاي پخش و توزيع اجناس و ارزاق فروشگاه‌هاي سطح شهر را از جمله آفت‌هاي ترافيك تهران نام برد و گفت: رانندگان اين خودروها هيچ توجهي به حقوق ديگران نداشته و با توقف دوبله در مسيرهاي پر رفت و آمد در حركت روان ترافيك اختلال ايجاد كرده و ترافيك را تشديد مي‌كنند.
30 كارخانه سه شيفته آزبست توليد مي‌كنند
هاشمي بي ‌احتياطي و قانون‌شكني را از جمله ويژگي‌هاي رانندگان بي ‌مبالات و لاقيد كه جان مردم برايشان هيچ ارزشي ندارد، دانست و اظهار كرد: متاسفانه همين رانندگان وضعيت را به جايي رسانده‌اند كه امروزه تعداد پاهايي كه در جريان تصادفات رانندگي در كشورمان قطع شده با تعداد پاهايي كه در انفجار مين در افغانستان قطع شده، برابري مي‌كند!
وي با تأكيد بر اين كه در 7 ماه ابتداي امسال در تهران يك روز هم هواي پاك نداشته‌ايم و در مقابل ميزان برخي آلاينده‌ها در هواي شهر به 300 برابر حد مجاز مي‌رسد، تصريح كرد: از سال 1376  استفاده از آزبست در كشورمان ممنوع شده و مي‌بايد نسبت به حذف از آن از صنايع اقدام مي‌‌شد، در صورتي كه ميزان اين آلاينده در حال حاضر در تهران 300 برابر شهرهاي اروپايي است.
مشاور معاون شهردار تهران با اعلام اين كه 30 كارخانه در كشور به صورت شبانه‌روزي و سه شيفته در حال توليد محصولات حاوي آزبست هستند، اضافه كرد: اين در حالي است كه ما از كشورهايي آزبست وارد مي‌كنيم كه سال‌هاست استفاده از اين ماده سمي را ممنوع كرده و در كشور خود ديگر از آن استفاده نمي‌كنند.
خودروسازان ساز خود را مي‌زنند
هاشمي تعهد مردم و مسئولان به قوانين و مقررات را از جمله راهكارهاي حل مشكل ترافيك بر شمرد و تاكيد كرد: علاوه بر خودروي ايمن و استاندارد، معابر امن و مناسب، شهرسازي اصولي و متناسب، محيط سالم و آرام، قوانين بازدارنده و سخت‌گيرانه و اعمال و اجراي اين مقررات، از جمله ساز و كارهاي حل مشكل ترافيك است.
وي با اشاره به اين كه تا وقتي قانون در كشور فصلي اجرا شود و خودروسازان ساز خود را بزنند حال و روز ما بهتر از اين نخواهد بود، اظهار كرد: تا وقتي خودروسازان فردي را كه با حذف قطعه حياتي كنيستر در واقع مرتكب يك عمل غير انساني مي‌شود به جاي اين كه تنبيه كنند تشويق مي‌كنند، وضعيت از اين بهتر نخواهد شد.
مشاور معاون شهردار تهران با بيان اين كه زمان زيادي تا اواخر آبان ماه و اوايل آذر ماه كه مجددا" تهران به دليل پديده وارونگي دما (اينورژن) به تعطيلي كشيده مي‌شود باقي نمانده، تصريح كرد: متاسفانه بايد بگويم تنها چيزي كه متوليان محيط زيست به فكر آن نيستند، موضوع محيط زيست است.
رييس سابق پليس راهور تهران بزرگ در پايان خاطرنشان كرد: متاسفانه هر روز بالغ بر150 زن و مرد در تهران فوت مي‌كنند‌ كه حدود 20 درصد از مجموع مرگ و ميرهاي مردم اين کلان شهر ناشي از اثرات مستقيم و غير مستقيم آلودگي هوا است.

نظر شما